Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 blir ganske irritert. på en måte forstår jeg det men på en annen måte er jeg skuffet og litt sur. hver gang vi spør sier hun nei. hun sier at vi skal finne en barnevakt som vi betaler for. min del av familien passer på henne stadig. hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 At det er litt synd, for begge parter. Men at hun er i sin fulle rett til å si nei. Om hun ikke vil.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 blir ganske irritert. på en måte forstår jeg det men på en annen måte er jeg skuffet og litt sur. hver gang vi spør sier hun nei. hun sier at vi skal finne en barnevakt som vi betaler for. min del av familien passer på henne stadig. hva synes dere? Jeg synes du bør bli voksen og innse at du har blitt mor, og at det er ditt og din manns ansvar at barnet til enhver tid har tilsyn og omsorg. Hvorfor driver dere og spør henne hvis hun alltid sier nei? Hun vil åpenbart ikke sitte barnevakt, og hun er en voksen dame som bestemmer over seg selv. At du har fått barn, betyr ikke at du kan diktere hva hun skal bruke fritiden sin til.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg synes ikke man bør forvente at slektninger stiller opp som barnevakt, og bli snurt når de ikke vil. Din del av familien liker å passe barn, svigermoren din gjør det vel ikke. Vi er forskjellige, og svigermoren din synes kanskje hun har fått nok av ungemas nå, og ønsker å nyte at det endelig har blitt litt ro i huset?
bresså21 Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 så rart. vanligvis pleier farmor eller mormorer være superhappy for å passe på barnebarnene sine, men det er klart at hun kan si nei viss hun ikke vil eler kan. (må vel kunne gjør det av og til?) men det er også greit å ha ett alternativ til at familie som passer de små. noen du kjenner og stoler på som kansje er unge og trenger litt lommepenger?
Gjest Gjest_Bolle_* Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Tull! Min mor kan ikke vente med å bli bestemor. I min familie hjelper vi hverandre. Det kan jo ikke sammenkignes, men min vror har en hund som ikke kan være alene og når han vil ut en kveld på byen eller skal noe er vi alltid glad for å hjelpe. Hadde det vært barn som hadde trengt å bli passet hadde vi selvfølgelig hjulpet. Foreldre trenger avbelastning en gang i blandt de også. Svigers høres ikke snill ut. Hun burde være glad for at dere stoler på henne nok til å slippe barna av hos henne.
bresså21 Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 så rart. vanligvis pleier farmor eller mormorer være superhappy for å passe på barnebarnene sine, men det er klart at hun kan si nei viss hun ikke vil eler kan. (må vel kunne gjør det av og til?) men det er også greit å ha ett alternativ til at familie som passer de små. noen du kjenner og stoler på som kansje er unge og trenger litt lommepenger? du sier ikke noe om hvor ofte du spør eller om du ofte er ute og trenger barnevakt, for det burde være en balansegang vettdu:) viktig å kunne være "ute" av og til. men når man har fått barn så mener vertfall jeg at man skal prioritere dem som mye som mulig.
FangeLiv Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Har svigermor flere barnebarn? Kanskje hun har "brent seg" med andre barn og barnebarn med å si ja til å passe, og så har det blitt sånn at de forventer at hun stiller opp til enhver tid. Blitt slitsomt? Mange foreldre som ikke skjønner hvor grensen går, og noen besteforeldre tør ikke/klarer ikke å si fra.
Eplefe Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Det er strengt tatt to sider av denne saken. Den ene er at du synes det er teit at hun ikke vil passe datteren, men dere egentlig bare vil at hun skal få tilbringe kvalitetstid med bestemoren, og ikke har noe problem med å skaffe en barnevakt dere betaler, og mener det er trist at hun ikke får tilbragt denne tiden med barnebarnet. Den andre er at dere synes hun er kjip som ikke vil være gratisbarnevakt. Er det den første er det hennes tap. Er det den andre så burde dere ha tenkt på fritidsbegrensningene før dere reproduserte dere.
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 blir ganske irritert. på en måte forstår jeg det men på en annen måte er jeg skuffet og litt sur. hver gang vi spør sier hun nei. hun sier at vi skal finne en barnevakt som vi betaler for. min del av familien passer på henne stadig. hva synes dere? Jeg har lest mange innlegg her inne av svigerdøtre som er svært kritiske mot svigerforeldrene, spesielt er svigermødre forhatte. Det forholder seg ikke slik at du har vært kritisk og tilbakeholdende før dere fikk barn, da? I så fall forstår jeg veldig godt at svigermor nå kan føle det falskt å være bra nok når dere (du og din mann)trenger avlastning.
Gjest salma Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Synd for henne at hun ikke får etablert en god relasjon til barnebarnet sitt. Merkelig dame. Vel, alle har sine prioriteringer og hvis barnebarn ikke er noe hun bryr seg om, så må dere vel strengt tatt bare akseptere det. Det er jo mest hennes eget tap.
Gjest megvel Skrevet 20. oktober 2009 #13 Skrevet 20. oktober 2009 Min mor har heller ikke villet sitte barnevakt for sine barnebarn. Begge søstrene mine som har barn har alltid måtte spørre svigermor fordi mamma ikke vil.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #14 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg kan godt forstå svigermor hvis det er snakk om barnevakt fordi dere foreldre trenger det. Det er forskjell på å være barnevakt og å møtes når det passer for å være sammen. Det er greit at foreldre vil/trenger hjelp med barna av og til, men da får man betale en barnevakt.
Gjest salma Skrevet 20. oktober 2009 #15 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har lest mange innlegg her inne av svigerdøtre som er svært kritiske mot svigerforeldrene, spesielt er svigermødre forhatte. Det forholder seg ikke slik at du har vært kritisk og tilbakeholdende før dere fikk barn, da? I så fall forstår jeg veldig godt at svigermor nå kan føle det falskt å være bra nok når dere (du og din mann)trenger avlastning. Farmor kan vel etablere en god relasjon til barnebarnet sitt selv om hun ikke liker svigerdatteren sin? Trenger vel ikke ramme barnebarnet for å straffe barnets mor?
Gjest salma Skrevet 20. oktober 2009 #16 Skrevet 20. oktober 2009 Det er greit at foreldre vil/trenger hjelp med barna av og til, men da får man betale en barnevakt. Heldigvis ser ikke alle slik på det! Jeg passer mer enn gjerne tantebarn - noe som gir meg en helt annen kontakt med barnet enn om foreldrene er der. Og det samme andre veien. Fordel: En mer sammensveiset familie, der barna har flere voksne å spille på.
Gjest Purple Haze Skrevet 20. oktober 2009 #17 Skrevet 20. oktober 2009 Har du snakket med henne om hvorfor hun ikke ønsker å passe barnet? Besteforeldre i dag er ofte ganske unge/ungdommelige, og har et travelt liv med jobb, hobbyer, venner osv, og vil gjerne styre tiden sin selv. Nå er jo deres egne barn ute av redet, og de kan gjøre som de selv ønsker. Alle er heller ikke veldig interessert i barn, selv om det er deres egne barnebarn. Selv om dere syns det er trist at hun ikke viser så mye interesse for barnebarnet, er det noe dere må akseptere. En kan ikke tvinge noe på andre. Selv har jeg aldri vært hos foreldrene til min mor, annet enn på søndagsbesøk hele familien. De passet meg aldri alene og jeg sov aldri hos dem. Det handlet om at min mor ikke hadde noe veldig nært forhold til sine foreldre, dermed fikk ikke jeg det til mine besteforeldre heller.
LilleLu Skrevet 20. oktober 2009 #18 Skrevet 20. oktober 2009 Gir dere henne da god nok varsel? Det er en del av mine venninner som er unge mødre, og noen av de yngste av dem forventer at mor/svigermor/far/barnefar kan passe på ungen med så lite som en halv dags varsel. Kanskje dere bør prøve å ringe henne ihvertfall 4 dager på forhånd? Om dere ringer henne på kort varsel hver gang hun har nådd å legge planer, så skjønner jeg godt at hun ikke gidder. Dog, jeg synes det er veldig tynt av henne å ikke ta dette opp med dere. (Forresten, om du bor i Oslo kan du ringe barnepasseren eller gå inn på Barnepasseren.no og "bestille" barnevakt. Kjempebra firma!)
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #19 Skrevet 21. oktober 2009 Besteforeldre er ikke forpliktet til å stille opp som barnepassere. - Kanskje barnet deres ikke oppfører seg når hun passer det. Eller hun har erfaring fra andre barnebarn som ikke kan oppføre seg. - Kanskje hun har erfaring med svigerdøtre som blir sure over hvordan hun har gjort ting når hun har passet barnebarn før. "Har du gitt ham IS enda det ikke er lørdag???" f.eks... - Kanskje hun rett og slett har andre planer den dagen. - Kanskje hun er sliten og har lyst på tid for seg selv. - Kanskje hun føler dere utnytter henne som gratis barnevakt, og føler at det kun er når dere trenger noe dere vender dere til henne. Det kan være mange grunner. Og jeg for min del har et veldig godt forhold til min farmor/farfar til tross for at de aldri passet meg. Det går nemlig an å få et bra forhold selv om man bare treffes når foreldrene også er med.
Gjest datter/svigerdatter Skrevet 21. oktober 2009 #20 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har vært heldig som har hatt en svigermor som mer enn gjerne har passet sine barnebarn. Samtidig har vi gjort vårt beste for ikke å utnytte hennes villighet og gitt beskjed om at hvis hun ikke kan eller vil så må hun si nei, for det er mye lettere for oss å spørre når vi vet at hun virkelig mener det når hun sier ja. Det er så klart ingen selvfølge at våre foreldre/svigerforeldre skal "hjelpe" oss med våre barn, men du verden så hyggelig det er når når de har lyst til å være sammen med barnebarna sine. Hvis de derimot ikke har lyst til å tilbringe tid med barnebarna eller være barnevakt så hadde det vært veldig greit å få beskjed om hvorfor, og så får man bare forholde seg til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå