Gjest Gjest_Lilly_* Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Hei! Jeg har vært sykmeldt 100% fra jobben min siden september, pga besvimelse, svimmelhet, depresjon og stress (har vært et helvetesår for å si det mildt). Jeg kjenner jeg blir mer deppa av å sitte hjemme hver eneste dag og lurer på om det går an å bli sykmeldt prosentvis? At jeg jobber en eller to dager i uka? Spurte om aktiv sykmelding, men legen sa at det var ekstremt vanskelig å få til, hvilke andre muligheter har jeg? Håper på svar.
Gjest Chiffon Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Du kan bli prosentvis sykemeldt, 80% foreksempel, da jobber du en dag i uka.
Gjest Gjest_Tora_* Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Du kan bli prosentvis sykemeldt, 80% foreksempel, da jobber du en dag i uka. Å jobbe 80 % tror jeg også er lurt. Hvis det viser seg at du orker å jobbe mer enn 80 % kan du bare nedjustere sykemeldingsgraden fra uke til uke. Det funket veldig bra for meg:)
~white lady~ Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Du kan be legen din om en aktiv sykemelding.
aline Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Spurte om aktiv sykmelding, men legen sa at det var ekstremt vanskelig å få til, hvilke andre muligheter har jeg? Jeg kan ikke skjønne legen din, for i dagens situasjon der man gjør det man kan for at den sykemeldte skal kunne komme fortest mulig tilbake i arbeid, og samarbeid mellom den syke, nav og arbeidsgiver, skjønner jeg ikke at dette skal være vanskelig å få når valget er full eller delt sykemeldt uansett. Jeg har selv hatt aktiv sykemelding, men det er lenge siden, før dagens system om oppfølging og tilrettelegging. Det som skjedde DA ihvertfall, var at legen skriver en 100% sykemelding, og søker om at den skal være aktiv. (altså er det ikke legen som bestemmer om den er aktiv eller ikke). Så ga jeg denne til arbeidsgiver, vi satt oss ned sammen og satt opp en plan på hvor mye vi ØNSKET at jeg skulle kunne jobbe i den perioden, så måtte dette godkjennes av NAV. Altså var det til slutt nav som godkjenner om sykemeldingen kan være aktiv eller ikke, siden det er de som betalte fulle sykepenger til meg uansett. Det høres veldig rart ut at dette skal være vanskelig å gå gjennomslag for, når du ellers vil være helt eller delvis sykemeldt, så kanskje ta en telefon til ditt nav-kontor eller en annen lege?
Gjest Chiffon Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Fikk heller ikke aktiv sykemelding i vår, så det kan sikkert stemme at de har gått bort fra det. Jeg ble sykemeldt i prosent og endret prosenten etter som jeg ble bedre.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Grunnen til at du ikke fikk aktiv sykemelding er nok det at de helst vil gi gradert sykemelding før det evt blir aktuelt. Bare ring/dra til legen å si at du føler deg klar for å jobbe litt, så blir dere enige om en prosent du kan prøve deg på, evt forandre på den hvis det blir for mye/lite.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå