Kara W Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg skal lage en hjortestek til middag ikveld. Den er på 1kg, og på pakken står det at man skal sette den i ovnen på 125 grader til temperaturen i miden er 60 grader. Men det står ingenting om hvor lang tid dette skal ta. Har veldig lite erfaring med stek og innbiller meg at de tar mange timer. Dumt å bomme helt med tiden, enten maten er ferdig 3 timer før eller 3 timer etter at gjestene kommer. Også tar jeg gjerne imot tips til tilbehør. Tenkte på ertestuing, og noe typer poteter. Hva annet er godt til?
leirbål Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Denne oppskriften. gir saftigere stek enn den som står på pakken. Men jeg vlle ikke latt den bli varmere enn 60 grader, før jeg lot den stå og hvile. Minimum 15 minutter. Kantarellstuing er nydelig til. Viltsaus med tyttebærsyltetøy og rømme. Mandelpoteter er veldig godt, og rosenkål, gulerøtter, blomkål og evt. brokkoli. Nå ble jeg sulten.
Kara W Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2009 Tusen takk. Hadde sett for meg at steken skulle være inne i mange timer, så godt å vite at det bare tar en halvtime Jeg er desverre gravid og kan ikke spise rosa kjøtt, så blir nok til å varme den litt ekstra Føler nesten at det er bortkastet å spise rødt kjøtt om dagen når den må være så gjennomstekt.
leirbål Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Tusen takk. Hadde sett for meg at steken skulle være inne i mange timer, så godt å vite at det bare tar en halvtime Jeg er desverre gravid og kan ikke spise rosa kjøtt, så blir nok til å varme den litt ekstra Føler nesten at det er bortkastet å spise rødt kjøtt om dagen når den må være så gjennomstekt. Da ville jeg skåret av noen skiver etter at den er ferdig og har hvilt, lagt i folie og stekt ekstra. Så slipper de andre å spise grå stek også. Føler med deg, forresten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå