Gjest nybegynner Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har nylig begynt å meditere, men har noen spørsmål til de som har bra erfaring med det.. Jeg har fått "opplæring" på en psykolog-time, og det var at man skal sitte og slappe av mens man observer tanker som kommer og går. Blir man revet med av tanken, skal man "ta et steg tilbake" og konsentrere seg om pusten igjen. Skal sitte slik i 45 min. Synes det er vanskelig å vite hva observere tankene er. Føler at jeg er revet med hele tiden jeg, for jeg ser det jo for meg. Kan noen forklare?? Og en annen ting, jeg blir nesten hver gang så trøtt. Mange ganger faller hodet ned fordi jeg holder på å sovne. Er hele meditasjonen bortkastet når jeg holder på sånn? Skulle gjerne gått på acem meditasjon grunnkurs, men tør ikke gå alene. Hva slags erfaringer har dere med acem kurs?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har nylig begynt å meditere, men har noen spørsmål til de som har bra erfaring med det.. Jeg har fått "opplæring" på en psykolog-time, og det var at man skal sitte og slappe av mens man observer tanker som kommer og går. Blir man revet med av tanken, skal man "ta et steg tilbake" og konsentrere seg om pusten igjen. Skal sitte slik i 45 min. Synes det er vanskelig å vite hva observere tankene er. Føler at jeg er revet med hele tiden jeg, for jeg ser det jo for meg. Kan noen forklare?? Og en annen ting, jeg blir nesten hver gang så trøtt. Mange ganger faller hodet ned fordi jeg holder på å sovne. Er hele meditasjonen bortkastet når jeg holder på sånn? Skulle gjerne gått på acem meditasjon grunnkurs, men tør ikke gå alene. Hva slags erfaringer har dere med acem kurs? Det er veldig vanlig å bli trøtt i begynnelsen. Det er forsåvidt en problemstilling man aldri helt blir kvitt uansett hvor mange år man har meditert kan det altids skje. Etterhvert er det en del sofistikerte grep man kan gjøre for å unngå det, men det viktigste er uansett at du på akkurat samme måte som du skal observere tankene bare observerer trøtheten. Har ikke vært hos acem, men vet det i utgangspuntket skal være bra. Når du mediterer og merker at det er tanker, vondter, bilder, følelser så er det naturlig for de fleste å reagere på disse enten med en form for antipati, jeg liker ikke dette ha deg bort etc. eller man liker godt det som forgår og prøver å klamre seg fast til den gode følelsen. Poenger i meditasjon er å ikke gjøre dette. Å ikke gjøre dette er en evig problemstilling i meditasjon som aldri tar slutt men som man alikevel får sinnsykt dreisen på etter hvert. Når du merker en tanke så er som sagt konseptet at du bare skal regsitrere med sinnet så subtilt som mulig at tanken er der, la den få leve sitt eget liv som en sky på himmelen. Har den lyst til å være der så ok den får være der, er den i ferd med å forsvinne så ok la den forsvinne. Men, hva hvis man ikke klarer det? Hva hvis det dukker opp en tanke og så blir man irritert fordi tanken er der og så blir man i tillegg iritert fordi man ikke klarer å læ være å bli irritert og bare la tanken være der? Da er oppgaven i stedet å nøytralt observere at man blir irritert fordi tanken er der og også irritert fordi man ikke klarer å la være å bli irritert. Når man legger merke til tankene og prøver å gå tilbake til pusten så må man gjøre det så mykt og aksepterende som mulig. Minst mulig press for å få tanken bort. Det at pusten går roligere og roligere er noe som støtter opp under denne evnen til å nøytralt observere. Jo mere avslappet jo mere konsentrasjon og jo mindre er tendensen til å skyve tanker bort og til å tviholde på dem. Man prøver å utvikle et nærvær og en konsentrasjon (men myk og bred ikke hard og spiss konsentrasjon) som er stort nok til å favne ikke bare tankene men også det "rundt". Å få bevistheten så stor at man ikke blir fiksert på hver tanke men har rom til å la dem drifte. På hjemmesiden til shinzen young finner du glimrende beskrivelser av disse tingene. Han har også et lite forum hvor folk stiller spørsmål og får svar på spørsmål om meditasjon og han har glimrende cder og bøker om meditasjon.
Linda29 Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Synes det er vanskelig å vite hva observere tankene er. Føler at jeg er revet med hele tiden jeg, for jeg ser det jo for meg. Kan noen forklare?? Det er vanskelig å ikke "hoppe på" tankene sine og gjøre at de spinner videre mens du selv bare henger med. Min erfaring med dette gjennom meditasjon, det er det samme som når du skal sove, du må bare ikke bry deg. Gi slipp på forestillinger og bilder. Etterhvert forstår man at man tenker på mye ubrukelig. Når man har trent nok meditasjon til å klare å "stoppe" tankestrømmen, er det veldig fint å begynne å føle. Man åpner veldig opp fantasilandskapet inni seg og får sterke opplevelser. Kjennes veldig ut som en lykkefølelse. Om du blir trøtt, det er jo bra. Etterpå blir du ofte mer opplagt i hodet.
Gjest nybegynner Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Tusen takk for svar! Får prøve mer i morgen. Håper jeg etterhvert greier å få til å bare observere. Tror ikke jeg har klart det ennå på disse 8 gangene mine. he he Men jeg gir meg ikke, for øvelse gjør mester! (får jeg håpe)
Gjest PseudoKvasi Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg tror de færreste klarer 45 minutter meditasjon de første gangene. Begynn med to minutter, og øk så tiden etter hvert som du klarer å holde tankekaoset under kontroll lengre og lengre. Dette må også øves inn, men til slutt går det lett
TipsyTopsy Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg syns 45 minutter virker veldig lenge da. Selv kan jeg hvis meditasjonen utarter seg til noe skikkelig gøy, la meg rive med, alt bare flyter og plutselig har det gått en time. Hvis du sovner under meditasjon er det et tegn at at kroppen trenger hvile. Det kreves noe øving ja, men som de andre her sier, etter hvert vil man oppleve at man bruker mye tid på å tenke på ting, som ikke er særlig verdt å tenke på. Man kan og oppleve "syner" klart som en film som snurres foran øynene dine, hvis man f.eks kommer i theta. Du skal ikke tvinge deg til kontroll. Men hvorfor ikke prøve guidet meditasjon? Altså, kjøpe en CD hvor noen snakker deg gjennom meditasjonen?
LilleBille Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har gått acem-kurs og har fått masse ut av det. For meg har det opplagt vært en fordel å gå et kurs. Hvorfor ikke melde deg på et nybegynnerkurs/Week-endkurs? Det er ikke noe problem å dra alene - for du møter veldig mange i samme situasjon. Sjekk Acems hjemmesider - der finner du oversikt over alle grunnkursene.
Gjest yojo Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 jeg har lagt inn en cd på ipod'en min som jeg bruker, der blir du guidet gjennom ca en halvtime. jeg synes det er mye enklere å holde konsentrasjonen når jeg har han og "høre" på
Gjest nybegynner Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Tusen takk for alle tips! Ja, 45 minutter føles veldig lenge der jeg sitter. Skal begynne med mye kortere i morgen. Rart han psykologen sa jeg skulle bruke 45 minutter. Han er veldig dyktig på hypnose og meditasjon, så han kunne vel tenkt at det ville bli vanskelig å få til.. Skulle gjøre dette i 8 uker, så ville jeg merke stor forskjell, sa han. Hvis noen har konkret tips om en veldig bra cd, så si gjerne fra! Så Acem hadde noen cd'er, men jeg var litt usikker på om de var noe for meg. Vil gjerne ha en veldig bra veiledning for en nybegynner. Jeg har veldig lyst til å gå på kurs hos Acem også, men venter til våren. Synd de ikke har weekend-kurs i Oslo. (Liker ikke gå alene fra sporveisgt til aker brygge på kvelder nå i høstmørket) Gleder meg til jeg en gang får til meditasjon! Det er jo så mye postitivt meditasjon fører med seg.
