LilleLu Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jeg begynner å bli mer og redd blodsukkeret mitt. Jeg tåler ikke laktose, og især når jeg har fått i meg noe med melk i og venter et par-tre timer, kjenner jeg symptonene jeg skal beskrive lenger nede i innlegget mitt. Jeg er også begynnt å reagere på ting med høyt gluteninnhold, men har ennå ikke fått en lege til å forstå at det er kasein-intoleranse jeg vil testes for, ikke cøliaki *sukk* Laktoseintoleransen har alltid vært der, men det ble ikke så "ille" at jeg dro til legen med det før for et par år siden, og etter det har intoleransen eskalert. Før kunne jeg saktens spise et par skiver loff med smør, men nå må jeg ha spesialsmør for å steke ting! Jeg har ikke så sinnssykt usunne matvaner, og prøver generelt å spise noe rundt hver 3. time. Generelt så tåler jeg ikke å være sulten særlig lenge av gangen. Jeg blir fysisk dårlig av lavt blodsukker, og mentalt blir jeg littt ustabil. Jeg har ikke diabetes som jeg vet om (bør jeg teste meg hos en lege?). Symptomene jeg føler når mitt blodsukker er lavt: - Jeg skjelver. Man ser det ikke, men jeg fløler det, især i hendene - Hendene og føttene blir kalde. Normalt har jeg veldig varme hender, men hvis jeg er veldig sulten eller har blodsukker-trøbbel så blir de kalde og klamme, og får et rart, svakt mønster huden som ser litt ut som et bilde av en myr tatt direkte ovenfra. - Huden føles klam og kald - Kaldsvetter, og føler meg kjempevarm rett innunder huden, men selve huden føles kald. - Jeg blir nervøs, rastløs, utålmodig, grinete og sutrete om det går mer enn 5 timer siden sist jeg spiste. Dette skjer især om jeg blir lovet mat f.eks klokken fem, og den som skulle gi meg den først begynner å kokkelere rundt klokken syv, eller lignende situasjoner. Jeg blir veldig frustrert og passiv-agressiv, Jeg kan faktisk til og med bli sint - Huden føles mer sensitiv, og klør lettere - Tungen min smakre rart, som om jeg har fått et ekstra lag med noe, eller mangler noe. Den blir liksom hvitere på toppen. - Jeg blir tørst og drikker mye, men vannet går på en måte rett igjennom meg. Tørr munn er vel det hyppigste av alle symptomene mine, og som regel et av de første som melder seg - Andre symptomer som på en måte utvikler etterhvert som blodsukkeret mitt faller seg mer og mer (og som jeg som regel merker etter å ha vært "uten mat" i omtrent 3-4 timer)er kvalme, svimmelhet, "lightheadedness", hodepine, hukommelsen blir dårligere, ingenting fanger min oppmerksomhet eller interesserer meg stor, trøtthet (ikke som i "åh, jeg er litt trøtt", mer som i "ugh... jeg er så sliten... vil bare sove vekk verden...". Jeg har også fått diagnosen ADHD, før jeg ble laktoseintolerant, og jeg lurer da på om ADHD er skyld i at jeg sliter slik med blodsukkeret, eller om det kanskje er en kombinasjon av ukjente matintoleranser som gir meg adhd-symptomer? En annen ting er at kroppen min på samme måte som den gav opp melk, nå også ikke bare begynner å svikte ved for mye gluten, men også stivelse generellt. Jeg får vondt i magen og "rar" avføring om jeg spiser ting med for mye stivelse eller gluten i, som f.eks poteter, pasta (glutenfri går bedre), hvitt brød, fett kjøtt eller fett i seg selv, fet mat generellt, og så videre. Og gelatin tåler jeg så lite at av jeg ikke trenger mer enn et par seigmenn før jeg merker at jeg blir litt snål i magen, og har flere ganger blitt sengeliggende i så mye som tre dager etter å ha spist f.eks gelè... *sukk* En siste ting er at jeg aldri har hatt et særlig godt forhold til "ekte" sukker heller. Jeg vil gå så langt som til å si at jeg i et par år i tenåra (kanskje dette som utløse laktosegreia?) var direkte avhengig av sukker. Nå klarer jeg meg fint, og er ikke så glad i sukkerholdig mat lenger i det hele tatt. Jeg føler at sukkerholdig mat gjør meg rastløs, og især hvis jeg har spist for mye godteri en helg eller drukket mye brus en helg, så kan det ta langt utpå onsdagskvelden før jeg slutter å bli plaget med "lavt blodsukker"-alarmen som går av i hodet... For å forklare det med Kasein, så er kasein et protein som finnes i melk og gluten. Laktose er da melkesukker, mens Kasein er et melke-protein. Dette er en litt ukjent ntoleranse, men jeg har lest mye om den og vil veldig gjerne testes. Har jeg diagnosen, kan jeg nemlig få medisiner som gjør at jeg kan spise vanlig mat igjen uten å bli dårlig, men jeg må liksom bli testet for å få diagnosen. Så langt er jeg med. Så kommer problemet. Jeg er så uheldig at jeg bestandig får nye eller utenlandske leger når jeg drar til lege. De nye legen aner ikke en shiiit om sykdommer som ikke er livstruende men likevel ikke særlig vanlige, virker det som, for de slår det som regel opp eller spør meg rett ut hva jeg snakker om (dette gjorde en lege til og med ang. adhd en gang, bare fordi han ikke har lært enda at jenter også kan ha det). De utenlandske, nå er jeg ikke rasist, men de utenlandske legene snakker som regel ikke godt nok norsk til å forstå hva fankern jeg sier, og når jeg får lese rapporten deres har de som regel misforstått ting helt. En gang måtte jeg til og med skrive "hodepine" på datamaskinen til hun ene fordi hun overhodet ikke skjønte hva jeg sa! Er det mulig? (Nei, jeg snakker ikke utydelig, og formulerer meg helt fint. Når jeg har bedt om å bli testet for kasein-intoleranse, har disse unge legene da som regel nikket med hodet og spurt meg hva jeg mener, og så har de prøvd å snakke meg ut av det. Jeg ender med å alltid bare gi opp og late som om at de har rett, fordi det er helt klart at de ikke helt skjønner at jeg faktisk vil bli testet. En av dem sa ja, men da han sendte meg prøveresultatene stod det bare at jeg testet negativt for cøliaki! Cøliaki og Kasein-intoleranse er IKKE det samme! Grrr! Han trodde jo sikkert at jeg mente cøliaki da jeg beskrev hva kasein var og hvordan jeg reagerer når jeg spiser mat med mye gluten i og sånnt, men likevel? Hvordan kan en utdannet lege ikke vite hva dette er når en ungdom uten fullført vgs vet dette? Så for å oppsummere lurer jeg egentlig på: - Bør jeg gå til legen med dette? - Hva bør jeg spørre om, og på hvilken måte? - Hvordan kan jeg få dem til å teste meg for den kasein-greia uten mer krøll fra deres side? - Hva kan det være for noe som feiler meg? - Noen med lignende erfaringer? - hvis jeg nå ikke har den kasein-intoleransen, kan noen i det minste fortelle meg hva mat jeg bør unngå, annet enn det som det er melk i? (Jeg mener ikke som i hva slags mat, men hva slags ingredienser jeg bør holde meg unna.) Endret 20. oktober 2009 av LilleLu
Mixelite Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Ført: Sjekk deg for diabetes. - og så har jeg lært at det finnes noe som er motsatt av diabetes; blodsukkeret går _ned_ når man spiser, i stedet for opp. For å forklare det med Kasein, så er kasein et protein som finnes i melk og gluten. Laktose er da melkesukker, mens Kasein er et melke-protein. Kasein er et protein som finnes i melk. I gluten er det ikke kasein. Der er det gluten. Dette er en litt ukjent ntoleranse, men jeg har lest mye om den og vil veldig gjerne testes. Har jeg diagnosen, kan jeg nemlig få medisiner som gjør at jeg kan spise vanlig mat igjen uten å bli dårlig, men jeg må liksom bli testet for å få diagnosen. Tenker du på proteinintoleranse mot gluten og melk? Det får man ikke medisiner mot. Man må legge om kostholdet. (Nei, jeg snakker ikke utydelig, og formulerer meg helt fint. Når jeg har bedt om å bli testet for kasein-intoleranse, har disse unge legene da som regel nikket med hodet og spurt meg hva jeg mener, og så har de prøvd å snakke meg ut av det. Jeg ender med å alltid bare gi opp og late som om at de har rett, fordi det er helt klart at de ikke helt skjønner at jeg faktisk vil bli testet. Sikkert fordi det i allminnelig legevitenskap ikke finnes noen prøver for kaseinintoleranse såvidt jeg vet. Man må prøve seg frem ved å legge om kosten. For å teste for proteinintoleranse kan du sende inn en prøve til Neurozym pharma eller BMLab, men det er ikke noe helsevesenet gjør. Du må gjøre det selv og få rekvisisjon av fastlege eller annen godkjent behandler. En av dem sa ja, men da han sendte meg prøveresultatene stod det bare at jeg testet negativt for cøliaki! Cøliaki og Kasein-intoleranse er IKKE det samme! Grrr! Han trodde jo sikkert at jeg mente cøliaki da jeg beskrev hva kasein var og hvordan jeg reagerer når jeg spiser mat med mye gluten i og sånnt, men likevel? Du blander begrepene. Cøliaki er en glutenintoleranse. Kasein er proteinene i melk. Det er ikke så rart at legen blir forvirret ;-) Hvis du reagerer på mat med mye gluten, har det ingenting med kasein å gjøre. Og ja, jeg har/hadde lignende problemer som du beskriver. Jeg lever på gluten- og melkefritt kosthold og begrenser inntaket av karbohydrater og har det bra på det.
LilleLu Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2009 Tok jeg feil når det gjaladt Kasein? Jeg trodde de nettsidene jeg sjekket hadde rett, jeg :/ ÅKei, jeg bøyer meg i støvet. Selv Wikipedia motsa meg. *sukk* Kasein er det dominerende fosfoprotein som finnes i frisk melk. Når kasein koaguleres med løpe, kalles det av og til parakasein. (...) Noen mennesker med autisme, ADHD og Aspergers syndrom er sensitive mot casomorfiner og gluten-peptider. Personer som har Proteinintoleranse kan være intolerante for kasein. Hm... Vel, kanskje det er proteiner jeg ikke tåler, når jeg tenker meg om. Hvordan får jeg sjekket det, da? Må jeg sende inn dyr urinprøve til de urinprøvefolka, eller kan legen gjøre dette på en billigere, men like effektiv måte?
Mixelite Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Tok jeg feil når det gjaladt Kasein? Jeg trodde de nettsidene jeg sjekket hadde rett, jeg :/ ÅKei, jeg bøyer meg i støvet. Selv Wikipedia motsa meg. *sukk* Hm... Vel, kanskje det er proteiner jeg ikke tåler, når jeg tenker meg om. Hvordan får jeg sjekket det, da? Må jeg sende inn dyr urinprøve til de urinprøvefolka, eller kan legen gjøre dette på en billigere, men like effektiv måte? Legen har som sagt ingen sjekk for det. Du må enten prøve det ut ved å endre kostholdet ditt eller sende inn prøve til de laboratoriene som driver med det. - men snakk med legen din før du begynner å eksperimentere med noe!
Gjest ark Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Hei! TS, du har nettopp beskrevet meg! Jeg har også adhd (har ikke vært på utredning enda, men så vidt jeg har forstått så har jeg det). Er det mulig at det kan ha sammenheng med hvordan kroppen ter seg ift mat etc?? Det har jeg aldri tenkt på! Nå har jeg alltid trodd at diabetes sender deg rett i bakken og får deg til å måtte drikke fem liter væske om dagen.... jeg må jaggu lese videre om disse tingene Si fra om du finner ut noe da!
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Nå har jeg alltid trodd at diabetes sender deg rett i bakken og får deg til å måtte drikke fem liter væske om dagen.... jeg må jaggu lese videre om disse tingene Når blodsukkeret er svært høyt, går man rett i bakken og må drikke litervis...væsken går rett gjennom kroppen, og uansett hvor mye man drikker er man fortsatt like tørst. Man går rett i bakken om blodsukkeret er lavt nok også, men jeg har aldri hørt at man blir ekstremt tørst av det.
Mixelite Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Hei! TS, du har nettopp beskrevet meg! Jeg har også adhd (har ikke vært på utredning enda, men så vidt jeg har forstått så har jeg det). Er det mulig at det kan ha sammenheng med hvordan kroppen ter seg ift mat etc?? Det har jeg aldri tenkt på! Biokjemi. Alt man spiser eller drikker får en eller annen virkning på kroppen,tror jeg. Jeg synes man alltid skulle begynne med kostholdet før man prøver annen behandling, men jeg tror ikke det etablerte helsevesen her helt enig med meg. "Det finnes ingen sammenheng mellom kosthold og adferd", sa barnelegen. Mao, det man spiser kan ikke gå til hodet. Neida, det er nok derfor folk ikke blir fulle av å drikke alkohol heller...
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 ble litt alngt innlegg fra deg, men jeg svarer på deg jeg forstpd var hovepunktene: jeg har samme utfordringer med fallende blodsukker, og det har forverret seg med lavt stoffskifte. derimot har jeg alltid hatt det slik, og fem timer uten mat er helt uhørt for meg. de symptomene du beskriver er helt normale for min del, og ejg har ikke diabetes(har sjekket dette). legen min målte blodsukkeret mitt etter en lettere frokost, og trodde utfra prøvene at jeg hadde fastet. han kommenterte ingenting når jeg sa jeg hadde spist frokost, så unormalt er det nok ikke. kjenner flere som har det slik uten at det er farlig:) når det gjelder melk/laktose og gluten så reagerer jeg også på dette(umiddelbart på laktose, og etterhvert på gluten) så jeg har bare lagt om kosthodlet mitt, med nokså stort hell. jeg testet både for cølikai og laktoseintoleranse uten resultater, men har ganske klare forbedringer(og forverringer ved systematiske provokasjonsforsøk), så jeg holder meg til denne dietten enn så lenge. kommer til å forsøke å introdusere gluten en gang til for å være helt sikker på at jeg må utelukke det, of det er jo ganske mye arbeid med dette kostholdet...... så ja, du bær jo alltid oppsøke lege når du føler kroppen er i ulage, men det behøver ikke være farlig. når det er sagt så har barn med adhd veldig gode resultater av å kutte ut de matvarene du snakker om fra kostholdet, men det er vel spesielt ifht konsentrasjon og andre symptomer. sukker er kjipt for alle - men noen reagerer mer. har du add/adhd så bær du definitivt hilde deg unna, det er jo absolutt kun helsegevinst med det uansett. jeg har alltid med meg en flaske med vann og bætter nedpå, så tørste merker jeg lite til nettopp pga det:=)
LilleLu Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2009 Hei! TS, du har nettopp beskrevet meg! Jeg har også adhd (har ikke vært på utredning enda, men så vidt jeg har forstått så har jeg det). Er det mulig at det kan ha sammenheng med hvordan kroppen ter seg ift mat etc?? Det har jeg aldri tenkt på! Nå har jeg alltid trodd at diabetes sender deg rett i bakken og får deg til å måtte drikke fem liter væske om dagen.... jeg må jaggu lese videre om disse tingene Si fra om du finner ut noe da! Uff, synd å høre at det finnes fler som har det sånn Vet du, det er noen leger og sånt som har begynt å forske på sammenhenger og forhold mellom ADHD og intoleranser, selv om de enda ikke vet om de påvirker hverandre, elelr hvilken som forårsaker hvilken. Jeg gjetter på litt av begge. Det med tørsten og utholdenheten er omtrent blitt mitt kjennetegn. Om det er 5 ting venner alltid kommenterer, så er det: 1: "du er alltid tørst, du!" 2: "gud så ofte du må tisse!" 3: "Er du sulten nå igjen!?" 4: "du har så dårlig kondis at det gå'kke an, du!" 5: "jeg har aldri møtt noen som blir så fot trøtt og sover så mye som du gjør"
Gjest Vettel Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Be om en henvisning til allergispesialist, om du bor i Oslo så kan du dra til de på Ullevål Stadion. Be også om henvisning for utredning for diabetes, om du sterkt mistenker det. (for meg høres det ikke ut som typiske symtomer for det) Du er tydeligvis ikke intolerant mot gluten (det har du testet for), men du kan alikevel være sensitiv for hvetemel. Spesielt fint mel kan lage mageproblemer - derfor man skal spise grovt! http://www.allergi-lungesykdommer.com/ Beskriv symptomene dine for spesialisten, for meg høres det ut som at du er melkeallergisk rett og slett. (intoleranse er noe annet) IKKE DIAGNOSER DEG SELV! Men ikke nøy deg med blodprøve hos fastlegen, det viser ikke en dritt. I mellomtiden skriver du matdagbok, med nøyaktig beskrivelse av hva du spiser/drikker, også fører du opp når du før symtomene dine. Gjør det feks en uke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå