pøbelsara Skrevet 23. oktober 2009 #121 Skrevet 23. oktober 2009 Får bare være glad jeg ikke har tatt noe utdannelse utover vgs da Beklager avsporing. Den viktigste forskjellen mellom utdanning/ikke utdanning kan være jobbsikkerhet, da. Selv om man ikke akkurat blir rik at å være for eksempel førskolelærer, er man sikret jobb da - hvor man vil i landet, også.
Gjest kortsiktig tenkning Skrevet 23. oktober 2009 #122 Skrevet 23. oktober 2009 Får bare være glad jeg ikke har tatt noe utdannelse utover vgs da Beklager avsporing. Det er jo ikke så banalt, da....
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #123 Skrevet 23. oktober 2009 Tja. Kanskje en greri løsning i teorien. Her vi bor koster en 3-romsleilighet over 2 mill., og det kan man jo få fine hus for andre steder i landet. Men det er jo slik at mange jobber befinner seg på et gitt sted, og det er jo liten hjelp i å flytte til et billigere sted, dersom det ikke finnes relevante jobber å få tak i. Dessuten er det ofte viktig for familier med barn å bo i nærheten av familienettverket sitt. Og det er jo dessverre slik at noen familier faktisk har nettverk og tilhørighet på høykoststeder som Oslo og Bærum, for eksempel. Men når man er 35, så har man jo hatt noen år å betale ned på boliglånet med sånn at man ikke må ha et lån på 2 mill for å kjøpe en leilighet til 2 mill! Selv er jeg 30, et barn, en master og jobbet i fire år og fått betalt ned en del på lånet mitt og flyttet ,slik at vi i dag bor i en 2roms leilighet til 2 mill- (og jeg er tom alene) Er klar over at ikke alle er like økonomiske som meg og heller leier og fester til de er 35 møter en mann og får barn med en gang og klager på dårlig råd og tid når de i realiteten har festet den bort i 15 år!
Gjest Elastica Skrevet 23. oktober 2009 #124 Skrevet 23. oktober 2009 Men når man er 35, så har man jo hatt noen år å betale ned på boliglånet med sånn at man ikke må ha et lån på 2 mill for å kjøpe en leilighet til 2 mill! Selv er jeg 30, et barn, en master og jobbet i fire år og fått betalt ned en del på lånet mitt og flyttet ,slik at vi i dag bor i en 2roms leilighet til 2 mill- (og jeg er tom alene) Er klar over at ikke alle er like økonomiske som meg og heller leier og fester til de er 35 møter en mann og får barn med en gang og klager på dårlig råd og tid når de i realiteten har festet den bort i 15 år! Hehe, det er nok ikke så enkelt at enten så er man økonomisk eller så fester man bort alle pengene sine, heller.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #125 Skrevet 23. oktober 2009 Men når man er 35, så har man jo hatt noen år å betale ned på boliglånet med sånn at man ikke må ha et lån på 2 mill for å kjøpe en leilighet til 2 mill! Selv er jeg 30, et barn, en master og jobbet i fire år og fått betalt ned en del på lånet mitt og flyttet ,slik at vi i dag bor i en 2roms leilighet til 2 mill- (og jeg er tom alene) Er klar over at ikke alle er like økonomiske som meg og heller leier og fester til de er 35 møter en mann og får barn med en gang og klager på dårlig råd og tid når de i realiteten har festet den bort i 15 år! Nå er dette også off topic, men det var da voldsomt til ovenfra og ned holdning. Det er ikke sikkert man har egenkapital ved 30års alder selv om man ikke har festet og tullet bort halve livet sitt! Kjenner mennesker som har hatt rimelig lite gjeld og bra stor bolig allerede i slutten av 20årene - og andre som uforskyldt har kommet i situasjoner der de f.eks. har måtte selge med tap. I tillegg til andre kjente som har måttet omskolere seg i voksen alder, og igjen andre som har valgt å bruke penger fra salg av leilighet til å finansiere en utdannelse de alltid har drømt om, men ikke fått realisert i yngre alder, av ymse grunner. Manglende egenkapital og ergo kansje mulighet til redusert arbeidstid i 30årsalderen behøver ikke ha noe med uansvarlighet å gjøre.
Donpedro Skrevet 23. oktober 2009 #126 Skrevet 23. oktober 2009 Og dermed tar man valget å flytter til noe mindre/ et annet sted slik at man har råd! men det er jo ikke alle som har så lyst til å flytte til et billigere sted for å kunne være hjemme for en kortere periode? For vår del ville det feks. betydd å bo lengre unna både jobb og besteforeldre. Og vi har ingen luksusbolig, det kan jeg love deg. Men den er bedre enn den vi hadde da vi var 23.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #127 Skrevet 23. oktober 2009 Hehe, det er nok ikke så enkelt at enten så er man økonomisk eller så fester man bort alle pengene sine, heller. Nei, det er jeg fullstendig klar over - viser bare til to ytterpunkter - gidder ikke ramse opp alle mellom. Nå er dette også off topic, men det var da voldsomt til ovenfra og ned holdning. Det er ikke sikkert man har egenkapital ved 30års alder selv om man ikke har festet og tullet bort halve livet sitt! Nei, jeg vet også at man kan ha uhell, sykdommer ol Poenget mitt er at om man får barn når man er 35 så har man om man ikke har hatt veldig uflaks på noen områder i livet hatt muligheten til å bygge seg opp økonomisk og karriere messig mer enn en på 20! Det sier seg jo selv! men det er jo ikke alle som har så lyst til å flytte til et billigere sted for å kunne være hjemme for en kortere periode? For vår del ville det feks. betydd å bo lengre unna både jobb og besteforeldre. Og vi har ingen luksusbolig, det kan jeg love deg. Men den er bedre enn den vi hadde da vi var 23. Nei vel, og da må dere i likthet med oss alenemødre bare se bort fra den muligheten! (For et kortere periode så burde det jo være mulig å leve litt billiger i den samme leiligheten om dere bare sparer opp litt i tiden før dere får barn - og dermed ha muligheten til 80%?)
Donpedro Skrevet 23. oktober 2009 #128 Skrevet 23. oktober 2009 (For et kortere periode så burde det jo være mulig å leve litt billiger i den samme leiligheten om dere bare sparer opp litt i tiden før dere får barn - og dermed ha muligheten til 80%?) 80% har vi mulighet til. Men når en inntekt omtrent finansierer alt av lån, skal det vanskelig gjøres å kutte ut den inntekten som finansierer alt av forbruk og regninger. Poenget mitt er: det er ikke alle som "bare kan leve litt billigere og gå hjemme". For meg gjør det ingenting, jeg har ikke lyst til å være hjemme. Men det finnes jo sikkert andre i min situasjon som gjerne kunne ønske de hadde råd. Og da trenger ikke andre fortelle dem at "jo, det har de råd til". For noen steder er bokostnadene ganske høye.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2009 #129 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg tror ikke alle har høy lønn som eneste motivasjon når de utdanner seg heller. Det er snarere ønsket om andre ting, blant annet spennende jobber, få brukt seg selv, osv. Derfor er det heller ikke bare "å slutte å jobbe" for alle. Selvfølgelig, men da fortsetter man i jobben fordi man har lyst. Jeg snakket om tilfellene som jobbet fordi de "måtte".
Gjest SmallTalk Skrevet 24. oktober 2009 #130 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg må si jeg ikke helt skjønner greia med at man skal "tjene VELDIG BRA" for at det skal kunne være mulig å jobbe redusert eller være hjemmeværende, slik noen her påstår. Jeg vil da si at disse menneskene må ha et ekstremt forbruk! Jeg er hjemme med barna, og mannen min har en høyst normal inntekt som håndverker i kommunen. Allikevel går det akkurat rundt hver måned. Vi klarer oss faktisk! Det er mulig å jobbe redusert eller være hjemmeværende for de aller fleste, tror jeg (med mindre man er aleneforsørger selvfølgelig), det handler bare om prorteringer. De som tjener bra, baserer også huslån og utgifter på at de tjener bra. Og da er man faktisk avhengig av begge inntektene for å få det til å gå rundt. Det har heller ikke nødvendigvis noe med ekstremt forbruk å gjøre, det har med hvor mye man velger å legge i f.eks en bolig og hvor i landet man bor. Har man en samlet bruttoinntekt på 2 mill og bor i Oslo, så er det ikke sikkert at man har mulighet til å leve så fett eller ha et så høyt forbruk som du tror, pga at f.eks bokostandene er enorme i forhold til enkelte andre deler av landet. Og som du sier, hos dere går det akkurat rundt. Noen har kanskje lyst til å at det skal gå mer enn akkurat rundt, og faktisk ha råd til å leve litt i tillegg. Og ikke minst slippe å måtte snu på krona hver dag.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2009 #131 Skrevet 24. oktober 2009 Det beste i livet er gratis, Small Talk
Gjest SmallTalk Skrevet 24. oktober 2009 #132 Skrevet 24. oktober 2009 Joda, jeg er klar over det. Men da har vel ofte far/den som er i jobb en bedre inntekt også? Det bør jo lønne seg å ta opp studielån og studere liksom... Hvis man ikke får noen bedre jobb av det, er det jo ganske bortkasta å studere, sånn rent økonomisk sett. Bedre inntekt = høyere utgifter. Disse skalerer gansje parallelt i det virkelige liv. Noe du ikke helt ser ut til å skjønne. Førvrig så er det ikke alle som tar høyere utdannelse kun pga lønn. Se på sykepleierene f.eks. De har ikke spesielt god grunnlønn når de er ferdig utdannet. Men jeg kan love deg en ting, hvis ingen hadde hadde tatt høyere utdanning, så hadde verden stoppet opp. I mine øyne er det synd at det ikke alltid er lønnsomt å ta høyere utdanning, for det er disse som er viktigst for at verden skal gå fremover.
Gjest SmallTalk Skrevet 24. oktober 2009 #133 Skrevet 24. oktober 2009 Det beste i livet er gratis, Small Talk Jeg tror vi har forskjellige definisjoner om hva som er best her i livet. Og ikke minst så tror jeg vi har forskjellige oppfatninger om hvor viktig økonomi er.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2009 #134 Skrevet 24. oktober 2009 Bedre inntekt = høyere utgifter. Disse skalerer gansje parallelt i det virkelige liv. Noe du ikke helt ser ut til å skjønne. Førvrig så er det ikke alle som tar høyere utdannelse kun pga lønn. Se på sykepleierene f.eks. De har ikke spesielt god grunnlønn når de er ferdig utdannet. Men jeg kan love deg en ting, hvis ingen hadde hadde tatt høyere utdanning, så hadde verden stoppet opp. I mine øyne er det synd at det ikke alltid er lønnsomt å ta høyere utdanning, for det er disse som er viktigst for at verden skal gå fremover. Det er jeg klar over. Men hvis bedre inntekt er lik høyere utgifter, skjønner jeg ikke hvorfor alle her gnåler om at man må tjene så bra for å ha råd til at bare den ene jobber. Da må man heller si at man må tjene dårlig for å ha råd til at den ene skal være hjemme? Om man tjener bra, men har høye utgifter, eller om man tjener dårlig, og har lave utgifter, utgjør jo ikke så stor forskjell da, mtp å kutte ut jobb. Da har jo på en måte høy- og lavtlønnede like "god råd". Jeg tror vi har forskjellige definisjoner om hva som er best her i livet. Og ikke minst så tror jeg vi har forskjellige oppfatninger om hvor viktig økonomi er. Heh, det var bare en slengkommentar til påstanden din om at man ikke har råd til å leve hvis man tjener dårlig. Man kan ha det bra selv om man tjener dårlig, og det er masse man kan gjøre som er gratis Klart det er kjipt å ha dårlig økonomi. Men vi er innstilt på at slik er det. For en generasjon eller to siden, var det realiteten for de aller fleste som stiftet familie. I dag har folk utrolig høye matrielle krav. Det har ikke vi. Derfor har vi det helt fint med dårlig råd.
Gjest SmallTalk Skrevet 24. oktober 2009 #135 Skrevet 24. oktober 2009 Det er jeg klar over. Men hvis bedre inntekt er lik høyere utgifter, skjønner jeg ikke hvorfor alle her gnåler om at man må tjene så bra for å ha råd til at bare den ene jobber. Da må man heller si at man må tjene dårlig for å ha råd til at den ene skal være hjemme? Det gjør ikke jeg heller. For jeg personlig ser ikke poenget eller moroa med å være hjemmeværende med barn. Jeg er vokst opp med en hjemmeværende mor, og ikke søren om jeg skal være hjemme med mine barn. Jeg og mamma gikk hverandre på nervene fra ganske tidlig, og det er en grunn til at jeg begynte i barnehagen ganske tidlig selv om mamma var hjemme. Ikke alle barn passer til å være sammen med moren sin hele dagen.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2009 #136 Skrevet 24. oktober 2009 Det gjør ikke jeg heller. For jeg personlig ser ikke poenget eller moroa med å være hjemmeværende med barn. Jeg er vokst opp med en hjemmeværende mor, og ikke søren om jeg skal være hjemme med mine barn. Jeg og mamma gikk hverandre på nervene fra ganske tidlig, og det er en grunn til at jeg begynte i barnehagen ganske tidlig selv om mamma var hjemme. Ikke alle barn passer til å være sammen med moren sin hele dagen. Som sagt var jo svarene mine til dem som ville være hjemme med barn, men påstod de ikke hadde råd, ikke til dem som ville jobbe uansett...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå