Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 20. oktober 2009 #1 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, jeg funderer altså litt på bruken av ordene enda og ennå. Er det noen regler for når man skal bruke hvem av dem? Jeg synes de går om hverandre. Har du ikke vært der enda? Er du her ennå? har det noe med tidsbegrep å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michi Skrevet 20. oktober 2009 #2 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du kan jo lese her: http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?..._id=0.1151.4229 Jeg pleier å holde meg til å bruke "ennå" om alt som har med tid å gjøre og "enda" på alt som kan måles i størrelser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 20. oktober 2009 #3 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, enig med Michi: "Enda" brukes oftest om mengdeforhold "Ennå" om tidsforhold Alltid med unntak, men god huskeregel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 20. oktober 2009 #4 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg bruker denne regelen: - Han har ikke kommet ennå. (Tid) - Jeg vil ha enda mer ris. (Mengde,omfang) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2009 #5 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Ja, jeg funderer altså litt på bruken av ordene enda og ennå. Er det noen regler for når man skal bruke hvem av dem? Jeg synes de går om hverandre. Har du ikke vært der enda? Er du her ennå? har det noe med tidsbegrep å gjøre? "Enda" er gradsadverb og innrømmelseskonjunksjon. Eksempel: enda bedre, finere osv. Som konjunksjon: Enda (selv om)jeg ikke hadde lyst, gikk jeg. "Ennå" er tidsadverb og bare det. "Enda" kan også brukes. Endret 20. oktober 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå