Gjest b16 Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 jeg lurer på noen ting: Nøyaktig hvilke dager i syklusen er det størst sjanse for å bli gravid og hvor lenge kan sædcellene leve inne i skjeden? Hvor lenge varer og når er de "sikre dagene" og hvor sikre er egentlig disse? Hvordan fungerer angrepiller egentlig, er det slik at egget blir befruktet selv om man tar den, men at det ikke fester seg i livmoren? Hvor lang tid tar det fra egget er befruktet til det fester seg? håper noen svarer
Cæmis Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Sæd kan overleve max seks dager i underlivet, men mest realistisk så burde man si max tre dager. Egget ditt kan overleve i to døgn, men mest vanlig er ett døgn. Det er i dene tiden at det er mulig å bli gravid. Det er større sjanse for å bli gravid dersom du har sæd i deg når eggløsningen starter. Befruktning er mulig når du har samleie i perioden fra 5 dager før til 1 døgn etter eggløsningen din. jeg fant en liten liste på nett som viser de dager hvor man starter eggløsningen ut i fra hvor lang menssyklus du har.Dette har du ikke skrevet noe om, men mest vanlig er 28 dagers syklus +/- 3 dager. Tallene viser dager i din syklus.Tror tallebe i parentes viser til avvik fra "regelen". * 28 dagers syklus Eggløsning: dag 14 (12-16) Fruktbare dager: 9-15 (6-17) * 26 dagers syklus Eggløsning: dag 12 (10-14) Fruktbare dager 7-13 (4-15) * 30 dagers syklus Eggløsning: dag 16 (14-18) Fruktbare dager: 11-17 (8-19) Har du kortere menssyklus vil eggløsningen kanskje komme litt senere. Og man kan si at man kan utvide befruktningsperioden 3 dager, slik at den ligger mellom 6. og 15. syklusdag ved 25 dagerssyklus. Dvs de helt sikre dagene er fra 1 til 6 og fra 15 til 28. syklusdag NB! jeg leste på nett at dagene som går mellom eggløsningen og din neste menstruasjon er regelmessige (12-14 dager). Det er derimot ikke tiden mellom din siste mens og neste eggløsning. Dermed kan du bare bruke denne metoden hvis du har helt regelmessig menstruasjon. Det er blitt gjort undersøkelser som viser at det kun er seks dager i måneden du kan bli gravid, og hvis man sex i en av disse seks dagene er det ganske stor sannsynlighet for man blir gravid. Uansett er det viktig å tenke på at de "sikre periodene" ikke er 100% sikre pga variene menssyklus, usikkerhet på når eggløsningen starter og sædens evne til å overleve i kjeden. Det er derfor vanskelig å beregne når den sikre perioden starter og slutter Leste også at ekstra eggløsningr kan forekomme ved samleie, dvs at man kan ha flere eggløsninger i en syklus -selv om jeg trodde dette var en "myte". Dette gjør metoden "sikre perioder" enda mindre sikker. Angrepillen skal tas innen 72 timer etter et ubeskyttet sex og som du sier vil det befruktede egget ikke få festet seg fast i livmoren. Jeg mener det tar 2-7 dager før et befruktet egg fester seg i livmoren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå