Bex Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har tenkt å sy noen smekker, men sliter litt med å finne ut hva slags stoff som kan brukes. Det bør jo være noe som suger til seg fukt, og da er kanskje ikke bomullsstoff det beste (quilter endel og har mye restestoff i bomull, nemlig...) Har tenkt på voksduk, men der er det ikke mye fine mønstre å velge mellom, og der kan vel grøt og sånn bare renne ned og rett i fanget. Og mikrofiber er jo bra til kluter, men det selges kanskje ikke i metervare?? Har du tips til meg? Stoffkvalitet, og gjerne butikk
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har tenkt å sy noen smekker, men sliter litt med å finne ut hva slags stoff som kan brukes. Det bør jo være noe som suger til seg fukt, og da er kanskje ikke bomullsstoff det beste (quilter endel og har mye restestoff i bomull, nemlig...) Har tenkt på voksduk, men der er det ikke mye fine mønstre å velge mellom, og der kan vel grøt og sånn bare renne ned og rett i fanget. Og mikrofiber er jo bra til kluter, men det selges kanskje ikke i metervare?? Har du tips til meg? Stoffkvalitet, og gjerne butikk Hva med tykk frottee på baksiden? Fikk noen vakre hjemmesydde smekker som hadde det bak. Fungerte bra. (Vask alle de ulike stoffene først, men det vet du jo..) Lykke til.
Bex Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2009 Men hva var det foran, da? Bomullsstoff?? Har faktisk tenkt på muligheten å sy av et håndkle. Kanskje ikke like pent som herlig bomull, men sikkert praktisk for mor!
Belima Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Selv de broderte smekkene jeg har laget var i frottè, bortsett fra broderingsfeltet da. (Ferdigkjøpt til å brodere på da) Suger absolutt best. Noen av de du kan kjøpe har tynn plast bak og frottè foran. Endret 27. oktober 2009 av Belima
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 De har en del som er voksaktig, men fortsatt ganske mykt på stoff og stil. Ei venninne har sydd masse snakker i dette. Og stoffene er fine og ikke kjedelige.
Sola^ Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Sy oppsamlingslomme nederst på smekke av voksduk? Sørg for å bruke voksduk som kan vaskes...ser for meg at det kan samle seg masse basiller nede i ei "matlomme". Ellers må det jo vere praktisk med frotté...kan brukes til å vaske rundt truten etter endt etegilde.
Kvist Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Siklesmekker med bomullsjersey eller bambus på forsiden og polyesterfleece eller PUL på baksiden er helt genialt i hvertfall. Bomull/bambus til å suge til seg sikkel og fuktighet, og fleece/PUL på baksiden slik at det ikke trekker igjennom og gjør tøyet under fuktig. Fillefanten og Lykkedragen har stoffer beregnet på hjemmesydde tøybleier blandt annet
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 Hva med tykk frottee på baksiden? Fikk noen vakre hjemmesydde smekker som hadde det bak. Det var "fint" aida-stoff foran. Var brodert forbokstaven til poden og lagt mellom blonde i ytterkant før lagene ble sydd sammen og "vrengt". Langt kantebånd øverst var også knytingen.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #9 Skrevet 30. oktober 2009 Det var "fint" aida-stoff foran. Var brodert forbokstaven til poden og lagt mellom blonde i ytterkant før lagene ble sydd sammen og "vrengt". Langt kantebånd øverst var også knytingen. Glemte: Giveren hadde selv laget kantebåndene av skråskjært mønstret stoff som hun hadde brettet og strøket inn på sidene.
*Joyce* Skrevet 30. oktober 2009 #10 Skrevet 30. oktober 2009 Siklesmekker med bomullsjersey eller bambus på forsiden og polyesterfleece eller PUL på baksiden er helt genialt i hvertfall. Bomull/bambus til å suge til seg sikkel og fuktighet, og fleece/PUL på baksiden slik at det ikke trekker igjennom og gjør tøyet under fuktig. Fillefanten og Lykkedragen har stoffer beregnet på hjemmesydde tøybleier blandt annet Jeg syr bleier til lillejenta, så jeg har rester av slike stoffer uansett, men jeg tror faktisk jeg ville kjøpt litt hvis jeg skulle sydd smekker uten å rester. De blir supergode. Myllymuksut har forresten også en del.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå