Gå til innhold

Overvektig


Gjest Overvektig23

Anbefalte innlegg

Gjest Overvektig23

Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal så mye opp i vekt som 120 kilo.

Vel det tallet har jeg nå kommet til, og jeg skjønner at må jeg gjøre noe.

Jeg har jo skjønt dette lenge, men motivasjonen har vel variert og ikke alltid vært den beste.

Føler at jeg ikke spiser så mye, jeg har kanskje 2 eller toppen 3 måltider hver dag.

Men at jeg ikke er i noe aktivitet og den slags gjør jo noe med kiloene, at de bare går opppver.

Jeg er jo ikke vant til så mye trening..

Men det må være litt jeg kunne gjøre, sånn at jeg er i litt aktivitet hver dag og etterhvert øke på.

Merker nå at vekta har gått opp veldig mye siden sist jeg veide meg, muligens 4-5 kilo, og det merkes veldig godt.

Magen min føler jeg er innmari stor, og jeg føler nå at den er i veien på grunn av størrelsen.

Kanskje den presser på noe under huden.

Med størrelsen på magen så føler jeg meg mett på en måte, kanskje for at jeg har ett press på overkroppen.

Dette her må jo vekk sånn at jeg kan føle meg mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen godt tips er å: gå en tur hver dag. En rask tur, så du blir litt svett, i 30 minutter.

Så skriver du opp alt du putter i munnen i en uke. Da vil du lettere se hva du kan endre på. Lørdagsgodteri er nettop det- lørdagsgodteri.

Men unn deg noe på lørdagene, da sprekker du ikke så lett.

Faller vennindekvelden med brus og potetgull på mandag, så flytt lørdagen til mandag. Men bare en gang pr. uke.

Ha oppdelt råkost og frukt i kjøleskapet. Og drikk masse vann.

Parker bilen lengst unna, så du må gå litt ekstra. Bruk vanlig trapp, ikke heis, rulletrapp. Ta minst ti knebøy hver gang du sender en melding på mobilen. (Eller en annen ting du gjør ofte.)

Stå og gå, istedenfor å sitte.

Og spis lite og ofte. Masse fiber, lite fett og sukker. Frukt og grønnt er viktig. Og spis sakte. Det tar 20 minutter fra du svelger til du føler metthet.

Viktigst av alt- bruk lang tid. Da holder vekten seg nede etterpå også.

Dette er råd som er lett å leve med, resten av livet og som gir deg slankere kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du begynner å ta tak i problemet!

Begynn med å gå turer, gjerne hver dag. Det å gå er flott aktivitet med liten fare for belastningskader på ankler, knær og hofter. Ved å gå jevnlige turer vil du fort merke forskjell både på formen og vekta!

Det er også en rekke styrkeøvelser du kan gjøre hjemme uten noe spesielt utstyr. Begynn i det små, jobb med teknikk og få til korrekt utførelse. Armhevninger, crunch, rygghev, knebøy og utfall er fine øvelser.

Når det kommer til kosthold vil jeg på det sterkese anbefale deg å lese endel om kosthold og ernæring. Kunnskap er makt! Man trenger ikke sulte seg selv om man skal ned i vekt! Selv er jeg nå normalvektig, trener mye og spiser mye mer enn hva samboeren min, en røslig kar, klarer å trø i seg. Og det kan jeg gjøre fordi jeg spsier riktig ift hva kroppen min trenger og bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for sjeldent og antakelig feil. Snakk med en som kan kosthold! Og spis 7 SMÅ måltider om dagen. Minst.

Og så begynner du med en eller annen aktivitet du mestrer, liker og kan utvikle etterhvert som du blir bedre. Hva det skal være er helt opp til deg.

Og skriv ned alt du putter i munnen i løpet av en dag. Så skal du se at det utgjør ganske mye mer enn du tror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overvektig23

Jeg har tenkt litt på dette med kosthold og hva jeg putter i munnen.

En ting da som jeg kan komme på med en eneste gang og som må bort, er brus drikkingen min.

Vil ikke si at jeg er avhenging av pepsi max, for jeg kan klare meg uten hvis jeg vil, det er ikke det.

Men det har blitt mange år med brus, og gjerne for mye light brus.

Og er det noe som bør endres på, så er det nettopp det.

1,5 liter brus per dag er alt for mye!

1 heller i uka kan man kose seg med det, 0,5l er mer passe.

Når jeg tenker på saft som skal være light utgave, er dem like "farglige" som brusen?

Jeg er veldig dårlig på å drikke vann, nok for at jeg slettes ikke liker det.

Det må være måter som gjør at jeg kan like det.

Godteri, ja som nevnt ovenfor så bør godteri dagen kun være en dag i uka, og ikke for mye av det.

Spise oftere å sunnere og mindre porsjoner.

Til et måltid kan jeg spise 3 brødskiver, og det blir vel for mye.

Mer av frukt og grønt.

Dette er nå punktene jeg kom på i farta som jeg VET at jeg må få orden på.

Mye mer fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overvektig23

Når jeg nå endrer hvor mye mat jeg spiser, hvor kjapt kan jeg vente at kiloene går ned 1-2 kg?

Jeg merket i natt på en eller annen måte at jeg hadde en slags dårlig natt.

Følte meg litt sånn uvel på en måte, nok igjen sikkert på grunn av størrelsen på magesekken min.

Pleier nå å sove på høyre eller venstre side i senga, istedenfor å ligge på magen.

Syns det er litt mer ubehagelig, i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du legger om kostholdet vil du gå ned 1-2 kg VELDIG fort. Det er rett og slett fordi riktig mat, i riktig mengde, vil bytte ut mageinnholdet med det som er der nå, og du vil mest sannsynlig drenere en del vann som er samlet i kroppen din. Det betyr at du kommer til å gå ned mye mer den første uka enn du kommer til å gjøre i gjennomsnitt de neste ukene, men det er en motiverende start, samtidig som du kommer til å føle deg fysisk bedre etter bare en uke! Snakker av erfaring her.

Det du må passe på er at du planlegger dette godt. Mest sannsynlig vil det ikke fungere om du bare setter i gang og "reduserer" inntaket, for kan du ikke nok om kosthold vil det ende med at du enten spiser for lite, for mye (mer enn du tror), eller at du spiser feil. En kalori er ikke bare en kalori for kroppen din, den fortjener riktig sammensetning for å kunne fungere i hverdagen og ha en sunn vektnedgang!

Så er det flere måter å gå ned i vekt på. Starter du en tråd som inneholder ordet 'slanking' her på KG vil du garantert få opp svar som sier spis mindre brød og potet, basert på karbodietter, du vil høre at du skal kutte ut fett og sukker, fra de som følger "gammelt, sunt slankebondevett", og de som har troen på trening sier at du kan spise hva du vil bare du får i deg masse proteiner og forbrenner MER enn du har i deg. Jeg tror man blir gal av å skulle prøve å følge alle råd her inne, samtidig som det ikke hjelper - en metode motsier den andre, du kan derfor ikke følge alt samtidig!

Derfor: Legg en plan! Finn en metode som funker for deg! Hvordan? Les, er et alternativ. Det kan riktignok være vanskelig å vite hvor du skal begynne, siden nettet er proppet med god, og ikke riktig fullt så god informasjon. Et annet alternativ er å gå til en lege eller kostholdsekspert, eller du kan melde deg på et kurs a la Grethe Roede. Det finnes flere. Det viktigste er at du på en eller annen måte skaffer deg kunnskap, kunnskap er gjerne den motivasjonen som skal til for å klare dette. Kunnskap er makt, sies det, med rette!

Hvis du vil kan du sende meg en PM, jeg vet hva som funker for MEG, og jeg kan veilede deg om du har lyst. Grunnen til at jeg vil det er at jeg skal ned litt selv, ikke like mye som deg riktignok, men jeg syns det er tøft alene. Kan jeg dele kunnskapen min og holde noen andre litt i ørene så vet jeg at det er en stor inspirasjon for meg selv også. :ler:

Uansett, lykke til!

Endret av Malibulita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_astri

Her er mine tips:

- Finn ut når på døgnet du har mest energi/motivasjon til å trene. Er det kl 12 om natten, ta et par øvelser da.

- Skriv treningsdagbok! Noter ned dato og øvelse og hvor mange repitisjoner/tid du brukte. Etter en stund kan du bla tilbake og se forbredringene dine. 10 situps er bedre enn 0 situps!

- Ha en vane hver morgen, ettermiddag eller kveld og sett et klokkeslett for når du skal ta små øvelser. F.eks. armhevinger, situps, knebøy, ryggups osv. Bruk kk, kvinneguiden og andre nettsider for treningstips!

- Gå en rask tur hver morgen før frokost. min 10 min maks 1 time.

- Spis frokost hver morgen! Planlegg måltidene slik at de blir regelmessige og gjennomtenkte. Om du syns det er tidkrevende å lage sunn, men god middag kan du lage for flere dager på en gang og legge i fryseren/kjøleskapet.

- Ha små mellommåltider som smoothie, en frukt, knekkebrød e.l.

- Ha dagbok der du skriver ned trening og hva du spiser. Ta gjerne bilde av maten også! Da ser du faktisk hva du putter i deg og det kan ha større effekt av å se browniessjokoladekaken med krem framfor å lese det!:)

- Prøv å spise litt mindre enn før. Magesekken trekker seg litt sammen og da blir du fortere mett!:)

-glem pille og andre vidunderkurer:) Eneste som funker er

"eat less, move more":)

- LYKKE TIL! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips her, men tenkte bare jeg skulle kommentere det med vann. Det at man ikke liker vann tror jeg har veldig mye med at man er så vant til å drikke ting med mye smak, så vann blir kjedelig i forhold. Jeg merker det selv, etter perioder hvor jeg har drukket mye juice og brus så smaker ikke vann særlig godt.

Pass på at vannet er skikkellig kaldt, fyll opp fryseren med isbiter. Lag en stor mugge med vann og ha oppi litt ferskpresset lime aller sitron, det gjør vannet mye friskere, i tillegg til at det er sunt. Om du har en slik mugge stående i kjøleskapet er det lettere å drikke vann, syntes jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twink sier noe veldig viktig her, det med å drikke nok vann er universelt, uansett hvilken slankemetode du bruker. Jeg har alltid hørt det, og jeg har prøvd å være flink til å få i meg nok vann, men jeg har ikke alltid skjønt helt hvorfor. Før trodde jeg det var en grunn til at vann var slankende:

- du fyller opp plassen så du ikke får ned så mye mat.

Dette er selvfølgelig en grunn til at du bør drikke nok vann, særlig i forbindelse med måltider, du får større metthetsfølelse av å fylle opp. MEN, det er ikke eneste grunnen til av vann er viktig i forbindelse med slanking! For å å rense kroppen er nyrene avhengig av nok vann. Får de ikke det begynner de å sluntre unna, og levra må trå til og gjøre den jobben som nyrene egentlig skulle gjort. Da brukes den kapasiteten som skulle gått til forbrenning til å rense, og forbrenninga stopper opp! Da er det bedre å tilføre den væska som skal til for at hvert organ følger opp arbeidsoppgavene sine :)

Hvor mye vann skal vi drikke en dag? 2 liter er huskeregelen, for hver tiende varmegrad over 20 skal man drikke en ekstra liter. Mange klager på at man ikke kjenner tørsten, men det er nok fordi kroppen vet at det ikke er vits i å mase - den får ikke noe uansett. Begynner du å drikke nok skal du nok merke at du snart blir tørst om det går for lenge mellom hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo tenkt helt ett når du ser du må gå ned i vekt.

grunnen til dette er jo ikke tallene på vekten - men hva som skjer inni kroppen din ved å veie så mye. for hver kilo du legge rpå deg nå så minsker du både livskvalitet og levetid.

det er rett og slett livsviktig å gå ned i vekt når man veier såpass mye.

jeg vil ikke at du skal få dårlig selvtillitt av at jeg sier dette, men jeg håper du vil se alvoret i det.

det finnes tusenvis av slankekurer - og jeg anbefaler ingen.

det som må til er en helomvendig i livsstil - og du har mye å lære.

meld deg inn i vektklubb på vg`s nettsider eksempelvis, der lærer du masse om kosthold, trening etc.

invester penger i gode joggesko(du vil trenge dem), behagelig treningstøy - også som du kan bruke ute om vinteren.

du tenker kanksje at det er dyrt og du "Ikke har råd", men dette er for de aller fleste en prioriteringssak.

før kunne jeg ikke tenke meg å bruke mer enn tusen kroner på treningssko, mens nå som jeg trener jevnlig så har jeg skikkelig gode joggesko, og spinningsko siden dette er min foretrukne treningsform.

jeg prioriterer både tid, penger og energi på det - og det føles veldig bra:)

mitt beste råd er å IKKE vente på riktig motivasjon. nå er ikke jeg overvektig, men jeg kan bare si at jeg så og si aldri egentlig har lyst til å trene.

endel ganger kan jeg også kjede meg på trening, så for meg er det nødvendig å bare avtale faste timer og dager, og å bruke gøy musikk.

jeg går på trening faste dager rett etter jobb(og spiser på jobb før trening) - ellers skjer det ikke.

rett og slett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...