Gjest n:) Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Hei, Singel ung kvinne som trenger å få kontroll på matøkonomien her. Føles som om jeg bruker alle pengene mine på mat, noe som ikke er så bra når jeg bruker det som er disp. (4000kr). Skulle gjerne ha halvert dette. Jeg har en pitteliten fryser (en liten hylle) inne i et benkekjøleskap. Nytt kjøleskap eller fryser er ikke et alternativ da jeg leier og er student. MUK er noe som ikke skal inn i min kropp. Nok plass til tørrvarer. Kan å lage hjemmelagede supper, samt tomatsaus til pasta, men å leve på dette uke etter uke funker ikke. Får til å lage mat fra grunnen av om jeg prøver, så handler om å gi seg sjøl et spark bak. Så jeg lurte på om noen har ukemeny til single hvor man får utnyttet de matvarene man kjøper (alt for mye går i bosset her), får sunn og god mat og variasjon?
Belima Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Kanskje du allerede har lest det, men det burde være en del tips under temaet: Nybegynnerkurs for matelskere. Det meste som er ferdigpakket er jo beregnet på flere enn en pers. Det er ikke noe problem å få kjøpt f eks en kotelett, hvis du spør om det i disken. Fiskekaker i løsvekt, et stykke fisk og 1/2 grillet kylling er eksempler. Du kan jo lage kyllingsalat av 1/4 kylling og resten kan du ha i saus om to dager. Er ikke så glad i å spise den samme maten to dager hvis jeg kan unngå det. Potetmos med grønnsaker, bacon eller stekte pølsebiter i. Lag nok til to dager og ta av potetmos til dag to før du har i pølser etc. Neste dag så kan du jo ha fiskekaker ved siden av potetmosen, med salat eller andre grønnsaker du liker. Du kan jo ogå bruke ris til et stykke fisk. Pastasalat med kylling og en skive med godt brød. Omelett med poteter og grønnsaker. Råstekte poteter, karbonade og grønnsaker og selvfølgelig wokket mat da. Dette er ikke noen meny som du ser, men jeg har også prøvd å tenke økonomi i forslagene mine også. Og som det skinner igjennom, så er jeg veldig glad i poteter. Det metter lengre enn ris og pasta. Er dette noe for deg da?
Gjest ts Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Kanskje du allerede har lest det, men det burde være en del tips under temaet: Nybegynnerkurs for matelskere. Det meste som er ferdigpakket er jo beregnet på flere enn en pers. Det er ikke noe problem å få kjøpt f eks en kotelett, hvis du spør om det i disken. Fiskekaker i løsvekt, et stykke fisk og 1/2 grillet kylling er eksempler. Du kan jo lage kyllingsalat av 1/4 kylling og resten kan du ha i saus om to dager. Er ikke så glad i å spise den samme maten to dager hvis jeg kan unngå det. Potetmos med grønnsaker, bacon eller stekte pølsebiter i. Lag nok til to dager og ta av potetmos til dag to før du har i pølser etc. Neste dag så kan du jo ha fiskekaker ved siden av potetmosen, med salat eller andre grønnsaker du liker. Du kan jo ogå bruke ris til et stykke fisk. Pastasalat med kylling og en skive med godt brød. Omelett med poteter og grønnsaker. Råstekte poteter, karbonade og grønnsaker og selvfølgelig wokket mat da. Dette er ikke noen meny som du ser, men jeg har også prøvd å tenke økonomi i forslagene mine også. Og som det skinner igjennom, så er jeg veldig glad i poteter. Det metter lengre enn ris og pasta. Er dette noe for deg da? Har lest under den tråden ja, problemet er ikke at jeg ikke kan å lage mat. Problemet er at maten blir liggende og kastet. Har desverre ikke mulighet til å få kjøpt f.eks. en kotelett her hvor jeg bor. Det er store pakninger eller MUK som gjelder. Ingen andre single med begrenset budsjett og mikrolite kjøleskap som har en ukesmeny å dele?
venus_ Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Har du kiwi i næreheten? Da kan du kjøpe porsjonsstykker av laks, biff, svinefilet, kyllingfilet osv fra go' helg tilbudet deres. Er forskjellig hver helg. Tilbudet er fredag og lørdag og en pakke koster bare 15 kr. Feks har jeg kjøpt 240gram svin ytrefilet for 15 kr, noe som er superbillig! Jeg spiser som oftest samme middagen 2-3 dager på rad, for at varene ikke skal bli dårlig. Sjekk gjerne ut bloggen min eller inleggene mine i "Hva har du spist i dag?" på Kosthold og trening-forumet for noen eksempel på hva jeg bruker å lage.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå