Gjest ts Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har den siste tiden, noen år kanskje, slitt med veldig mye løs mage. Det som kommer ut er veldig ofte en slags "grøt", og lager alltid merker i do.. Jeg har vanlig avføring også, men for det meste er avføringen løs. Og det er vel ikke vanlig? Det kan jo ha noe med kosthold å gjøre, men vil påstå at jeg spiser helt normalt.. Ikke mye junk liksom. Spiser heller ikke så mye. Kan jeg ha intoleranse eller noe sånt? Eller?
Snop Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Det er veldig sannsynlig at det er matintoleranse, ja. Du kan enten snakke med fastlegen om dette, eller gå til privat kostveileder. Det er ganske viktig at du tar tak i dette, for dersom du har matintoleranse og daglig tilfører kroppen noe den ikke tåler sier det seg selv at det ikke er bra.
Kamikatze Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Etter så lang tid er legekontoret obligatorisk. Mens du venter på timen stapper du i deg fiber. Grovt rugbrød, havregrøt med havrekli, dampede grønnsaker. Fiskekaker/pudding er bra, mosjon også. Kutt ut pastiller, brus og allslags godis, og ro ned melkemat. Se om ikke ting bedrer seg da, innen etpar døgn.
JollyJolly Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg hadde løs mage i flere år pga p-piller. Bare i tilfelle du bruker det, så er det en mulighet. Håper det bedrer seg uansett hva det skyldes, er slitsomt å ha!
Mixelite Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Etter så lang tid er legekontoret obligatorisk. Mens du venter på timen stapper du i deg fiber. Grovt rugbrød, havregrøt med havrekli, dampede grønnsaker. Fiskekaker/pudding er bra, mosjon også. Kutt ut pastiller, brus og allslags godis, og ro ned melkemat. Se om ikke ting bedrer seg da, innen etpar døgn. Fiber er ikke nødvendigvis av det gode. Det finnes dem som blir dårlige i magen nettopp fordi de putter i seg for mye fiber. Uansett; Til trådstarter: Oppsøk legen og få kartlagt hvor problemet ligger 1
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg hadde det også slik i flere år. Det begynte med vekselsvis normal og løs mage, men etterhvert gikk det over til kronisk løs mage. Jeg fikk konstantert at jeg hadde en kronisk betennelse i tarmen etter å ha tatt colonscopi. (Slange med kamera som føres opp i endetarmen). Det var en lettelse å få konstantert at jeg ikke hadde kreft, som jeg var så redd for. I første omgang bør du gå til legen å få tatt en avføringsprøve. Resulatatet av den avgjør om du må ta colonscopi eller noe liknende. Det kan være at du har en slik betennelse, matintoleranse eller en annen sykdom i tarmsystemet ditt. Det er viktig at du får dette undersøkt. Din fastlege vil sikkert kunne henvise deg til en slik undersøkelse som jeg tok, om du har fohøyede verdier på avføringsprøven. Det er en ubehagelig undersøkelse, men ikke uutholdelig. Den tar ikke lang tid, ca 15 til 30 min.
Gjest ts Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Kom også på at jeg bruker å få veldig mye luft og dårlig mage dersom jeg spiser boller, og annen gjærbakst. Magen slår seg vrang selv om jeg ikke spiser mye.. Kan det være en del av problemet? Høres ikke særlig fristende ut med avføringsprøve og ting opp i rumpa.. Men, men..
Snop Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 Kom også på at jeg bruker å få veldig mye luft og dårlig mage dersom jeg spiser boller, og annen gjærbakst. Magen slår seg vrang selv om jeg ikke spiser mye.. Kan det være en del av problemet? Høres ikke særlig fristende ut med avføringsprøve og ting opp i rumpa.. Men, men.. Jeg tok bare en enkel blodprøve hos kostveileder som påviste intoleranser.
Gjest Gjest_Oktober_* Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg tok bare en enkel blodprøve hos kostveileder som påviste intoleranser. Hvis en har kronisk dårlig mage, så går en til legen og får fastslått at det ikke er noe alvorlig. En starter ikke hos en kostveileder. Denne kommer heller til slutt, hvis legen ikke finner noe feil. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Kom også på at jeg bruker å få veldig mye luft og dårlig mage dersom jeg spiser boller, og annen gjærbakst. Magen slår seg vrang selv om jeg ikke spiser mye.. Kan det være en del av problemet? Høres ikke særlig fristende ut med avføringsprøve og ting opp i rumpa.. Men, men.. Den gjærbaksten du spiser, er det stort sett finere sorter brød? Dvs. at hvetemel er den største (nevnt først på deklarasjonen)? Bytt til et grovere brød og la være å spise bolle noen dager og se om du har effekt av det. Forøvrig er jeg enig i at en tur til legen er en god ting. Magen min tåler hvetemel og melkeprotein svært dårlig - det blir luft og magekramper av det samt at det merkes på avføringen (hard av hvetemel og løs av melk).
Gjest ts Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg kan ikke kutte ut boller og annen fin gjærbakst i noen dager siden jeg ikke spiser dette til vanlig.. Spiser det kun en sjelden gang feks når jeg er på besøk hos foreldrene mine og mamma lager kanelboller o.l. Bare tenkte jeg skulle nevne det siden det kanskje var relevant? Drikker heller aldri brus.. Men spiser en sjokolade hver dag da. Men kan den ene sjokoladen gjøre at jeg blir dårlig? Det kan jo hende at jeg er intolerant ovenfor melk. Har aldri drukket noe særlig av det, men lager havregrynsgrøt med melk hver morgen. Men hadde vært dumt å kutte ut den, siden det er en skikkelig bra frokost..
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Du kan vel lage havregrøt med vann eller soya/havre/rismelk?
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg kan ikke kutte ut boller og annen fin gjærbakst i noen dager siden jeg ikke spiser dette til vanlig. Jeg har ikke sagt et ord om bolle jeg? Jeg snakker om annen gjærbakst - vanligvis kalt brød eller rundstykker. Loff, langebrød, kneip - alle sammen har hovedbestandel hvetemel. Er du allergisk mot det så tåler du ikke disse brødene.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 Det kan jo hende at jeg er intolerant ovenfor melk. Har aldri drukket noe særlig av det, men lager havregrynsgrøt med melk hver morgen. Men hadde vært dumt å kutte ut den, siden det er en skikkelig bra frokost.. Det er jo ingen bra frokost om kroppen din ikke kan fordøye den pga laktosen. Gjør som noen her foreslår og prøv med en annen type melk enn kumelk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå