Gå til innhold

på krykker - LENGE

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sarah_*
Skrevet

Jeg skadet foten min før sommeren og har nå gått på krykker i 5 mnd.

Kan verken jobbe, drive med hobbyene mine eller ha et normalt sosialliv. Har også fått ryggplager og sliter økonomisk (skaden skjedde i slutten av studietiden og jeg ikke hadde fått jobb enda og har derfor ingen rettigheter hos NAV). Foten min ble værre for en stund siden og ortopedisk speisalist sliter med å finne ut nøyaktig hva som er galt. Han sier det vil gå over etterhvert, men at jeg ikke skal være overasket om det tar et år.

Er det noen som har lignenede erfaringer å dele? Tips og råd i forhold til NAV, hvordan holde motet oppe og norsk vinter på krykker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sandbekken
Skrevet

Hei :) jeg skjønner VELDIG godt hvordan du har det! jeg skada også foten min, i april en gang, etter det gikk det en og en halv måned før smertene gav seg sånn halveis og jeg kalrte å gå ut av døra på krykker. Hele sommeren krykka jeg meg rundt, og det hele tærte sykt på meg. jeg merka at jeg nærmest hadde utviklet en liten sosial angst etter så mye isolasjon (det ga seg, heldigvis) tilsammen var det vel 4 måneder jeg brukte krykker..

Har du ingen intekter nå? Alle har rett på krisehjelp.. snakk med nav om situasjonen din, de har sikkert råd å gi :)

Gjest Gjest_Sarah_*
Skrevet
Hei :) jeg skjønner VELDIG godt hvordan du har det! jeg skada også foten min, i april en gang, etter det gikk det en og en halv måned før smertene gav seg sånn halveis og jeg kalrte å gå ut av døra på krykker. Hele sommeren krykka jeg meg rundt, og det hele tærte sykt på meg. jeg merka at jeg nærmest hadde utviklet en liten sosial angst etter så mye isolasjon (det ga seg, heldigvis) tilsammen var det vel 4 måneder jeg brukte krykker..

Har du ingen intekter nå? Alle har rett på krisehjelp.. snakk med nav om situasjonen din, de har sikkert råd å gi :)

Nei ingen i det hele tatt. Problemet er at jeg bodde hos foreldrene mine når jeg gikk på skolen og nå ikke har kunnet flytte ut fordi jeg får VELDIG lite fra sosialen(siden hjemmeboere ikke er i noen krise). Og her jeg bor nå er jeg for langt fra offentlig transport til å kunne være selvstendig på krykker. Veldig ukonfortabelt å være 21 og helt avhengig av foreldrene sine igjen, men jeg har ingen alternativer. Har vært hos NAV flere ganger, men det hjelper lite.

Men er bare fint å høre at andre skjønner hvordan det er. Frustrerende når ingen venner og bekjente skjønner hvor isolerende og begrensende det er for meg. Begynt å få sosial angst også. Jeg har hatt det før og klart å kvitte meg helt med det så det er utrolig kjipt å kjenne det komme tilbake når det er så lite jeg kan gjøre med omstendighetene. Fint å høre at det var kortvarig for deg. Lett å "lære" seg å gå igjen?

Skrevet

Du kan søke/legge frem krav om rehabiliteringstønad /medisinsk attføring siden du er delvis ufør nå og er under behandling. Regner med at du får mer enn på sosialkontorert. Kontakt NAV og be legen hjelpe deg å søke eller gi deg en legeattest. Tror du kan få rehab.stønad i ett år, og da må søke på nytt om du ikke er bedre.

Gjest Sandbekken
Skrevet
Nei ingen i det hele tatt. Problemet er at jeg bodde hos foreldrene mine når jeg gikk på skolen og nå ikke har kunnet flytte ut fordi jeg får VELDIG lite fra sosialen(siden hjemmeboere ikke er i noen krise). Og her jeg bor nå er jeg for langt fra offentlig transport til å kunne være selvstendig på krykker. Veldig ukonfortabelt å være 21 og helt avhengig av foreldrene sine igjen, men jeg har ingen alternativer. Har vært hos NAV flere ganger, men det hjelper lite.

