Gå til innhold

Hvordan tolker dere dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.e-handboka.net/Vgs/Lover/Husleielov/hus09.htm#a4

Utdrag: § 9—2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Vi har leid leilighet med 2 års kontrakt. Denne utløp 1.august, og vi har ikke signert ny kontrakt enda... Treig huseier som somler og roter...

Nå har vi lyst til å kjøpe hus, og skal by på et vi er interessert i. Men hvordan tolker dere den uthevede biten i paragrafen? For det betyr jo tydeligvis at det er noe annet som gjelder i perioden kontrakten opphører fra, frem til 3 måneder etter. Hvilken oppsigelsesfrist har vi i mellomtiden?

Skal ringe og få sjekket dette bedre i morgen, men tenkte jeg kunne sjekke om noen her har vært borti noe lignende...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
http://www.e-handboka.net/Vgs/Lover/Husleielov/hus09.htm#a4

Utdrag: § 9—2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Vi har leid leilighet med 2 års kontrakt. Denne utløp 1.august, og vi har ikke signert ny kontrakt enda... Treig huseier som somler og roter...

Nå har vi lyst til å kjøpe hus, og skal by på et vi er interessert i. Men hvordan tolker dere den uthevede biten i paragrafen? For det betyr jo tydeligvis at det er noe annet som gjelder i perioden kontrakten opphører fra, frem til 3 måneder etter. Hvilken oppsigelsesfrist har vi i mellomtiden?

Skal ringe og få sjekket dette bedre i morgen, men tenkte jeg kunne sjekke om noen her har vært borti noe lignende...

At dere nå har en fastsatt oppsigelsestid, begge veier, pleier å variere mellom 1-3 mnd som regel? (Bare det første jeg tenkte, er langt fra sikker.. :sjenert: )

Skrevet

Jeg tolker det slik: 1 august gikk den tidsbestemte leieavtalen ut. Da kunne dere flyttet uten oppsigelsestid eller leietaker kunne sagt at dere måtte flytte.

Dersom dere bor i leiligheten i tre måneder etter at den tidsbestemte kontrakten gikk ut, og dere ikke har sagt opp eller fått beskjed om å flytte, har dere nå en tidsubestemt leiekontrakt. Denne fungerer slik at dere har gjensidig oppsigelsesfrist; Det vil si at dere ikke kan flytte ut på dagen og huseiere kan ikke kreve at dere flytter på dagen. Man har gjensidig frist på 1-3 måneder for å si opp leieligheten.

Jeg er usikker på hvilken oppsigelsesfrist som gjelder i mellomtiden.

Lykke til med huskjøp :)

Skrevet
Hvilken oppsigelsesfrist har vi i mellomtiden?

Jeg mener svaret ligger i husleieloven.

Husleieloven:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Dere har vel ikke gjort noen avtale på dette, og det er da 3 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...