Gjest Marlo Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Ikke stress så mye når det kommer til meditasjon. Bare slapp av, når tankene flyter ut så henter du deg inn igjen. Ikke ta ting som noe nederlag om du föler at du ikke får det til. Meditasjon er jo så mangt også. Selv pleier jeg å meditere når jeg er ute å går turer-
Knøttet Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Hvilken by bor du i? Jeg bodde tidligere i Tr.heim, og der var det en gruppe som hadde ukentlige kurssamlinger, helt gratis! Det var veldig alright, husker ikke hvilken meditasjonsform det var, men vi fikk bønnekjede og mediterte med forskjellige sanskrit-ord. Bor du i Oslo, Trondheim eller en annen stor by så kan det godt hende det finnes slike kurs. Vi så helt tilfeldig at det hang plakater i byen, kanskje det gjør det der du bor også. Mamma gikk en gang på meditasjonskurs da det var veldig populært på 70-80 tallet en gang. Der fikk de hvert sitt "ord" som de bruker når de mediterer, men hun kan ikke fortelle dette "ordet" til noen, da mister det kraften sin. Hun har veldig god utbytte av å meditere. Eksen min brukte å høre på en cd med masse lyder og bittelitt ord, det fungerte bra for han. Poenget mitt er vel at det er mange måter å meditere på, å sette på rolig musikk og la tankene strømmer blir jo på en måte også det.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Skrev det her en gang. Kanskje det kan være til hjelå for deg: En av de enkleste og beste, men også helt i begynnelsen vanskelige, måtene å meditere på er å meditere på pustens naturlige bevegelser. Her sitter man i en hvilken som helst rimelig stabil stilling, gjerne på en stol med bena på baken, man trenger ikke sitte i lotus, og fokuserer på pusten. Man kan konsentrere seg om fornemmelsene av pusten mens den beveger seg gjennom nesen eller på at den får maven og brystet til å bevege seg. Jeg fokuserer ofte enten på bevegelsene i hele magen. Når man mediterer fokusrerer man ikke hardt. Hvis man fokuserer hardt så får man en liten gevinst i konsentrasjon, men så stopper det og det blir umlig å komme lenger. Man må derfor ha et relativt mykt nærvær. Men, man må også ha et visst fokus for å ikke bli for trøtt og sløv eller helt miste fokus. Not too soft not too hard pleier mange å si. Når man merker at man er distrahert av tanker, følelser eller fornemmelser i kroppen så skal man forsøke å ikke bli frustrert over det, men i stedet kunn registrere helt nøytralt at man er distrahert av tanker, og så mykt og forsikitg bringe fokus tilbake til pusten. Hvis man prøver å dytte tankene bort eller blir frustrert så låser man seg og blir ute av stand til å komme dypere. Det er evnen til nøytral aksept av det man til en hver tid opplever som gir evnen til å la det passere raskt og dermed gir grunnlag for å komme dypere. What you resist persists er et ordtakk som fanger dette godt. Når man er distrahert så observerer man som sagt bare at man er distrahert og man lar de distraherende tankene være der samtidig som man forsiktig bringer fokuset litt tilbake til pusten. Man skyver ikke tankene bort man bare gir pusten en viss preferanse som konsentrasjonsobjekt i forhold til alt annet man opplever. Så lenge man kan akspetere all støyen i bakgrunnen så vil den etter en stund dø ut av seg selv og da blir man mere absorbert av det obejktet man konsentrerer seg om. Man skal la tanker og følelser være som skyer på himmelen som bare får flyte forbi av seg selv. Å gi dem oppmerksomhet fungerer i praksis som å gi dem næring og energi slik at de blir værende og blir mere intense. Det er egentlig veldig likt som barneoppdragelse der man ignorerer negativ adferd heller enn å skjefte fordi man vet at det er viktigere for barnet med oppmerksomhet enn om oppmerksomheten er positiv eller negativ. I løpet av dagen er det en bra ting å ta kontekt med pusten og bare kjenne hvordan den beveger seg av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Du har fått veldig mange fine svar. Jeg tror imidlertid det kan være lurt å holde seg til den metoden du har fått anvist av psykologen, altså at du skal registrere tanker - fordi ulike meditasjonsteknikker kan gi litt forskjellig utbytte, og kanskje særlig i starten og i forhold til det at du er i behandling. Dukker det ikke opp tanker, så fint. Dukker de opp, prøv å bare observere og når du merker at du har "blitt med" tanken i stedet for, så flytt forsiktig fokus tilbake dit du kan observere (det er ikke sikkert du får sett på akkurat den tanken da, men det gjør ingen ting). Du får det til og har utbytte av dette selv om du ikke føler du mestrer det helt (det gjør man på en måte aldri, man kommer bare stadig til nye stadier). Jeg er forøvrig enig i at 45 minutter hørtes lenge ut. Jeg har meditert i en time om gangen i perioder, men det var etter endel trening og jeg hadde mye fritid... Nå mediterer jeg også omtrent daglig, men ofte ikke mer enn 15-20 minutter av gangen. Du kan evt prøve å få til to økter om dagen, prøv 5-10-15-20 minutter sånn litt etter litt. Tenker du på å prøve andre metoder etter hvert synes jeg det å fokusere på pusten er bra, som beskrevet over her. Mantra fungerer også fint for å få dyp konsentrasjon, men for meg blir den konstruktive "observere tankene" mer borte med mantrameditasjon enn ved meditasjon på pust f eks. Det beste er nok å lese og få instruksjoner og prøve seg fram litt til man finner noe som passer for en.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #14 Skrevet 23. oktober 2009 Ikke egentlig for begynnere men daniel ingrams mastering the core teachings of the buddha er et mesterverk i forhold til hvor meditasjon er ment å gå på lang sikt og hva man gjøre for å få det til. Selv om boken egentlig fokuserer på avanserte aspekter av meditasjon er det mye bra der for å forstå meditasjon på et enklere nivå også og for å forstå hva det "egentlig" handler om. Boken er gratis som nettbok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå