Gå til innhold

Har jeg svineinfluensa?


Fremhevede innlegg

Gjest Grynt grynt
Skrevet

Hei!

Er det noen som leser dette som har hatt, eller har noen kjennskap til svineinfluensa? Jeg har lest rundt på nettet nå, men det står så mye forskjellig overallt at jeg blir rett og slett forvirret og vet ikke hva jeg skal tro...

I helgen som var befant jeg meg i en idrettshall som flere av de andre som også var der har fått påvist svineinfluensa i ettertid.

I går morges følte jeg meg lettere forkjølet. Kun litt svak hoste, og litt svie i halsen, men jeg fungerte for ellers ganske normalt. Da jeg våknet i dag var formen den samme, og jeg har vært på skole etc og ikke følt at noe verken har bedret eller forværret seg.

Rundt klokken halv 9 (snart 3 timer siden) begynte jeg å kjenne meg varm og rar. Det kom så brått, så jeg tenkte jeg skulle gå ned på kjøkkenet og ta meg en paracet. Innen jeg kom så langt følte jeg meg svimmel, og værre. Tok ingen paracet, for mamma ville heller lage te til meg og at jeg skulle slappe av på sofaen. Det gjorde jeg. Innen den neste timen hadde gått var jeg fjern, slapp, orket ikke sitte oppreist, hostet, rennende nese, verk i kropp og hode. Alle vanlige influensasymptomer med andre ord.

Jeg ville at mamma skulle ringe legevakten, evt bare dra, men mamma sa jeg kunne vente til i morgen.

Nå ligger jeg langflat i sengen under dynen og selv å skrive dette er energikrevende. Alt verker :(

Ville dere dratt med en gang? Hva synes dere jeg skal gjøre? Orker ikke dette :(

Pliiis hjelp. Takk på forhond.

Hilsen jente på 15 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok stor sannsynlighet for at du har fått svineinfluensa da ja. Så lenge du ikke blir veldig syk, så trenger ikke du dra på legevakta. Svineinfluensa er for de fleste lettere enn vanlig influensa. Men du bør holde deg hjemme fra skolen de næremeste dagene så du ikke smitter noen andre.

Det kan selvfølgelig også bare være en vanlig influensa du har fått.

Skrevet

Har du feber da?

Det er første tegn på influensa.

Datteren min fikk influensa forrige uke, og hun hadde høy feber, vondt i hodet, vondt i muskler og ledd, og hostet kraftig.

Hun hadde ingen symptomer fra nesen, men mange har jo det også.

Har du feber, ta paracet, og så ringer sikkert mor di legen i morgen for å få tatt en CRP.

Blir du veldig dårlig, si i fra til mor di, så tar hun sikkert en telefon til legevakten for å høre hva dere skal gjøre.

God bedring! :)

Gjest Grynt grynt
Skrevet
Har du feber da?

Det er første tegn på influensa.

Datteren min fikk influensa forrige uke, og hun hadde høy feber, vondt i hodet, vondt i muskler og ledd, og hostet kraftig.

Hun hadde ingen symptomer fra nesen, men mange har jo det også.

Har du feber, ta paracet, og så ringer sikkert mor di legen i morgen for å få tatt en CRP.

Blir du veldig dårlig, si i fra til mor di, så tar hun sikkert en telefon til legevakten for å høre hva dere skal gjøre.

God bedring! :)

Takk for svar begge to :) Ja, jeg har feber. Har ingen temperaturmåler hjemme men jeg kjenner det i kroppen + mamma sa jeg hadde det.

Kan jeg spørre om datteren din fått påvist svineinfluensa? Skjønner ikke forskjellen, og mange sier at en vanlig influensa kan være værre :S

Skrevet
Takk for svar begge to :) Ja, jeg har feber. Har ingen temperaturmåler hjemme men jeg kjenner det i kroppen + mamma sa jeg hadde det.

Kan jeg spørre om datteren din fått påvist svineinfluensa? Skjønner ikke forskjellen, og mange sier at en vanlig influensa kan være værre :S

Forskjellen er at svineinfluensa er en ny type influensa som ingen har hatt før, slik at man blir lmye ettere smittet. Enkelte personer kan bli veldig syk av svineinfluensaen. Dette gjelder spesielt for de som ikke er helt friske fra før av, men også andre har blitt det.

Om du føler deg dårligere enn du pleier å være når du har influensa kan du ta kontakt med legevakta eller fastlegen din og høre hva du skal gjøre. Når du har svineinfluensa bør du ringe først, slik at de er klar over at en svært smittsom pasient kommer.

Bare slapp av, drikk te og kos deg til du føler deg frisk igjen :)

Helst skal man holde seg hjemme i sju dager om man mistenker svineinfluensa.

Skrevet
Takk for svar begge to :) Ja, jeg har feber. Har ingen temperaturmåler hjemme men jeg kjenner det i kroppen + mamma sa jeg hadde det.

Kan jeg spørre om datteren din fått påvist svineinfluensa? Skjønner ikke forskjellen, og mange sier at en vanlig influensa kan være værre :S

Nei, datteren min fikk ikke påvist svineinfluensa, hun fikk influensadiagnosen fordi hun hadde de typiske symtomene.

Legen var 99% sikker på at det var svineinfluensa fordi det ikke er raportert om spredning av andre influensatyper ennå, og mente det ikke var nødvendig med prøver.

Hun måtte til legen fort, fordi hun har astma, og da måtte hun behandles med Tamiflu, en medisin som hindrer utvikling/spredning av viruset.

For de aller aller fleste har den et vanlig forløp, og noen opplever den til og med som en mildere type influensa.

Skrevet

Hei, legen min anbefalte meg å lese om influensaen her:

www.pandemi.no

Jeg har hatt veldig like symptomer som deg, var veldig, veldig sliten. Bare det å gå på do gjorde meg svimmel. Men jeg kom meg etter et par dager. Bare viktig at du holder deg hjemme i en uke så du ikke smitter andre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...