Gå til innhold

Sliten av fastlegen


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet

Nå er jeg så sliten... Sitter her med influensa og får ikke tak i fastlegen min. Prøvde først å få en time på et legesenter i nabolaget, men de hadde ikke kapasitet til å ta imot pasienter som ikke har fastlege hos dem. Tenkte at jeg kunne prøve en lege der nå og se om jeg kanskje ville bytte til den legen... Jeg vil jo ikke gå til hvem som helst. Så har jeg prøvd å ringe fastlegen min fra kl. 9 og fram til nå. Er så sliten av å sitte i telefonkø, jeg er jo syk... Jeg blir mindre sliten av å skrive, faktisk... Skulle ønske de hadde en e-post funksjon, men det har de ikke. De har fått seg et online-system, men man må møte opp fysisk for å få brukernavn. Jeg synes det er helt utrolig at man kan ringe til fastlegen sin flere ganger i løpet av 1,5 time og ikke få svar, selv ikke etter å ha ventet i ti minutter av gangen i telefonkø. Dette er et legesenter med flere leger og legesekretærer. Det er forresten helt typisk at det er vanskelig å få tak i dem, sist gang jeg var syk begynte jeg å ringe kl. 08:00 og kom ikke gjennom før 08:50. Dama bjeffet da i røret at jeg skulle ha ringt kl. 8 hvis jeg skulle ha akuttime... Ja, hva er det jeg har prøvd på, da, liksom... Jeg ble helt paff. Hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg bare gått dit, men det tar meg 40 minutter hver vei hvis ikke jeg tar drosje, så jeg vil ikke legge ut på bomtur... Jeg sjekket nå opp ledige fastleger i bydelen jeg bor i, og det er bare én fastlege som har kapasitet til å ta imot nye pasienter. Hvordan skal jeg få byttet fastlege da?

Nei, nå tror jeg at jeg må legge meg... Det er slitsomt å være syk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du blir sliten av å sitte og vente slik. Har du undersøkt om legesenter ditt ikke har en nettside? Mitt legesenter har det og der ligger det ut mailadresse til resepsjonen. Jeg bruker den flittig.

Å bytte fastlege skal være veldig enkelt. Her har du en link til MinFastlege Du logger deg inn med MinID som er en felles innlogging til offentlige tjenester.

Lykke til :)

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet

Joda, de har en nettside, men det fins ingen e-post adresse der. Jeg fikk moren min til å bestille time for meg. Hun kom gjennom rundt kl. halv to på ettermiddagen og fikk beskjed om å ringe dagen etter kl. 8... Så hun ringte igjen i går morges og fikk time til meg. Etter å ha tatt drosje dit fikk jeg vite at fordi jeg var såpass frisk fra før ville de ikke teste meg for influensa A og jeg kunne ha fått sykemelding over tlf... Det var 650,- kroner kastet bort i drosjeutgifter. Grunnen til at det var så vanskelig å komme gjennom på tlf. var pga. sykdom ved legekontoret. Legen min er også borte denne uka, kanskje han har fått grisesyken...

Jeg tror ikke det er noe problem å bytte fastlege egentlig, men det er ingen her hvor jeg bor som har ledig kapasitet. Jeg skal sjekke hvordan det fungerer, de legekontorene jeg ringte for å sjekke om de kunne ta meg imot svarte ihvertfall kjapt og var hyggelige. Ingen bjeffing. ;)

Takk for linken og oppmuntringen! I dag føler jeg meg bedre, særlig sikkert fordi jeg er kvitt feberen og fordi jeg har fått sykmeldingen min og vet at jeg skal slappe av hjemme noen dager til.

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet

http://www.aftenposten.no/helse/article3340937.ece

Det er altså ikke bare jeg som sliter med å komme gjennom til fastlegen... Moren min kom forresten ikke gjennom på tlf., hun bor i nærheten så hun kjørte innom hos fastlegen og fikk bestilt time der. Jeg vet ikke om jeg ville ha kommet gjennom på tlf. i det hele tatt.

"–Om dette går på bekostning av folk som ikke bare vil vaksinere seg mot å bli syke, men som allerede er det? Aner ikke, de når i så fall ikke frem på telefonen, sier en hektisk stemme på et annet legesenter." Kanskje det hadde vært bedre om myndighetene hadde opprettet en infotelefon som alle kunne ringt til, istedenfor å belaste legekontorene med dette? Det er da tross alt myndighetenes oppgave å informere befolkningen når det kommer en pandemi til landet?

Skrevet

Skjønner godt at du blir sliten og frustrert over dette :klem: , det er utrolig slitsomt å bruke masse tid og krefter på å få tak i legesenteret når man faktisk er syk og i dårlig form allerede!

På legesenteret jeg brukte tidligere innførte de et helt latterlig system for å få "akutt-time";

Man måtte møte opp når de åpnet på morgnen (tror det var kl 8:30) og de første 10 som var i køen fikk time den dagen. De som ikke fikk kunne enten bestille "vanlig" time eller komme tilbake dagen etter og håpe på bedre lykke. Veldig festlig når man har 39 i feber og har mest lyst til å holde seg under dyna...

Jeg byttet lege og legesenteret jeg bruker nå fungerer stort sett veldig bra. Det kan selvsagt være litt trøblete å komme igjennom på telefon på de mest "pressede" tidspunktene, men stort sett har jeg fått time på dagen når jeg har hatt behov.

Gjest Gjest_maria_*
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, men du/dere bør være glade dere ikke er kronisk syke eller har en lidelse som trenger jevnlig oppfølging og ofte blir akutt, slik at det du beskriver er noe man må gjennom ganske så ofte.

Selvsagt "skal" det ikke være sånn. Men, ja.. hva skal jeg si? Det er så utrolig mye som ikke fungerer slik som det optimalt burde gjøre innen helsevesenet. Men heldigvis er det veldig mange dyktige mennesker som jobber innen dette og gjør sitt beste for å bedre alles situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...