Gå til innhold

psykolog


Gjest Gjest_lara_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lara_*
Skrevet

Må man gå igjennom fastlegen for å få psykolog?

Kvier meg veldig, da jeg egentlig ikke tror psykologer hjelper så mye, men må nesten bare prøve..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Må man gå igjennom fastlegen for å få psykolog?

Kvier meg veldig, da jeg egentlig ikke tror psykologer hjelper så mye, men må nesten bare prøve..

Fastlegen henviser deg ja. Det er også mulig å gå til privatpraktiserende psykolog, men det er langt dyrere.

Gjest Gjest_Sofia_*
Skrevet
Må man gå igjennom fastlegen for å få psykolog?

Kvier meg veldig, da jeg egentlig ikke tror psykologer hjelper så mye, men må nesten bare prøve..

Det billigste alternativet er å få henvisning til psykolog av fastlegen din. Ellers kan du nok lett finne en på gulesider, men det koster jo mer.

Psykologer er som alle andre, noen er flinkere til jobben sin enn andre. Og kjemi kan jo også noe å si, så prøver du en du ikke trives med går det alltid ann å bytte! Det trenger ikke å bety at terapi ikke er for deg. Og en psykolog han ikke "fikse deg", men skal være en hjelper til selvhjelp. Så hvor mye en psykolog hjelper er jo veldig avhengig av deg selv.

(Hadde de ikke hjulpet folk hadde ikke yrket eksistert).

Men det fins alternativer som forskjellige typer psykoterapeuter. Min mor er gestaltterapeut og jeg har gått til gestaltterapeut tidligere selv. Målet er jo det samme, men de har en annen type utdanning hvor de bl.a. må gå i terapi selv (psykologer trenger ikke å vite hvordan det er å gå til psykolog selv).

Håper du finner noe som funker for deg :)

Skrevet
Må man gå igjennom fastlegen for å få psykolog?

Kvier meg veldig, da jeg egentlig ikke tror psykologer hjelper så mye, men må nesten bare prøve..

Dersom du møter med en innstilling at det ikke skal hjelpe, ja da kan du være sikker på at det ikke hjelper. Psykologen skal veilede deg, men det forutsetter at du selv vil åpne opp for et samarbeid.

Psykologhjelp kan du få ved en henvisning fra fastlegen.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Vil bare spytte inn et par punkter i denne tråden:

1) Alle psykologer plikter å drive behandling etter vitenskapelig baserte forskningsresultater (evidensbasert praksis), noe som betyr at man kan forvente faglig sterke psykolog (selvfølgelig med noen unntak som sov gjennom praksis og glapp gjennom kvalitetssikringskontrollen).

2) Også mennesker som føler de har behov for psykisk helsehjelp, men er skeptiske til psykologen, kan få utbytte av behandling. Ofte kommer man ikke i gang før litt ut i behandlingsforløpet. Så det å si at dersom man ikke har den rette innstillingen trenger man ikke å oppsøke hjelp, blir litt for tynn. Innstillingen kan jo komme etter hvert :)

Hilsen psykologstudent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...