Gå til innhold

Sykkel


Gjest Ut

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å begynne å sykle til skolen etter som jeg bor bare 5 km unna. Jeg har fra før en kjempegod sykkel, men får vondt i ryggen av den. Også er det litt som må fikses etter 10år og mange mil på baken. Lurte derfor på en ny. Siden jeg bor i byen og det er mye fortauskanter og brostein,tenkte jeg på en med dempegaffel. Har ikke sykkel med dette fra før, men tenker at det må være en fordel når jeg må kjøre på alt mulig unnerlag. Også tenker jeg skivebrems. Men det jeg også lurer på hva er best av hybrid og offroad ramme? Kommer også til å bruke den litt på landevei. Har aldri prøvd hybrid, men skulle tro at en med større dekk ruller fortere? Eller er det nesten ikke forskjell på hybrid og vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hybrid takk! I hvertfall til meg på gate/landevei.

Har kun hatt fulldempet offroader (med dingleræv). Men, fin som den er mellom knetter og tuer, er den uegnet til asfalt. Både dekkbredde og diameter, men også det grove mønsteret gjør at du føler at du sykler i en evig oppoverbakke. Demperen stjeler litt av krafta i frasparket.

Demper på forgaffelen ville jeg vurdert, om det var den doble distansen på fortrinnsvis landevei. Den gir lite å hente på fortauskanter. Der greier vi å "jumpe" også med stålgaffel. Den tynne gaffelen fjærer bra, men 28" dekk liker dårlig fortauskanter, uansett mekanikk. Å hoppe er best.

Frontdemper er fin ved lange økter på dårlig landevei, kombinert med tykkpolstrede hansker og skumhåndtak. Men på jevn fin vei, ville jeg sperret den, eller stilt den hardest mulig.

Skivebremser er gode greier. Du får også kjøpt sett for ettermontering.

Dropp racerdekk, og gå for gode luftfylte allroundere som kan klistre seg til trikkeskinner, skyfle unna vann og ellers rulle lett. Dvs. nå er det piggdekk som snart gjelder.

Ei halvmil er knapt et kvarter, men innstillingene er viktige for det. Det og rett rammestørrelse, slik at du ikke får vondt i ryggen eller skuldrene.

Her hvor jeg bor nå, område hvor man knapt trenger låse sykkelen, ville jeg lagt meg rundt 6-8000 kr. I osloaktige strøk hadde jeg kjøpt til maks 2000 på biltema, og vært forberedt på å kjøpe ny etterhvert som låset ble klippet. Spraylakkert på "rustflekker" også.

Dette er de tankene jeg har gjort meg, omkring et tilsvarende valg. Er du heldig, dumpes priser for å gi plass til snøbrett og ski nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en mtb(Giant) mens sambis har en hybrid(Saracen) uten demping, og jeg hadde valgt hybrid til bysykling. Sykkelen til sambis er bare herlig paa veien. Man flyr av gaarde!

Skivebrems er et must spoer du meg. Mye bedre enn bremseblokker.

Endret av MooCow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vurderer å begynne å sykle til skolen etter som jeg bor bare 5 km unna. Jeg har fra før en kjempegod sykkel, men får vondt i ryggen av den. Også er det litt som må fikses etter 10år og mange mil på baken. Lurte derfor på en ny. Siden jeg bor i byen og det er mye fortauskanter og brostein,tenkte jeg på en med dempegaffel. Har ikke sykkel med dette fra før, men tenker at det må være en fordel når jeg må kjøre på alt mulig unnerlag. Også tenker jeg skivebrems. Men det jeg også lurer på hva er best av hybrid og offroad ramme? Kommer også til å bruke den litt på landevei. Har aldri prøvd hybrid, men skulle tro at en med større dekk ruller fortere? Eller er det nesten ikke forskjell på hybrid og vanlig?

Det at du får vondt i ryggen av den du har nå kan sannsynligvis ordnes ved å justere vinkelen på setet og / eller styrestemmen. Men hvis det er mye annet som må ordnes på den kan det være like greit med en ny.

Det fins ikke én sykkel som er bra til alt, men det har du jo skjønt selv. Det blir et spørsmål om hvilke egenskaper som er viktigst for deg. Er det viktigst med godt veigrep og demping i humper og på brostein i humpete bygater, eller er det viktigst med lite friksjon og mer fart på landeveien?

Offroad med dempegaffel på landeveien går ikke fort. Det hjelper hvis du har dempegaffel som kan låses. I tillegg går det også an å bytte ut de brede knastedekkene med smale slicks. Offroadsykler har nesten uten unntak 26-tommer hjul, racer og hybrid har 28 tommer. Et hjul med større diameter ruller bedre på asfalten, mens den mindre dimensjonen på offroadhjul gjør at man får litt bedre grep i skogen. Husk at dreiemoment er lik kraft ganger arm, der armen i dette tilfellet blir hjulets radius. Kraften er ditt tråkk, men når armen er kortere blir det mindre dreiemoment, og det er ikke så stor sjanse for å spinne når du tråkker til i skogen.

En racer er best på landeveien, en hybridsykkel er ganske bra på landeveien, mens offroadsykler ikke går spesielt fort på landeveien. Hybrid skulle fungere rimelig bra i byen, men jeg vet ikke hvor gode piggdekkene til hybridsykler er. Om vinteren er det en fordel med brede dekk i byen fordi de gir bedre feste, enten de er med eller uten pigger. Om du har offroad-ramme eller hybrid-ramme gjør nok ikke så mye fra eller til i byen, det er hjuldimensjonen og dekkenes bredde og mønster som er hovedforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebrems er et must spoer du meg. Mye bedre enn bremseblokker.

:jepp: Særlig hvis det bærer mye opp og ned av fortauskanter. Får dekket seg en trøkk i siden, kan det utmerket sykles på i vanlig syklehastighet, men bremseklossene vil ta rykkvis som et maskingevær, og det kan være livsfarlig på forhjulet. Der er skivebremser uovertrufne.

Glemte å nevne fjæring i setepinnen. Det er også greit, fordi det øker kjørekomfort uten å stjele pedalkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Kamikatze i alt utenom det med max 2000,- og Biltema.

Hybrid - yes, yes, - kjempebehagelig og det ruller unna som bare det! Biltema - no, no. Skulle jeg puttet så lite som 2000,- i en sykkel ville jeg mye heller kjøpt en brukt på finn.no enn å kjøpe nummeret før skrap på Biltema. Invester heller i en skikkelig lås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og sørg for at forsikringa er på plass, og sykkelen er registrert i falken...

Eg har hybrid der eg kan skru av dempinga på forgaffelen. Er visstnok ikkje bra med demping i oppoverbakke sidan det stjeler ein del av krafta. I nedover/bortover er det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...