Gå til innhold

For mye vann?


Gjest Sn0w

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har lest at man ikke skal drikke for mye vann, at det kan være farlig.. Jeg er ganske sikker på at jeg drikker for mye vann.. Begynner dagen med 1,5 liter, og fortsetter å drikke MYE utover dagen.. Vil tro jeg drikker kanskje 6 liter i gjennomsnitt. Er ikke en altfor stor person heller, er 161cm og veier vel ca. 47/48.. Problemet mitt er at jeg ikke KLARER å holde meg unna vann! Jeg vil ikke si at jeg er tørst, men jeg har ett sug etter vann hvis jeg prøver å holde meg unna! Er en vannoholiker!

Noen som har tips til hvordan jeg skal klare å drikke mindre vann uten å gå på veggen av "lengsel"?? Er litt redd for å dø av å drikke for mye vann, det hadde jo nesten bare vært flaut :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg har lest at man ikke skal drikke for mye vann, at det kan være farlig.. Jeg er ganske sikker på at jeg drikker for mye vann.. Begynner dagen med 1,5 liter, og fortsetter å drikke MYE utover dagen.. Vil tro jeg drikker kanskje 6 liter i gjennomsnitt. Er ikke en altfor stor person heller, er 161cm og veier vel ca. 47/48.. Problemet mitt er at jeg ikke KLARER å holde meg unna vann! Jeg vil ikke si at jeg er tørst, men jeg har ett sug etter vann hvis jeg prøver å holde meg unna! Er en vannoholiker!

Noen som har tips til hvordan jeg skal klare å drikke mindre vann uten å gå på veggen av "lengsel"?? Er litt redd for å dø av å drikke for mye vann, det hadde jo nesten bare vært flaut :gjeiper:

Det er mulig å dø av å drikke for mye vann ja. Det som skjer er at hvis du drikker for mye rent vann blir det for lite salter per volumenhet i blodet. Det merker du først med skikkelig hodepine. Akkurat hva som skjer i hjernen da husker jeg ikke, men hvis du kjenner slik hodepine skal du få i deg en del salt og ringe 113.

6 liter rent vann om dagen høres mye ut. Jeg vil tro at det gjør at du har litt lite salt i kroppen, og dermed kanskje har unormal lavt blodtrykk. Er det lenge siden du sjekket blodtrykket ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har hört om at vann er farlig, er hvis man ikke går på do når man må. Da kan du faktisk dö. Ikke blir skremt altså, bare gå på do ;)

Ellers har jeg aldri hört om at vann er farlig. Jeg kan fint drikke mer vann enn deg i löpet av en dag om jeg har en slik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å dø av å drikke for mye vann ja. Det som skjer er at hvis du drikker for mye rent vann blir det for lite salter per volumenhet i blodet. Det merker du først med skikkelig hodepine. Akkurat hva som skjer i hjernen da husker jeg ikke, men hvis du kjenner slik hodepine skal du få i deg en del salt og ringe 113.

6 liter rent vann om dagen høres mye ut. Jeg vil tro at det gjør at du har litt lite salt i kroppen, og dermed kanskje har unormal lavt blodtrykk. Er det lenge siden du sjekket blodtrykket ditt?

Dette har jeg aldri hört om - har ofte skikkelig hodepine, men det er når jeg ikke drikker så mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har sjekket blodtrykket mitt ja!

Men må nesten nevne at jeg spiser veldig mye salt. Elsker salt på maten, og bruker nok litt mer enn anbefalt.. Det er jo ikke på hvert måltid da, men når jeg spiser middag og hvis jeg spiser havregrynsgrøt!

Har liksom egentlig aldri merket noe til at jeg drikker mye vann, men når samboeren min sa at han syntes jeg drikker overdrevet mye, og han gjorde meg oppmerksom på hva som var normalt når det kom til vann, tenkte jeg kanskje at det er best å ta tak i det nå før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannforgiftning

Det er ikke så lenge siden det sto om en kvinne som døde etter en konkurranse om å drikke mest mulig vann.

En annen negativ ting med overdrevent væskeinntak er at det sliter på nyrene, som må jobbe alt for hardt for å få unna alt det du drikker.

Drikk i mindre mengder. I stedet for å bælme nedpå halvannen liter om morgenen, reduser mengden til en halv liter eller deromkring. Drikk like ofte som før, men i mindre mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at kroppen ikke rekker å ta til seg de næringstoffene den trenger når du drikker så mye, i tilegg til at du overbelaster nyrene som en over meg skriver.

To og en halv til tre liter pr. dag er normalt og passe for et gjennomsnittsmenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

6 liter om dagen er visst det ein blir råda til å drikke om ein skal vere i stor høgde - då ryk det ut mykje vatn i utåndingslufta, så om du ikkje bur på 5000moh vil eg tru du har rett i at du drikke litt vel mykje... :-)

Drikk du frå flaske kan det kan hende vere ein idé å bruke mindre flasker? Begynn dagen med ein halvliter i staden for halvannen liter - halvannen liter til frukost er jo utruleg mykje! Nok ein gong, kan hende mindre glas vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 liter om dagen er visst det ein blir råda til å drikke om ein skal vere i stor høgde - då ryk det ut mykje vatn i utåndingslufta, så om du ikkje bur på 5000moh vil eg tru du har rett i at du drikke litt vel mykje... :-)

Drikk du frå flaske kan det kan hende vere ein idé å bruke mindre flasker? Begynn dagen med ein halvliter i staden for halvannen liter - halvannen liter til frukost er jo utruleg mykje! Nok ein gong, kan hende mindre glas vil hjelpe?

Bor i 3. etasje;)

Men problemet mitt er jo det utrolige suget.. Har prøvd å redusere mengden som dere foreslår, drikke fra halvlitersglass istede for rett fra 1,5 litersflaska.. Men etter en liten stund begynner jeg å kjenne ett sug i magen, og da begynner jeg kun å tenke på vann.. Kan det være fordi jeg har vendt kroppen min til å få så mye mer enn den trenger hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. du får gjøre som når noen trapper ned på sukker. Holde ut, og spise en gulerot. ;)

Det varer nok en stund, men så blir det naturlig for deg å drikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...