Gå til innhold

low-carb og restauranter, reiser....


Gjest Vettel

Anbefalte innlegg

Når man velger å spise low-carb, lav GI-mat, hvordan ordner dere det på restauranter, cafeer, mellom-måltider på reise??

Idag var vi på tur på landet, mannen spise kake på cafè, og jeg spiste nøtter som jeg kjøpte på butikken etterpå. (lang vei hjem til middagen..)

På bakeri er jo alt fullt av sukker eller hvetemel.

På restaurant kan man jo forsåvidt velge supper, og kanskje be om mer grønnsaker og ingen poteter/pasta/ris?

Frokoster når man reiser bort? Bufeet på hoteller jo greit, kan velge selv, men ikke alltid man har muligheten.

Når andre velger kake, baguetter, etc. hva kan jeg velge?? Veldig stusslig å reise bort når man selv sitter der med te eller kaffe og spise etterpå i bilen..

Tips??

Noe som er mindre ille enn det andre cafeer og bakeri har å tilby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk kunnskapen din og vær kreativ, velg mat der du vet du kan spise det meste den inneholder og du kan et. la det du vanligvis ikke hadde spist hjemme ligge igjen på fatet.

Salater tilbys de fleste steder og det er lov å velge bort evt. brød, oljer og dressinger.. Vær kreativ og ingen som sier at en MÅ spise alt en blir servert på fatet en får..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste pleier mannen min å si når jeg sitter der og trykker i meg siste bitene med mat for "å ikke være uhøflig": Du mååå ikke spise opp alt på tallerkenen din. Mamman din kommer ikke og kjefter på deg!

;)

Salat, supper - god idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det er absolutt ingenting i veien for å be om justeringer i retten du bestiller på restaurant. Bare si noe a la 'kan dere bytte ut potetene med ekstra grønnsaker eller salat?' på en høflig måte, og det er aldri noe problem, selv ikke på veikroer og enkle billige steder.

Bakerier er det bare å glemme hvis man forsøker å spise lavkarbo, noen få har kanskje salat.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På restauranter er det faktisk enkelt synes jeg, også veikroer og sånn. Det er ikke noe problem og få grønnsaker istedenfor potet. På bensinstasjon blir det vel ofte salat. Bakerier går vel bare har de salat. Men det meste går, selv trener jeg en god del er opptatt av å få i meg nok proteiner, så jeg kjøper plutselig en pakke kalkunpålegg og mauler på gata, ser kanskje litt rart ut. Så man må nok bare være kreativ. Vet ikke hvor lavkarbo du spiser for ellers er jo også frukt og fruktsalat ett alternativ. Ellers har vi jo fått skyr, lite karbo og masse protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Tyskland, så denne skyr-greia som mange skriver om har ikke vi.

Men fruktsalat er jo ok, iallefall litt? Her kan man ofte få youghurt naturell med bær, uten tilsatt sukker og det er jo flott.

Og skal bli flinkere til å be om at potet/etc blir byttet ut med grønnsaker... :sjenert:

Når dere er på besøk hos andre, hvordan gjør dere det? Ikke for at jeg planlegger besøk i nærmestwe fremtid, men greit å vite! Hvis det er bare for en kveld kan man jo planlegge at akkurat denne kvelden er "karbo-dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk kunnskapen din og vær kreativ, velg mat der du vet du kan spise det meste den inneholder og du kan et. la det du vanligvis ikke hadde spist hjemme ligge igjen på fatet.

Salater tilbys de fleste steder og det er lov å velge bort evt. brød, oljer og dressinger.. Vær kreativ og ingen som sier at en MÅ spise alt en blir servert på fatet en får..

På flyplasser og tilfeldige steder i byer en kanskje ikke er så kjent, en har dårlig tid i forbindelse med jobb og skal rekke noe, eller sitter i møter der det serveres mye usunt - da er det ikke alltid så lett å leve sunt.

Hvis en reiser sammen med andre, er det sjelden tid til å gå de ekstra meterne bort til et sunt sted, om reisefølget har stoppet opp ved et usunt sted.

Når jeg ser på mitt reisefølge, er de utrente og drikker øl. Mens jeg bryr meg om trening og hva jeg spiser og drikker (rødvin og vann øl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lilla_*

Jeg kom nettopp hjem fra helgetur med samboern. Jeg løsnet tøylene litt, men prøvde å holde det meste lavkarbo.

På fredag spiste vi buffet. Da forsynte jeg meg av skalldyrene og stekene som lå rundt om kring, noe sjampinjongstuing og salat. Drakk hvitvin til. Spiste litt kake litt dessert.

Lørdag og søndag morgen spiste jeg pølse, egg og ost (hadde sett for meg egg og bacon, men det fantes ikke!).

Lunsj på lørdag ble leverpostei og litt grønnsaker ved siden av.

Og så ble det litt usunne greier i mellom, en kanelsnurr og sjokolademelk.

Middag på søndag ble deilig biff (hvor jeg ba om å få uten potet og heller få salat til, det var null problem!) med bernaise og kryddersmør til. Tørr hvitvin til maten. Delte en tiramisu med samboern til dessert.

Så "perfekt" ble det ikke, men jeg brukte det jeg har plukket med meg på reisen og koste meg i tillegg.

I "krisetilfeller" er det som oftest mulig å kjøpe et par pølser og droppe lompe/brød.

På besøk hos andre spiser jeg det som blir servert. Er det rent kjøtt forsyner jeg meg godt (ser det selvfølgelig litt an), er tilbehøret tomatbasert er jeg litt mer reservert med det. Saus pleier vel å bli jevnet med mel/maizena, men jeg forsyner meg av det og. Potet hender det jeg tar for syns skyld, eller dropper det.

Ellers tenker jeg at en "sprekk" i ny og ne er lov, så lenge det bare er der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Alsace-området så fikk i allefall drikke hvitvin! :-)

Og å be om noe annet enn poteter/etc var ikke noe problem nei. Den ene kelneren oppdaget selv at kokken hadde tatt feil og tok med maten ut med èn gang og ba om unnskyldning.

Bakeri er og blir et problem, særlig når resten av familien vil ha croissant til mellom måltid, hehe! Men jeg drakk kaffe og spise nøtter etterpå.

Frokost var egentlig største problemet, var buffet men ikke særlig rikholdig, masse baguetter, croissanter, etc. Så ble meget lei av ost ost ost etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis det er ris eller poteter samt grønnsaker til middagen ber jeg om dobbel porsjon grønnsaker istedenfor ris/poteter. Det har ikke vært noe problem for meg, ihvertfall.

Når du synes det er vanskelig å få til dietten din, tenk på dem som har allergier og ikke kan spise noe i det hele tatt av det de er allergiske for, da blir de syke... Kom til å tenke på det fordi en god venninne av meg har diverse matallergier, og hun må alltid stille mange spørsmål til servitøren når hun er ute og spiser. Ellers våkner hun neste dag med blemmer og sår på kroppen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...