Gå til innhold

Nyere historie eksamen


Gjest Solsikke

Anbefalte innlegg

Gjest Solsikke

Jeg skal om 2 uker opp i Nyere historie muntlig, etter reform 94. Noen som har vært oppe i det samme og vet hvordan det foregår? Får man forberedelsestid med bok og notater? Hva slags spørsmål har dere fått? Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal om 2 uker opp i Nyere historie muntlig, etter reform 94. Noen som har vært oppe i det samme og vet hvordan det foregår? Får man forberedelsestid med bok og notater? Hva slags spørsmål har dere fått? Alle tips mottas med takk!

Jeg var oppe i Oslo i vår. Hos oss var det ihvertfall sånn at man møtte opp, og fikk en lapp hvor oppgaven sto på. Jeg fikk om den kalde krigen. Var 3 oppgaver og en tekst. Første oppgave var å vurdere teksten, si litt om den og omstendighetene, og også vurdere hva slags kilde det var (talende, normativ, og alt det der). Andre oppgave var å fortelle om hva som lå bak den kalde krigen, og oppgave 3 var hva slags påvirkning den kalde krigen hadde på Norge. 30 minutter forberedelsestid med alt du vil av notater og bøker. Jeg skrev ut en del fra wikipedia og sånt på forhåd, så jeg hadde lagt med ekstra info for hvert kapittel som løsark i boka. Det var veldig lurt, for sensorene er ofte lærere som kjenner bøkene godt, og leser du rett fra boka så merker de det!

Jeg leste veldig lite til denne eksamenen, og har aldri hatt faget på skole. På første oppgaven klarte jeg meg sånn passe, sammenlignet med eksemplene i boka, og ble riktig. De spurte også et par spørsmål om kilder, det ene kunne jeg ikke svare på. Jeg begynte å snakke om oppgave 2 og det gikk ganske greit, jeg ble stoppet før jeg var ferdig, for da var eksamen over. Fikk aldri sagt noe om oppgave 3. De spurte et par spørsmål underveis og. Så ba de meg gå utenfor mens de snakket, kom inn igjen og fikk karakteren. Jeg leste gjennom pensum iløpet av de 4 ukene før eksamen, og fikk en 6'er! Så så lenge du bruker tiden raskt på forberedelsestiden, og har med nok av info, skal det nok gå veldig greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg hadde også muntlig eksamen i nyere historie etter reform 94, men den foregikk på en helt annen måte enn hvordan Twink beskriver (OBS! sier ikke at h*n lyver, bare at min eksamen var annerledes)

Først var det forberedelsestid på 30 minutter, uten hjelpemidler. Egentlig var det sånn at jeg skulle velge mellom 1 av 3 oppgaver, men pga misstanke om juks fra de som var inne før meg, valgte læreren ut oppgaven. Uansett, oppgaven jeg fikk var om norsk utenrikspolitikk fra 1905 og fremover, og hva som skjedde da sovjetunionen falt. Så hadde jeg da 30 minutter med papir og blyant, så jeg kunne lage meg notater som jeg hadde med inn på selve eksamenen.

Jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være forskjellig praksis i forskjellige kommuner, var derfor jeg føyde til at jeg tok i Oslo! :)

Vet også at det har vært muntlige eksamener hvor man får oppgaven 48 timer i forkant, og så skal man lage et foredrag, men ikke vært borte i denne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, var jeg som hadde innlegg nr. 3.

Vil bare si at jeg egentlig syns det er litt urettferdig hvordan de gjennomfører eksamene, om noen får lov til å bruke hjelpemidler på forberedelse, eller lager et foredrag 48 timer i forveien, også har man oss som ikke får lov til å bruke hjelpemidler, men må huske hele pensum på egenhånd :o( Det påvirker jo karakteren man kan få i aller høyeste grad...

Føler at jeg blir irritert :kjefte: ...også må jeg legge til at jeg fikk en god karakter selv, så er ikke derfor jeg blir småsur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var elevrådsleder flere år på vgs, tok avsluttende eksamen nå nylig. Men har også hatt eksamen i 94-reformen. Ifølge læreplanene (som er nasjonale) så er det ikke tillatt til å ta med hjelpemidler i 94-reformen. men i kunnskapsløftet er det tillat. Du kan ha med et helt bibliotek om du vil - slik var det hvertfall i norsk. men poenget mitt er at vgs ligger ikke på det kommunale plan, det igger på fylket.. Reglene er lik for alle. men det kan tenkes at de nye reglene om hjelpemidler gjorde sitt til at personen over fikk benytte seg av det. tanken bak de nye reglene om hjelpemidler er for å gjøre eksamenssituasjonen mer virkelig - det er ingen som går rundt og husker alt og ikke benytter seg av hjelpemidler i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lala_*

Jeg hadde eksamen (ikke i historie men i naturfag) på vgs for 7 år siden, altså etter reform 94, og fikk da lov med alle hjelpemidler på forberedelsestida (30 m). Alle som hadde muntlig eksamen fikk lov.

Tror nok sensor vurderer annerledes om man får ha hjelpemidler eller ikke, må jo være strengere på de som får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde muntlig eksamen i nyere historie i fjor. Fikk en konkret oppgave 48 timer før eksamen som jeg skulle jobbe med.

På eksamensdagen skulle jeg først presentere oppgaven jeg hadde jobbet med, og så fikk jeg spørsmål rundt temaet jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hver glad du ik skulle åpp i skriftlig fordi m den nårsken du skrev m, da hadderu ik fått den beste karrakteren. :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulikt fra skole til skole hvordan de gjennomfører privatisteksamener.

På skolen der faren min jobber gjennomfører de IKKE den med å få en oppgave 48 timer før, og så holde en presentasjon.

Der møter studenten opp , trekker et fag som man får 1 time på å forbrede seg på før man svarer. Etter man har svart på dette foran sensoren, trekker man et uforbredt tema.

Det er nok stor variasjon rundt om i landet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, var jeg som hadde innlegg nr. 3.

Vil bare si at jeg egentlig syns det er litt urettferdig hvordan de gjennomfører eksamene, om noen får lov til å bruke hjelpemidler på forberedelse, eller lager et foredrag 48 timer i forveien, også har man oss som ikke får lov til å bruke hjelpemidler, men må huske hele pensum på egenhånd :o( Det påvirker jo karakteren man kan få i aller høyeste grad...

Føler at jeg blir irritert :kjefte: ...også må jeg legge til at jeg fikk en god karakter selv, så er ikke derfor jeg blir småsur...

Det trenger ikke bli så urettferdig. Sensor vil jo vurdere eleven på en litt annen måte når han vet at vedkommende har hatt hjelpemidler.Det skal kanskje litt mer til for virkelig å imponere, og det er kanskje en litt høyere terskel for hva du minimum burde klare å prestere. Jeg vet om nok av folk som har strøket med glans til tross for at de har alle hjelpemidler tilgjengelige.

I tillegg så er ofte spørsmålene såpass løst formulert at hjelpemidlene i seg selv ikke er all verden om man ikke har en ganske god innsikt i faget. De 30 minuttene man får på 2-3 store oppgaver er ikke nok til å bruke veldig mye tid på å bla i og lese bøker.

Itillegg styrer både fylkeskommuner, skoler og eksiminator/sensor dette i stor grad selv. I vår hadde flere av oss samme eksamen med forskjellig eksiminator. Noen fikk alle oppgaver med hjelpemidler tilgjengelig før de skulle inn, andre fikk 1 spørsmål med hjelpemidler og det andre totalt uforbredt. Da fikk de ikke engang vite tema før i andre halvdel av eksamen. Jeg har prøvd begge deler, og med tanke på karakter, så var det ikke store forskjeller. Om noe så er min erfaring at jo mindre del som er forberedt med hjelpemidler, jo større slingringsmonn og tabbekvoter har man fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvilke spørsmål/emner har dere som har tatt denne eksamen fått?

Jeg fikk 2 spørsmål:

1. De store oppdagelsene

2: Norge som dansk koloni

Som du ser var spørsmålene egentlig ikke spørsmål engang, bare stikkord.

Men poenget var at man skal legge ut om det viktigste i disse to epokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt tatt eldre historie vampen

Hehe, beklager.. det gikk litt fort.

På NYERE historie fikk jeg:

1. Kald krig

2. Norge og parlamentarismen

Sånn, DA skulle det være rett! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...