Gjest glad i dyr Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Hvis du ble syk og ikke kunne ha valpen/unghunden din mer og ingen du kjente ville overta den fordi det er en stor og krevende rase, ville du solgt den gjennom finn.no eller kontaktet en originsasjon som driver idealistisk som omplasserer og som står som eier, i alle fall de første to årene etter omplassering og besøker hunden og følger med på at den har det bra? Selv om du hadde betalt flere tusner for valpen og ville tape pengene? Jeg hadde valgt å omplassere, men var det noen som kunne overtatt hunden i nærmiljøet/familien, ville jeg jo valgt det. I denne tenkte situasjonen var oppretter ikke å få tak i pga en lang ferie utenlands, men hunden ville blitt solgt videre fra oppretter anyway. Hva ville dere gjort? Hvorfor /hvorfor ikke?
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Nå har jeg rasehund, og om min oppdretter ikke var å få tak i, så ville jeg uansett ikke gjort noe för jeg hadde fått kontakt med henne iallefall. Det vi mest sannsynlig ville blitt enige om var å la en i Dobermannklubben her ta over henne. Det er en lokal klubb med få medlemmer som jeg kan stole 110% på.
Gjest Nattvette Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Hadde nok valgt å omplassere. Fordi eg hadde følt meg tryggere på at den ville fått ett godt hjem når nye eigerene blei sjekka opp i innimellom, og eg setter det høyt over pengene eg kunne fått for hunden om eg hadde solgt den.
Gjest Bianca26 Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Hvis du ble syk og ikke kunne ha valpen/unghunden din mer og ingen du kjente ville overta den fordi det er en stor og krevende rase, ville du solgt den gjennom finn.no eller kontaktet en originsasjon som driver idealistisk som omplasserer og som står som eier, i alle fall de første to årene etter omplassering og besøker hunden og følger med på at den har det bra? Selv om du hadde betalt flere tusner for valpen og ville tape pengene? Jeg hadde valgt å omplassere, men var det noen som kunne overtatt hunden i nærmiljøet/familien, ville jeg jo valgt det. I denne tenkte situasjonen var oppretter ikke å få tak i pga en lang ferie utenlands, men hunden ville blitt solgt videre fra oppretter anyway. Hva ville dere gjort? Hvorfor /hvorfor ikke? jeg hadde omplassert. ikke at jeg har myye peil men jeg ser for meg at det er lettere for hunden å få et hjem om noen får den gratis?
Gjest ts Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 jeg hadde omplassert. ikke at jeg har myye peil men jeg ser for meg at det er lettere for hunden å få et hjem om noen får den gratis? Det er ikke sikkert. Mange er villige til å betale for en valp/godt sosialisert unghund med gode gener og mange som driver med omplassering tar betaling. Det er kanskje lettere å få et hjem til hunden om den gis bort, men det er vel viktig at hunden får et stabilt og godt hjem? Derfor stoler jeg mer på de som driver med omplassering hvis man ikke har en lokal rasehundklubb som kan hjelpe til.
Gjest Bianca26 Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Det er ikke sikkert. Mange er villige til å betale for en valp/godt sosialisert unghund med gode gener og mange som driver med omplassering tar betaling. Det er kanskje lettere å få et hjem til hunden om den gis bort, men det er vel viktig at hunden får et stabilt og godt hjem? Derfor stoler jeg mer på de som driver med omplassering hvis man ikke har en lokal rasehundklubb som kan hjelpe til. stoler mer på de som skaffer seg bikkje for å gi det et godt hjem, noe som folk som adopterer et dyr ville gjort, enn noen som kjøper en renrasa hund bare for å drive med sånn derre "breedinggreie" eller skal bruke dyret til utstilling. det er iallefall mishandling etter min mening
Gjest Gjest_bina_* Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 stoler mer på de som skaffer seg bikkje for å gi det et godt hjem, noe som folk som adopterer et dyr ville gjort, enn noen som kjøper en renrasa hund bare for å drive med sånn derre "breedinggreie" eller skal bruke dyret til utstilling. det er iallefall mishandling etter min mening Hva er breedinggreie? Jeg er heller ikke for utstillingshunder, men mener man skal avle mest på gemytt og på sunne hunder. Jeg ville valgt å omplassere og har gjort det, selv om jeg tapte penger jeg hadde lånt av mine foreldre for å kjøpe hunden. De forstod heldigvis min avgjørelse. Jeg ble syk og måtte inn og ut av sykehus og skal inn igjen i desember og igjen i januar. Når/hvis jeg blir frisk må jeg kanskje betale tilbake pengene jeg lånte for å kjøpe valpen, men det er jeg innstilt på. Mine foreldre sponset diverse utstyr til den, og er hundevante, men pga egen helse kunne ikke de overta hunden. Minuset er at jeg får lite informasjon om hunden siden den bare var et halvt år. Men jeg har fått vite at den har det bra, og fått par bilder gjennom omplasseringen, og er i grunn veldig fornøyd med det. Jeg tror ikke jeg vile fått mer info, kanskje mindre om jeg hadde solgt hunden gjennom finn.no foreksempel.
Gjest Bianca26 Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Hva er breedinggreie? Jeg er heller ikke for utstillingshunder, men mener man skal avle mest på gemytt og på sunne hunder. Jeg ville valgt å omplassere og har gjort det, selv om jeg tapte penger jeg hadde lånt av mine foreldre for å kjøpe hunden. De forstod heldigvis min avgjørelse. Jeg ble syk og måtte inn og ut av sykehus og skal inn igjen i desember og igjen i januar. Når/hvis jeg blir frisk må jeg kanskje betale tilbake pengene jeg lånte for å kjøpe valpen, men det er jeg innstilt på. Mine foreldre sponset diverse utstyr til den, og er hundevante, men pga egen helse kunne ikke de overta hunden. Minuset er at jeg får lite informasjon om hunden siden den bare var et halvt år. Men jeg har fått vite at den har det bra, og fått par bilder gjennom omplasseringen, og er i grunn veldig fornøyd med det. Jeg tror ikke jeg vile fått mer info, kanskje mindre om jeg hadde solgt hunden gjennom finn.no foreksempel. alle vet at hunder som er blanda av ulike raser er mest sunne. renrasa hunder får genfeil. det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen.
Gjest kanskje bianca 26 Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 alle vet at hunder som er blanda av ulike raser er mest sunne. renrasa hunder får genfeil. det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen. Jo det kan stemme hvis ikke begge raser har samme sykdommer. Vet om en som avler på to raser som er veterinær og gjør det bevisst. Et sidespor...
Lumê Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 alle vet at hunder som er blanda av ulike raser er mest sunne. renrasa hunder får genfeil. det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen. ?? Og hvem er "alle"? Du og naboen? Vil gjerne ha dokumentasjon på dette
Gjest Ingeniøren Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 alle vet at hunder som er blanda av ulike raser er mest sunne. Førstegenerasjons blandinger ja... og rasehunder er selvsagt ikke som å la søsken få barn Om temaet: Jeg hadde naturligvis plassert hunden der jeg tror den hadde fått det best, og familie/venner er definitivt mest trolig, men så har jeg da også folk som kunne passet på hunden min i min omgangskretsen min.
Dr_ag_on_86 Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 alle vet at hunder som er blanda av ulike raser er mest sunne. renrasa hunder får genfeil. det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen. Dette blir for dumt... "Renrasa hunder får genfeil. Det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen"... hvor i all verden har du det fra??? Ta hundens forfader, Ulven, denne sliter ikke med skader og sykdommer som dagens hunder, dette pga naturlig utvelgelse. Ulven er en ren rase, er dette som at søsken får barn sammen? Hva med Elgen? er dette som 2 søsken som får barn? Hva med mennesket? hvis 2 hvite mennesker får barn sammen, er dette som at to søsken får barn sammen? Ja, det er MANGE ting som er galt med hundeavlen i dag, men dette var faktisk den dummeste kommentaren om hundeavl jeg har hørt på lenge! Noe sier meg at du OVERHODET ikke har peiling på avl, har lite peiling på rasehunder, og muligens har du ikke hund i heletatt... (og...det finnes blandingshunder som ikke er sunne også...)
Cayenne Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg ville omplassert hunden selv, dvs ikke gjennom en organisasjon, og jeg ville heller gått gjennom hundemiljøer enn å legge hunden ut på finn e.l. Jeg ville nok kontaktet raseklubben og lagt ut annonse på hjemmeside/i medlemsblad, og håpet på at noen med erfaring med rasen, eller i hvert fall noen som var spesifikt ute etter den rasen, viste interesse. Ellers kan jeg vanskelig se for meg at jeg skulle ha det så travelt med å omplassere en hund at jeg ikke kunne ventet til oppdretter hadde mulighet til å hjelpe til. Nå driver jeg litt med utstilling og avl, så om hunden hadde gode utstillingsresultater og/eller var en potensiell god avlshund, hadde jeg nok muligens tatt betalt for den, og prøvd å finne en oppdretter til å overta den.
Gjest ts Skrevet 23. oktober 2009 #14 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg ville omplassert hunden selv, dvs ikke gjennom en organisasjon, og jeg ville heller gått gjennom hundemiljøer enn å legge hunden ut på finn e.l. Jeg ville nok kontaktet raseklubben og lagt ut annonse på hjemmeside/i medlemsblad, og håpet på at noen med erfaring med rasen, eller i hvert fall noen som var spesifikt ute etter den rasen, viste interesse. Ellers kan jeg vanskelig se for meg at jeg skulle ha det så travelt med å omplassere en hund at jeg ikke kunne ventet til oppdretter hadde mulighet til å hjelpe til. Nå driver jeg litt med utstilling og avl, så om hunden hadde gode utstillingsresultater og/eller var en potensiell god avlshund, hadde jeg nok muligens tatt betalt for den, og prøvd å finne en oppdretter til å overta den. Det kom den. Svaret fra en som driver med avl. Da er du i et hundemiljø og kan velge fordi du kjenner miljøet. Jeg skrev om en tenkt situasjon, akutt sykdom og ingen i familie eller vennekrets som kan ta over ansvaret. Så du anbefaler å kontakte raseklubben selv om man ikke er medlem? Må man melde seg inn først? Hva om hunden ikke har stamtavle men er renraset? Jeg vet de ikke kalles renraset uten stamtavle, men har sett noen som ikke bryr seg så mye om stamtavle. En oppdretter kjente ikke genbanken til to søsken som hadde parret seg i karantene og ville ikke registrere valpene. Nå kom tråden ut av fokus. Hva ville du gjort ved akutt sykdom der ingen hadde mulighet til å ta seg av hunden?
Gjest Bianca26 Skrevet 23. oktober 2009 #15 Skrevet 23. oktober 2009 Dette blir for dumt... "Renrasa hunder får genfeil. Det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen"... hvor i all verden har du det fra??? Ta hundens forfader, Ulven, denne sliter ikke med skader og sykdommer som dagens hunder, dette pga naturlig utvelgelse. Ulven er en ren rase, er dette som at søsken får barn sammen? Hva med Elgen? er dette som 2 søsken som får barn? Hva med mennesket? hvis 2 hvite mennesker får barn sammen, er dette som at to søsken får barn sammen? Ja, det er MANGE ting som er galt med hundeavlen i dag, men dette var faktisk den dummeste kommentaren om hundeavl jeg har hørt på lenge! Noe sier meg at du OVERHODET ikke har peiling på avl, har lite peiling på rasehunder, og muligens har du ikke hund i heletatt... (og...det finnes blandingshunder som ikke er sunne også...) hvor jeg får det fra? man prøvde å gi schæferen den rette looken med at ryggen skrådde nedover noe som førte til at hunden fikk store problemer med ryggen og bakbena og mange hunder som liksom skal være såå søte å ha lange flagrende ører har hatt problemer med ørebetennelser. ikke kom å si at det ikke har noe med avlinga på de å gjøre. hva er galt med blandingshunder uansett. det er jo de som er finest uansett og de som slipper plagene med å bli satt til utstilling. teit å avle et dyr bare pga utseendet. tenk om man gjorde det samme med mennesker da
Gjest Bianca26 Skrevet 23. oktober 2009 #16 Skrevet 23. oktober 2009 Dette blir for dumt... "Renrasa hunder får genfeil. Det er akkurat som om søsken skulle fått barn sammen"... hvor i all verden har du det fra??? Ta hundens forfader, Ulven, denne sliter ikke med skader og sykdommer som dagens hunder, dette pga naturlig utvelgelse. Ulven er en ren rase, er dette som at søsken får barn sammen? Hva med Elgen? er dette som 2 søsken som får barn? Hva med mennesket? hvis 2 hvite mennesker får barn sammen, er dette som at to søsken får barn sammen? Ja, det er MANGE ting som er galt med hundeavlen i dag, men dette var faktisk den dummeste kommentaren om hundeavl jeg har hørt på lenge! Noe sier meg at du OVERHODET ikke har peiling på avl, har lite peiling på rasehunder, og muligens har du ikke hund i heletatt... (og...det finnes blandingshunder som ikke er sunne også...) dessuten er du rasistisk hvis du mener at mennesker deles inn i raser på samme måte som hunder med tanke på at forskjellige hunderaser har forskjellige kvaliteter mens mennesker av ulik hudfarge har helt like kvaliteter. eneste som skiller mennesker er hudfarge og det har ingenting med rase å gjøre. Dessuten er ikke avl naturlig fordi det blir arrangert.
Cayenne Skrevet 23. oktober 2009 #17 Skrevet 23. oktober 2009 Det kom den. Svaret fra en som driver med avl. Da er du i et hundemiljø og kan velge fordi du kjenner miljøet. Jeg skrev om en tenkt situasjon, akutt sykdom og ingen i familie eller vennekrets som kan ta over ansvaret. Så du anbefaler å kontakte raseklubben selv om man ikke er medlem? Må man melde seg inn først? Hva om hunden ikke har stamtavle men er renraset? Jeg vet de ikke kalles renraset uten stamtavle, men har sett noen som ikke bryr seg så mye om stamtavle. En oppdretter kjente ikke genbanken til to søsken som hadde parret seg i karantene og ville ikke registrere valpene. Nå kom tråden ut av fokus. Hva ville du gjort ved akutt sykdom der ingen hadde mulighet til å ta seg av hunden? Nå svarte jeg ut i fra mine forutsetninger. Det er vanskelig for meg å vite hva jeg ville gjort om jeg var en helt annen person med helt andre forutsetninger? Og jeg snakket heller ikke om familie eller vennekrets, men om folk som er inne i et hundemiljø, uten at jeg nødvendigvis kjenner personen. Men ja, jeg ser selvfølgelig at saken vil være annerledes for noen som ikke er inne i et hundemiljø. Men som sagt, jeg svarer etter mine forutsetninger. Du kan selvfølgelig kontakte raseklubben selv om du ikke er medlem, og selv om du ikke har papirer på hunden. Hvor villig de er/hvor mye mulighet de har til å hjelpe når du ikke har noen papirer vil jo variere fra klubb til klubb, men at du ikke er medlem ser jeg ikke at skal være noe problem uansett. Ved akutt, langvarig sykdom vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Dvs, jeg vet hva jeg ville gjort, men ikke hva jeg ville gjort med de forutsetningene du legger til grunn. Jeg er heldig og har et stort nettverk av hundeglade og -vante mennesker rundt meg, så for min del ville jeg alltids funnet noen til å ta seg av hunden hvis det var snakk om at jeg kunne ta den tilbake igjen senere. Hadde jeg ikke hatt det, så er jo saken straks verre. Det kommer vel ann på hvor mye det haster å få plassert vekk hunden, om det er snakk om at den må vekk i løpet av de nærmeste dagene ser jeg på en omplasseringsorganisasjon som eneste løsning egentlig. Da vil forhåpentligvis de ta seg av den screeningen som jeg ikke hadde hatt tid til om jeg skulle funnet et permanent hjem selv.
Gjest ts Skrevet 24. oktober 2009 #18 Skrevet 24. oktober 2009 Nå svarte jeg ut i fra mine forutsetninger. Det er vanskelig for meg å vite hva jeg ville gjort om jeg var en helt annen person med helt andre forutsetninger? Og jeg snakket heller ikke om familie eller vennekrets, men om folk som er inne i et hundemiljø, uten at jeg nødvendigvis kjenner personen. Men ja, jeg ser selvfølgelig at saken vil være annerledes for noen som ikke er inne i et hundemiljø. Men som sagt, jeg svarer etter mine forutsetninger. Du kan selvfølgelig kontakte raseklubben selv om du ikke er medlem, og selv om du ikke har papirer på hunden. Hvor villig de er/hvor mye mulighet de har til å hjelpe når du ikke har noen papirer vil jo variere fra klubb til klubb, men at du ikke er medlem ser jeg ikke at skal være noe problem uansett. Ved akutt, langvarig sykdom vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Dvs, jeg vet hva jeg ville gjort, men ikke hva jeg ville gjort med de forutsetningene du legger til grunn. Jeg er heldig og har et stort nettverk av hundeglade og -vante mennesker rundt meg, så for min del ville jeg alltids funnet noen til å ta seg av hunden hvis det var snakk om at jeg kunne ta den tilbake igjen senere. Hadde jeg ikke hatt det, så er jo saken straks verre. Det kommer vel ann på hvor mye det haster å få plassert vekk hunden, om det er snakk om at den må vekk i løpet av de nærmeste dagene ser jeg på en omplasseringsorganisasjon som eneste løsning egentlig. Da vil forhåpentligvis de ta seg av den screeningen som jeg ikke hadde hatt tid til om jeg skulle funnet et permanent hjem selv. Takk for ryddig svar. Hele tråden er jo sporet litt av nå. Hva om hunden var eldre? Nå sporer jeg av. ...
Gjest Bianca26 Skrevet 27. oktober 2009 #19 Skrevet 27. oktober 2009 Takk for ryddig svar. Hele tråden er jo sporet litt av nå. Hva om hunden var eldre? Nå sporer jeg av. ... jeg ville adoptert en eldre hund jeg uten problem
Dr_ag_on_86 Skrevet 28. oktober 2009 #20 Skrevet 28. oktober 2009 hvor jeg får det fra? man prøvde å gi schæferen den rette looken med at ryggen skrådde nedover noe som førte til at hunden fikk store problemer med ryggen og bakbena og mange hunder som liksom skal være såå søte å ha lange flagrende ører har hatt problemer med ørebetennelser. ikke kom å si at det ikke har noe med avlinga på de å gjøre. hva er galt med blandingshunder uansett. det er jo de som er finest uansett og de som slipper plagene med å bli satt til utstilling. teit å avle et dyr bare pga utseendet. tenk om man gjorde det samme med mennesker da Men jeg sa jo at, JO MANGE TING ER GALT MED HUNDEAVLEN IDAG! og jeg er fullstendig klar over dette. Og hvis du leser det siste hundesport, vil du se at man begynner å ta problemene til enkelte raser på alvor, omsider! MEN! det er ikke alle raser som er så jævlig usunne som du skal ha det til. Og blandingshunder er sunnest, er langt fra sannheten, det kommer ann på hva du blander sammen det! Hva med en blanding av Schäfer og Napolitansk Mastiff? den ville sikkert blitt kjempesunn! Og hvilken type hund man syns er finest er jo opp til hver enkelt, ja, det finnes rasehunder jeg ikke syns er pene, men det finnes også blandingshunder jeg ikke sys er pene. Jeg syns ikke det er å plage hundene å ha de med på utstilling, Ingen av mine hunder har noengang vist at de føler ubehag av å være med, ikke er de stressa eller redde heller. (men ja, jeg har sett andre hunder som har vært det, og som kanskje burde få slippe å være der) Og å si at man avler kun på utseende blir også feil. Mange av oss har raser med bruksegenskaper man ønsker å ivareta. Ta f.eks Settere, dette er en stående fuglehund. den skal søke og ta stand på visse typer fugl, for så å reise fugl når jegeren gir kommando. Og dette har vi også jaktprøver for. For å premiere gode hunder, å vite hvilke hunder som egner seg til avl for å videreføre de beste jaktindividene. Men samtidig har vi utstillingene, så vi beholder det rasetypiske utseendet og den gode anatomien til Setterne, og en setter som ikke har oppnådd premie på jaktprøve kan heller ikke få Cert eller Cacib på utstilling, og en setter kan ikke bli utstillingschampion, med mindre den har en førstepremie på jaktprøve. Og ta f.eks gjeterhundene, disse har ikke lov til å stille på utstilling før de har avlagt godkjent gjeterhundprøve. Så, det er mange raser som ikke KUN avler på utseende, så ikke dra alle under en kam. Og å kalle meg rasist?? fordi jeg kom med et eksempel? Ja, inndelig av menneskelige "raser" er omstridt, men det var for å få fram et poeng, ikke for å være rasistisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå