Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bytte fastlege?


Caos

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvor lang tid det tar å bytte fastlege?

Er gravid, og ganske missfornøyd med lege min. Er 5 mnd til terminen, men vil jo gjerne få byttet fortest mulig.

Legene det er aktuelt og bytte til har henholdsvis 40 ledige pasientplasser, og 235 ledige plasser (dersom dette har noe å si?)

Hvor lang tid tar det fra jeg melder fra om at jeg vil bytte, til jeg kan få time hos den nye?

Har risikosvangerskap, så har hyppig oppfølging (ca. hever 16 dag) og kunne tenkt meg og bytte fortest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg gikk det vel nöyaktig 5 minutter.

Jeg ringte fastlegekontoret, spurte om den legen jeg ville ha hadde plass til meg. Når hun bekreftet, så sa jeg at jeg ville bytte.

Når alt dette var ferdig, så ringte jeg den nye legen min og sa at jeg hadde byttet til henne samme dag, og bestillte time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bytte på nett. Som Miss-M sier gjelder dette fra den første i neste måned. Trenger du ikke time før i november så gjør du som Marlo sier - ring til legen og si at du har byttet til vedkommende og at du vil ha time så snart som mulig i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter du har byttet gjelder det fra den 1. neste måned. Siden du har risikosvangerskap kan det være lurt å vente med å bytte til månedsskiftet nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_meg_*

Hei, Jeg har fastlege i hjembyen, men bor i bergen. Nå er jeg blitt sjuk mens jeg er i praksis, og trenger legeerklæring. Kan jeg bare spørre etter time med en gang etter å ha bytta på nav.no? eller må jeg gå til den andre til den 1. ? Fordi det går ikke! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter du har byttet gjelder det fra den 1. neste måned. Siden du har risikosvangerskap kan det være lurt å vente med å bytte til månedsskiftet nærmer seg.

Trenger ikke nødvendigvis vente til slutten av mnd.

Har byttet lege flere ganger pga har kommet på en del elendige leger selv.

Sist lege ringte nylegen før jeg byttet til dem å spurte.

De fortalte at jeg kunne få time samme uken som jeg hadde registrert bytte hos NAV, ingen problem med det. (var da engentlig 3 uker til mnd. skifte)

Det virket i praksis også. 2 dager etter at hadde byttet var jeg hos den nye legen.

Engentlig ønsker legen å få overført jornalen fra tidligere lege. Men jeg venter med det siden jeg ønsker legen skal bli kjent med meg først og ikke bli påvirket av forrige lege. (har dorlig erfaring med det fra tidligere)

Kan gjøre det siden jeg har kopi av alle de viktigste legepapirene selv.

Forhør deg litt med den legen du ønsker bytte til. Da får du og litt inntrykk av hvordan de er. Skulle de mene dette er store problemet... kan det kanskje være lurt å finne en annen lege for da har de lite smidighet og velvilje til å gjøre sitt beste for passientene sine.

(jeg ringte 3 leger selv og spurte noen enkle spørsmål før jeg valgte de jeg byttet til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Trenger ikke nødvendigvis vente til slutten av mnd.

Har byttet lege flere ganger pga har kommet på en del elendige leger selv.

Sist lege ringte nylegen før jeg byttet til dem å spurte.

De fortalte at jeg kunne få time samme uken som jeg hadde registrert bytte hos NAV, ingen problem med det. (var da engentlig 3 uker til mnd. skifte)

Det virket i praksis også. 2 dager etter at hadde byttet var jeg hos den nye legen.

Engentlig ønsker legen å få overført jornalen fra tidligere lege. Men jeg venter med det siden jeg ønsker legen skal bli kjent med meg først og ikke bli påvirket av forrige lege. (har dorlig erfaring med det fra tidligere)

Kan gjøre det siden jeg har kopi av alle de viktigste legepapirene selv.

Forhør deg litt med den legen du ønsker bytte til. Da får du og litt inntrykk av hvordan de er. Skulle de mene dette er store problemet... kan det kanskje være lurt å finne en annen lege for da har de lite smidighet og velvilje til å gjøre sitt beste for passientene sine.

(jeg ringte 3 leger selv og spurte noen enkle spørsmål før jeg valgte de jeg byttet til)

Hypokonder...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest ikke bølle

Hypokonder...

Jeg beklager at du ble mobbet som liten eller misbrukt på andre måter men det betyr vel ikke at du trenger å slenge med leppa til tilfeldige på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...