Men er bare fint å høre at andre skjønner hvordan det er. Frustrerende når ingen venner og bekjente skjønner hvor isolerende og begrensende det er for meg. Begynt å få sosial angst også. Jeg har hatt det før og klart å kvitte meg helt med det så det er utrolig kjipt å kjenne det komme tilbake når det er så lite jeg kan gjøre med omstendighetene. Fint å høre at det var kortvarig for deg. Lett å "lære" seg å gå igjen?

Uff, så frustrerende situsjon du er i! skjønner godt at alt virker uoverkommelig, men som forrige gjest nevner, søk rehabiliterings penger. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, om man må ha tjent så og så mye for å få det, men det finner du ut :)

Bare ikke legg deg ned å si at alt er håpløst! det er lett å gjøre det, men du må bare stå på :)

Det med sosial angst kommer helt sikker til å gå over etterhvert, slik det gjorde med meg. De sier det er lettere å "fikse seg" når man har gjort det en gang før, for da vet du hva som skal til :)

Det å lære seg å gå igjen var strevsomt, man er jo vandt med å ha forten hengenes ned, og det å bare bøye foten slik at man kan stå på den var skikkelig ekkelt! Men om du begynner å bøye på foten og trene den litt før du skal gå, tror jeg det blir lettere.

Jeg gikk med en krykke lege etter jeg klarte å gå, jeg haltet som søren, og så ut som Dr. House med stokken sin :P

Faktisk er det bare ca en måned siden jeg ble HELT krykkefri..

Hvor er bruddet ditt foresten?

Gjest Gjest_Sarah_*
Skrevet
Uff, så frustrerende situsjon du er i! skjønner godt at alt virker uoverkommelig, men som forrige gjest nevner, søk rehabiliterings penger. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, om man må ha tjent så og så mye for å få det, men det finner du ut :)

Bare ikke legg deg ned å si at alt er håpløst! det er lett å gjøre det, men du må bare stå på :)

Det med sosial angst kommer helt sikker til å gå over etterhvert, slik det gjorde med meg. De sier det er lettere å "fikse seg" når man har gjort det en gang før, for da vet du hva som skal til :)

Det å lære seg å gå igjen var strevsomt, man er jo vandt med å ha forten hengenes ned, og det å bare bøye foten slik at man kan stå på den var skikkelig ekkelt! Men om du begynner å bøye på foten og trene den litt før du skal gå, tror jeg det blir lettere.

Jeg gikk med en krykke lege etter jeg klarte å gå, jeg haltet som søren, og så ut som Dr. House med stokken sin :P

Faktisk er det bare ca en måned siden jeg ble HELT krykkefri..

Hvor er bruddet ditt foresten?

Fått høre at rehabiliteringspenger også bare gjelder for folk med jobb eller som er studenter (eller ikke har klart å fullføre studie sitt). Har bare hatt en deltidsjobb i våres så har ikke jobbet nok.. Rehabiliteringspenger får man visst heller ikke utbetalt før året etter skaden.

Hehe ja, en krykke ser faktisk teitere ut enn to :P men så får man jo en ledig arm da.

Problemet er egentlig at det ikke ble noe ordentlig brudd. De fant ikke noe på røntgen og CT på legevakten så fastlegen min sa at det sikkert var en muskelskade og at jeg skulle belaste det (bare 1-2 uker etter ulykken). Så det var en stund jeg gikk uten krykker inne, eller hvis jeg skulle gå veldig kort. Men jeg halta jo veldig. For halvannen mnd siden ble det smærtefult og mer hovent, og måtte gå privat for å ta MR og deretter til ortopedisk spesialist. Så viste det seg at jeg har gått og tråkket på en bristet knokkel hele tiden. Og pga all hevelsen og feilbelasningen har det skjedd forandringer i en annen knokkel som otropeden tror kan være en slags knokkelsvulst. Så nå skal de se på bildene på radiumhospitalet for å utelukke at det er noe farlig. Det er visst veldig sjeldent ondartet, men syns det er litt skummelt uansett. Men håper nesten de finner et eller annet, så jeg kan få noen svar. Trodde aldri et overtråkk kunne bli så dramatisk!

Hva brakk du?

Fint å høre at du er HELT krykkefri nå da :) Tror man verdsetter den friheten man har på to bein mye mer etter en sånn opplevelse. Drømmer om å gå lange turer med hunden min igjen!

Skrevet

Huff. håper du finner ut av det.

Du må ikke gi opp men stå på og press på for å få undersøkt skikkelig selv. Still krav til legen din om at her må det gjøres noe og at du får skikkelige undersøkelser.

Har laaang erfaring med krykkebruk selv. Går nå på 3 året og sliter med en kneskade. Ting tar utrooooolig lang tid i helsenorge. Faktisk har jeg til tider måtte sittet i rullestol for å i det hele tatt komme meg rundt noe sted. For tiden er jeg fulstendig innesperret innenfor mitt eget hjem, så jeg tror jeg kan si jeg vet gangske mye om å være isolert og kjempe for å finne ut av ting og komme videre.

Har du fått veildedning på HVORDAN du går RIKTIG på krykkene ?

Er svært viktig å gå riktig både med og uten krykker. Har en smerter er det naturlig at en bevisst og ubevist selv skåner seg for at det skal bli mer vondt og da kan det fort skje at en går feil.

Selv fikk jeg ingen opplæring, tenkte for så vidt ikke over det selv.. gjorde jo alt for å få mindre smerter. Gikk 1 1\2 år før en spesialist så og gjorde noe med at jeg gikk veldig feil. Men da hadde jeg allerede fått svært mye feilgange og overbelastnings skader andre steder i kroppen også. Både i andre kne, rygg, hofte og skuldre.. Så dette er SVÆRT viktig.

Det var 1 ortoped du har vært hos ?

Føler du deg usikker på om denne har funnet ut alt og gjort en grunding undersøkelse kan du gå til en annen. Du har lov til å få en ny vurdering hos andre.

Det kan være lurt, har selv gått til 4 forskjellige ortopeder nå og fått svært forskjellige resultater.

Føler du at legen ikke tar deg på alvår eller gjør noe med DITT problem tar det ikke mer en 1 mnd å få byttet lege. Nå har jeg akkurat byttet lege for tredje gang. Føler jeg at legen ikke tror på meg, at legen ikke ønsker å bidra til at jeg kommer meg på bena eller nekter å følge spessialistenes råd er årsaker til at jeg har byttet lege såpass mange ganger.

En trenger en leges interesse, hjelp og forståelse for å få gjort noe med problemet. En vil jo aller helst komme seg på bena og fungere normalt igjen. Og når legene ikke gjør noe som helst for at det skal skje får en gjøre noen tiltak selv.

Får du fysioterapi trening eller annen trening ?

Er viktig at dette blir satt i gang tidlig som mulig. Både for å se hva du klarer, få mer bevegelse og styrke i benet.

Har en god veildedning og en flink fysioterapaut kan denne også påvirke til at en får grundige undersøkelser om det viser seg at smertene ikke stemmer overens med den diagnosen du har fått.

Men pass på... ikke alle fysioterapautene er flinke, stol på magefølelsen for hva du føler er riktig. Har erfaring fra flere fysioterapauter også,,, og kompetansen er svært varierende.

En skal IKKE trene med store smerter. Om en tenker på en skala fra 1 til 10 skal ikke smertene ligge på over 4 (kan være vanskelig å finne ut selv hvor på skalan en er,,, men sier seg selv at klarer en ikke stå på benet er det nok en 9 eller 10.. kan en løpe og hoppe ligger det på 1)

Har du brennende, stikkende, nummen følelse i benet kan det være skade eller klem på nerver. Kan merkes best ved plutselige intense smerter og mindre smerter mellom smerteannfallene. Disse smertene er svært intense.

Har en dette bør en undersøkes hos nevrolog.

Er svært viktig at en står på selv for å komme noe vei. Kan være lurt at en selv undersøker flere behandlere, undersøkelses steder og hører rundt med erfaring fra andre i det området du bor på.

Håper du finner ut av dette. Er ikke mye gøy å være avhengig av krykker hele tiden. Men ikke gi opp før du har fått noen svar du føler er riktig. Desverre kan det ta tid og kreve ganske mye av en.

Er ikke unormalt at en fort kan reagere psykisk. Både med sosial angst pga isolasjon og helseangst siden en er fortvilet på sin egen situasjon. Det finnes hjelp for dette også. Men en må gjærne be om det selv siden legene fort vegrer seg for å sette igang slike ting.

Det kan og være andre vei med legene,,, får en en psykisk diagnose skylder de fort på at ALT skyldes dette.

Da er det viktig at en tenkter på hva som kom først... skaden eller angsten. Og klarer en heller snu frustrasjonen til vilje til å stå på videre og ikke gi opp har en kommet langt.

Har selv vært svært langt nede pga.en lege som var fulstendig likegyldig og gadd ikke gjøre noe. så vet hvor fortvilt og sliten en kan bli av slikt.

Tok veldig lang tid før jeg "tok til vett" og byttet lege. Og fikk satt i gang undersøkelser og slikt på egehånd. Er derfor det har gått så lang tid for min del og at jeg fremdeles går på krykker etter 3 år. Har senere fått høre at om legen hadde tatt meg på alvår og gjort riktige undersøkelser til riktig tid hadde jeg vært på bena få mnd etter skaden.. Kipt å vite det nå. Siden jeg vet at NÅ vil tet ta flere år før jeg er på bena igjen.

Derfor er det svært viktig å stå på selv hele tiden. Føler en ting blir feil så si fra. Kommer en ikke noe vei med en lege finnes det andre. Og er en usikker på resultatet fra en spesialist gå til en annen...

Huff. dette ble veldig langt. Men håper noe av dette kan hjelpe deg på vei til å finne ut av ting, stå på og ikke gi opp.

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)
Fått høre at rehabiliteringspenger også bare gjelder for folk med jobb eller som er studenter (eller ikke har klart å fullføre studie sitt). Har bare hatt en deltidsjobb i våres så har ikke jobbet nok.. Rehabiliteringspenger får man visst heller ikke utbetalt før året etter skaden.

Hehe ja, en krykke ser faktisk teitere ut enn to :P men så får man jo en ledig arm da.

Problemet er egentlig at det ikke ble noe ordentlig brudd. De fant ikke noe på røntgen og CT på legevakten så fastlegen min sa at det sikkert var en muskelskade og at jeg skulle belaste det (bare 1-2 uker etter ulykken). Så det var en stund jeg gikk uten krykker inne, eller hvis jeg skulle gå veldig kort. Men jeg halta jo veldig. For halvannen mnd siden ble det smærtefult og mer hovent, og måtte gå privat for å ta MR og deretter til ortopedisk spesialist. Så viste det seg at jeg har gått og tråkket på en bristet knokkel hele tiden. Og pga all hevelsen og feilbelasningen har det skjedd forandringer i en annen knokkel som otropeden tror kan være en slags knokkelsvulst. Så nå skal de se på bildene på radiumhospitalet for å utelukke at det er noe farlig. Det er visst veldig sjeldent ondartet, men syns det er litt skummelt uansett. Men håper nesten de finner et eller annet, så jeg kan få noen svar. Trodde aldri et overtråkk kunne bli så dramatisk!

Hva brakk du?

Fint å høre at du er HELT krykkefri nå da :) Tror man verdsetter den friheten man har på to bein mye mer etter en sånn opplevelse. Drømmer om å gå lange turer med hunden min igjen!

Hmm.. hva er planen nå? suderer du? får du stipend i det minste?

uff det høres kjipt ut dette! Norge er vanskelig på disse reglene..

Jeg knuste deler av knoklene nede på foten, rundt tærne og ankelen.

Fikk også feilbelastnigs problemer slik gjest over meg fikk (dog ikke så alvorlig) så pass på hvordan du går!

Håper du blir bra snart! :klemmer: fra meg

Endret av Sandbekken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...