Gå til innhold

Nyansatt og syk. Sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg begynte i ny jobb den tredje i denne måneden, og nå har jeg blitt syk. Er foreløpig bare veldig forkjølet, med en "influensafølelse" i kroppen, men uten feber. Man blir jo likevel litt redd for svineinfluensaen i disse tider.

Jeg jobber på et sykehjem, og der burde kanskje ikke terskelen for å holde seg hjemme være særlig høy for tiden, av hensyn til pasientene?

Jeg skal i utgangspunktet på jobb på fredag, lørdag og søndag, men tenker at jeg kanskje burde holde meg hjemme hvis jeg føler meg som nå?

Og hvordan gjør jeg det i så fall i forhold til sykefravær? Jeg har vel ikke opparbeidet meg retten til egenmelding enda, så da må jeg ha sykemelding fra lege?

Endret av kisskissbangbang
Videoannonse
Annonse
Skrevet

de fleste har 8 ukers karantene før nyansatte kan bruke egenmelding. blir du syk før den tid må du ha sykelmelding fra lege.

Skrevet

Ja, du må ha sykemelding, for at det ikke skal regnes som skoft. Men vær OBS på at du uansett ikke vil få sykepenger, ettersom du da må ha vært ansatt i fire uker.

Skrevet
Men vær OBS på at du uansett ikke vil få sykepenger, ettersom du da må ha vært ansatt i fire uker.

Hvis man tror at man brygger på svineinfluensa, må man faktisk bare være hjemme fra jobben sin på sykehjem. Det sier seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...