Gjest Caylee Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Hei, jeg er da "pescetarianer" eller "fiskespiser" som det kalles. I januar til mai spiste jeg ikke fisk men gikk ganske dårlig. Ble VELDIG slapp og orka nesten ingen ting. Jeg hadde et normalt vegetarisk kosthold tror jeg: Frokost: havregrøt med melk og banan biter opp mellomåltid: nøtter (uten salt) og frukt Lurnsj (skolen): grovt brød med ost (uten løype) pluss frukt og nøtter lørnsj etter skolen: salat og knekkebrød med pianøttsmør pluss at jeg tok udios choise (tror det het det?) Middag: veldig mye rart med bønner, noen ganger tofu osv Kveldsmat: tok en frukt. Jeg drakk mye vann og ikke noe godteri, spiste jeg noe snaks så spiste jeg tørket frukt mye i helgene. Men dessverre til slutt fikk jeg ikke lov til å ikke spise fisk lenger siden de merka jeg ble slapp av det. Så nå spiser jeg fisk og er i topp form igjen. Men problemet er at etter jeg begynte å spise fisk så har jeg begynt å slurve. Jeg er skikkerlig usunn, jeg havregrøt til frokost sånn jeg gjorde og brød med ost til lurnsj osv men jeg har sluttet å drikke så mye vann og jeg spiser ALT for mye sjokolade og godteri. Dette pågrunnav at jeg spuser fisk For da tenker jeg at jeg får i meg nok protein så jeg ikke trenger å spise så sunt. Jeg har lyst til å prøve å droppe fisken igjen men jeg kan ikke spise det sammme som sist gang for det ble jeg bare slapp av. Og forresten får man i seg nok omega3 ved å bare ta udoic choice? har hørt man ikke gør det. Iallfall er det noen veggiser her som har et godt kostholdplan som jeg kan følge så jeg ikke blir så slapp? Hadde vært fint om dere skrever hva dere spiste til ALLE måltider. Tusen takk
Gjest Vettel Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Å ikke spise noen dyre-produkter er vanskelig, for selv om man får i seg proteiner fra andre kilder, så er det proteiner med "andre sammensetninger". (kan ikke forklare hva/hvordan) Så hvis du kutter ut både egg og fisk og ost, så bør du spise vitamintilskudd for veganere. Nøtter, frø, spirer, bønner, linser, er et must for deg! Noe av dette til hvert måltid. På helsekost kan du får diverse erstatningsprodukter med sunne fettsammensetninger. (soja-produkter, tartex, melkefri ost, is, etc.) Grønnsaker i alle farger til hvert måltid! Dessuten må man ikke undervurdere krydder, kanel har feks flere antioksydanter enn eple. Hvis du skal kutte ut alle animalske produkter må du rett og slett være mer bevisst på måltidets sammensetning. ps. ser nå at du drikker melk, få i deg litt melkeprodukter til hvert måltid, youghurt, melk, ostebiter, etc. Anbefaler en bok som heter "Den store vegetariske kokeboken", står en god del om ernæring i den også. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147450
Gjest SmallTalk Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 TS: Du er ganske ung, er du ikke? Noe som vil si at du antageligvis fortsatt er i en vokseperiode og sannsynligvis trenger en del fett og proteiner for å holde kroppen i gang. Nå kan jeg minimalt om vegetarisk kosthold, men jeg vil tro at du bør prøve å få i deg en del mer flerumettede fettsyrer og proteiner, for det er noe kroppen din trenger for å vokse og ikke minst hjernen din trenger for å fungere.
Gjest Frosk Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Når det gjelder proteiner, så fins det utrolig mange misforståelser og myter som er vanskelig å få avlivet Det er faktisk fullstendig uproblematisk å få dekket det daglige proteinbehovet gjennom et vegetarisk (eller vegansk) kosthold. Her og her har jeg skrevet litt om proteiner i et vegetarisk kosthold. Angående omega 3 så fins det flere vegetariske alternativer. Jeg bruker linfrøolje (som jeg putter i smoothies, siden smaken ikke er noe særlig), spiser mye valnøtter, og i perioder tar jeg kapsler med DHA fra alger. Litt om vegetarisk omega 3 her. Vanskelig å si hva som er grunnen til at du ble slapp og sløv når du ikke spiste fisk Du skriver ikke noe om mengder - kanskje du spiste for lite, rett og slett? For lite kalorier? Sunn vegetarisk mat kan fort bli mindre kaloritett enn det et "vanlig" norsk kosthold er, med mindre veggisen spiser mye nøtter, avokado, planteoljer, og evt ost, fløte, rømme etc. Endret 24. oktober 2009 av Frosk
Gjest Caylee Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Takk for svar Jeg er i en vokseperiode ja så jeg burde kanskje vente litt fordi jeg blir slapp uten fisk. Men takk for informasjon om proteiner omega 3. Kanskje om en stund så kan jeg prøve å slutte med fik igjen. Jeg får se
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Det ser ut som du kanskje har spist litt ensidig. F eks bønner og linser og slikt er kjempebra, men inneholder ikke alle de essensielle aminosyrene, som du kunne fått i deg ved å spise forholdsvis godt av kornprodukter også (mer enn havregrøt?). Potet inneholder forøvrig alle de essensielle aminosyrene, så du kunne prøvd å spise det også jevnlig. Dersom du tenker å være vegetarianer og ikke veganer, kan du også være bevisst på å få i deg nok melkeprodukter og egg, så tror jeg også du løser denne problemstillingen greit. Du kan også gå til lege og få tatt en blodprøve så du ser om du mangler noe. Veganere må stort sett ta B12-tilskudd, men som vegetarianer skal du kunne klare deg uten dersom du spiser nok og riktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå