Gjest Gjest_Pil_* Skrevet 20. oktober 2009 #81 Del Skrevet 20. oktober 2009 Nå synes jeg dere mister gangsynet litt her i kranglene dere imellom. Er det bare meg som syntes det var fælt å høre mannen til hun "perfekte" som jobbet 100%, som fortalte at han skulle hjelpe til og legge på duk og dekke spisebordet, men så var det feil duk og "det var ikke SÅNN hun hadde tenkt det". (Det minner meg bare om et barn jeg kjente som hadde problemer med å takle verden...) Om en dame ikke kan verdsette mannen som dekker bord, og(sannsynligvis) på en hverdag ikke kan spise med "feil" duk, da har det tippet litt mener jeg. Hvis kun hun har fasiten til det som er rett, og hun ikke kan kompromisse selv i situasjoner som i bunn og grunn ikke betyr noe i den store sammenhengen, da har hun et problem. Det er en usunn form for perfeksjonisme. At ikke mannen har slått i bordet synes jeg er rart. Jeg oppfatter kontrollbehovet hennes som undertrykkende for han. Jeg ville ikke likt å leve i en slik ubalanse. Jeg har ikke helt sympati for slike hvis de klager over at de aldri har fri fordi de tar så mye ansvar osv osv. Hvis det selvpålagte ansvaret for at hjemmet er strøkent og til en hver tid har riktig tilbehør ned til lys og duk, så administrerer hun feil ting. Å måtte holde styr på hvilken duk som bør ligge på spisebordet fra dag til dag (satt på spissen) hører ikke til ting man skal bry seg om å bli sliten av. Og hvis dette er et av mange bidrag som øker "snittiden" som damer bruker til husarbeide hver dag, så må jeg si at registreringen av statistikk blir feil. Dette er selvpålagte oppgaver, ikke noe som gavner familien (dersom man skal prioritere viktige og uviktige oppgaver.) Kvinne, 41, ikke sykelig perfeksjonistisk lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. oktober 2009 #82 Del Skrevet 20. oktober 2009 Er det bare meg som syntes det var fælt å høre mannen til hun "perfekte" som jobbet 100%, som fortalte at han skulle hjelpe til og legge på duk og dekke spisebordet, men så var det feil duk og "det var ikke SÅNN hun hadde tenkt det". (Det minner meg bare om et barn jeg kjente som hadde problemer med å takle verden...) Om en dame ikke kan verdsette mannen som dekker bord, og(sannsynligvis) på en hverdag ikke kan spise med "feil" duk, da har det tippet litt mener jeg. Selvfølgelig var ikke dette OK! Og det var vel derfor det ble tatt opp også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #83 Del Skrevet 20. oktober 2009 Man kan faktisk være både pen og klok. Man kan være både ryddig og gjestfri samtidig. Det går tilogmed an å ha god økonomi og være en trivelig person. (!) Man kan til og med være rik, pen, klok, være opptatt av interiør og ha det ryddig, samtidig som man ikke er så nevrotisk perfeksjonistisk at det blir direkte skummelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pil_* Skrevet 20. oktober 2009 #84 Del Skrevet 20. oktober 2009 Man kan til og med være rik, pen, klok, være opptatt av interiør og ha det ryddig, samtidig som man ikke er så nevrotisk perfeksjonistisk at det blir direkte skummelt. Selvfølgelig kan man det! Men hun ene som reportasjen handlet om, hadde det jo ikke så bra med seg selv, det innrømmet hun jo litt motvillig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #85 Del Skrevet 20. oktober 2009 Selvfølgelig kan man det! Men hun ene som reportasjen handlet om, hadde det jo ikke så bra med seg selv, det innrømmet hun jo litt motvillig. Ja, det var det som var poenget mitt. Det virker som det er noen her som mener at det ikke er noe galt i å leve livet sitt på en måten, men jeg mener tvert i mot det er direkte skadelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. oktober 2009 #86 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, det var det som var poenget mitt. Det virker som det er noen her som mener at det ikke er noe galt i å leve livet sitt på en måten, men jeg mener tvert i mot det er direkte skadelig. Blander vi ikke flere ting? Min mening er i alle fall at nei, sannsynligvis er det ikke OK å leve livet sitt slik. Jeg tror de fleste føler seg kvalt av egne forventninger. Men mange i denne tråden har påstått at det ikke er hyggelig hos de med striglete hjem osv. Det vil jeg protestere heftig på. For meg er det hyggelig overalt så lenge MENNESKENE er hyggelige og interessante. Og det er et minimum av hygiene, må jeg innrømme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #87 Del Skrevet 20. oktober 2009 Men mange i denne tråden har påstått at det ikke er hyggelig hos de med striglete hjem osv. Det vil jeg protestere heftig på. For meg er det hyggelig overalt så lenge MENNESKENE er hyggelige og interessante. Og det er et minimum av hygiene, må jeg innrømme. Det blir jo veldig subjektivt, det er jo ikke sånn at alle trives like godt alle steder (heldigvis). Personlig liker jeg meg ikke så godt i hjem der alt er tilnærmet perfekt. Det blir (for meg) litt stivt, jeg klarer ikke slappe av og mennesker som har det sånn er som regel (ikke alltid) ganske ulike meg. Det betyr ikke at det er feil å leve sånn. Det er bare ikke i sånne hjem jeg trives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2009 #88 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Om alle har misforstått hva du mener, så KAN det jo muligens være fordi du rett og slett har formulert deg svært klønete. My point exactly. Nei, det er ikke din erfaring. Du sier jo selv at du ikke har den erfaringen. Du kan ikke si noe om hvordan det er å være hjemme hos noen du ikke har vært hjemme hos. Du kan derimot si at av de folkene du har vært hjemme hos, har du likt deg best hos dem som har det litt shabby. Og utifra dette trekker du konklusjoner om folk du aldri har møtt. Det kalles fordommer. Jeg gikk så direkte ut i det første innlegget fordi jeg ble så sjokkert over det jeg så i Puls. Hvis det kom ut klønete, så greit nok, det får være deres mening (jeg skjønte deg første gangen, Elastica, du trenger ikke alliere deg med andre for å få fram poenget ditt). I så fall beklager jeg. Jeg har det ikke så godt for tiden, derfor gikk rullegardinen ned tidligere i dag. Beklager det også. Men jeg er ikke enig med siste gjest, og jeg orker ikke forklare dette en gang til, det blir bare meningsløs kverulering. Dermed trekker jeg meg vekk herfra. Endret 20. oktober 2009 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #89 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har sett programmet på Internet nå. Hvor skittat,sliten,smakløst hjem det siste paret har! Ville aldri spise hos dem om jeg må velge! Hvordan er det mulig å trives i slik rot?I hvilket årstallet bor dem?På 80 tallet? I tilleg har dem dårlig økonomi.Grusomt. Bra for dem at de er glad og ikke forstår selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. oktober 2009 #90 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har sett programmet på Internet nå. Hvor skittat,sliten,smakløst hjem det siste paret har! Ville aldri spise hos dem om jeg må velge! Hvordan er det mulig å trives i slik rot?I hvilket årstallet bor dem?På 80 tallet? I tilleg har dem dårlig økonomi.Grusomt. Bra for dem at de er glad og ikke forstår selv. Ja,er det ikke grusomt?Og det er jo faktisk 20 år siden 80 tallet!Tenke seg til hvor mye rart man finner på Internet.Og ja det er bra de er glad.De er sikkert altfor liberale og bryr seg ikke engang om å bruke space knappen på tastaturet sitt som en stille protest.Eller hva tror du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 21. oktober 2009 #91 Del Skrevet 21. oktober 2009 kommer dette i reprise, eller? har ikke sett programmet sjøl, men guuud nå er jeg nysgjerrig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 21. oktober 2009 #92 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg gikk så direkte ut i det første innlegget fordi jeg ble så sjokkert over det jeg så i Puls. Hvis det kom ut klønete, så greit nok, det får være deres mening (jeg skjønte deg første gangen, Elastica, du trenger ikke alliere deg med andre for å få fram poenget ditt). Trenger ikke alliere meg med andre? Jeg synes det er helt naturlig at man trekker frem andre som også har forstått en ting på samme måte som en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Thelma_* Skrevet 21. oktober 2009 #93 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg så programmet på nettet igår etter å ha hørt diskusjonen i lunsjen på jobben. Må legge til at jeg nok er over gjennomsnittet opptatt av hjemmet mitt, liker å ha det pent rundt meg, har vaskehjelp ukentlig og holder det ok selv ellers. MEN dette var en smule ekstremt for meg - måtte rope på mannen så han fikk se det - og han holdt på å le seg skakk. På meg virket de veldig "wanna-be-noe-stort". Du trenger ikke kaste mange blikkene på ungene for å forstå hvilken prisklasse klærne deres var i. Og greit at jeg liker å lage endel mat selv også - men dette var EKSTREMT ... hehehe .. sjokolade på utstilling, vel, vel .. hehe Dette er mennesker i nærmiljøet mitt og det får meg til å undres enda mer - hvordan i all verden vil mennesker la seg selv fremstå slik på TV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest provosert gjest Skrevet 21. oktober 2009 #94 Del Skrevet 21. oktober 2009 Min konkulusjon er: NRK belyste et forholdsvis viktig tema men progammet ble latterlig fordi fagfolkene (journalist, psykolog etc) gjorde et makkverk av arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #95 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ta barna med i matlaging og rengjøring - så lærer de å gjøre en jobb samtidig som dere tilbringer tid sammen - da unngår man tidsklemma! Og det må faktisk gå ann å holde seg til 100% stilling med små barn! Det tar da virkelig ikke lenger tid å ta på seg klær som er pene og dyre enn de man har kjøpt på loppemaked - så at noen av de skal ha mer eller mindre tid skjønner jeg ikke helt. Er jo ikke rart at det er "pener" (glattere) i et hjem som nettopp er pusset opp enn et som er 20 år gammelt. Og rent så det da ut begge steder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare bea Skrevet 21. oktober 2009 #96 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ja, for DU sitter med fasiten på hva som er viktig her i livet At DU ikke finner glede i å ha et velpleid hjem betyr ikke at alle andre lyger når de sier at de faktisk finner glede i det. At DU ikke liker å bake muffins betyr ikke at de som baker muffins heller ikke liker det, men gjør det kun for å få skryt. Jeg blir småkvalm av fordommene dine. Din livsstil er ikke den eneste rette. Sitt i et rotete hus og aldri bak, om det gjør deg glad, og la de som liker å pynte i heimen og bake holde på med det. Det er ikke noe galt i å bake muffins. Men hvorfor ta et dusin bilde av de og legge de ut i en blogg? Og når har JEG sagt at JEG har fasiten på hva som er viktig her i livet? Trekk tilbake de ømme tærne dine og blogg om brownies eller noe du, shallow hollow. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. oktober 2009 #97 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det tar da virkelig ikke lenger tid å ta på seg klær som er pene og dyre enn de man har kjøpt på loppemaked - så at noen av de skal ha mer eller mindre tid skjønner jeg ikke helt. Forstår jeg deg rett nå? I så fall har du misforstått poenget. Noen velger å jobbe mindre og/eller bruke mindre tid på oppussing og innkjøp av nytt interiør/klær. Slik blir det mindre tidsklemme. Det er jo ikke snakk om hvilke klesplagg som er raskest å ta på. Tenåringen i innslaget var kjempefornøyd over å ha funnet 30 kllesplagg på loppemarked hun tilsammen hadde betalt 350 kr for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. oktober 2009 #98 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det er ikke noe galt i å bake muffins. Men hvorfor ta et dusin bilde av de og legge de ut i en blogg? (...) Trekk tilbake de ømme tærne dine og blogg om brownies eller noe du, shallow hollow. Men hvorfor skal man ikke gjøre det? Alt har vel sine tilhengere, og det er sikkert mange som synes det er OK å finne en muffinsoppskrift eller tips om muffinspynt i en blogg? At amn blogger om mat og interiør behøver vel ikke bety at man er så shallow? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #99 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ja,er det ikke grusomt?Og det er jo faktisk 20 år siden 80 tallet!Tenke seg til hvor mye rart man finner på Internet.Og ja det er bra de er glad.De er sikkert altfor liberale og bryr seg ikke engang om å bruke space knappen på tastaturet sitt som en stille protest.Eller hva tror du? Hæ? De driver et forlag - tror de er ganske så oppdaterte når det gjelder internett og space kanppen - håper jeg har missforstått deg totalt her? Forstår jeg deg rett nå? I så fall har du misforstått poenget. Noen velger å jobbe mindre og/eller bruke mindre tid på oppussing og innkjøp av nytt interiør/klær. Slik blir det mindre tidsklemme. Det er jo ikke snakk om hvilke klesplagg som er raskest å ta på. Tenåringen i innslaget var kjempefornøyd over å ha funnet 30 kllesplagg på loppemarked hun tilsammen hadde betalt 350 kr for. Det tar lenger tid å finne klær på loppemarked enn i butikker... så å handle på loppemarked er bra for miljøet og man sparer penger - men at man sparer tid er jeg ikke enig i. Kjenner mange som ikke har oppdaterte hjem estetisk sett - men de bruker ikke noe mer tid på barna av den grunn! Tiden man bruker i hjemmet på å pynte og ordne det koslig der er ofte tid man kan bruke sammen med familien. Selv har jeg et yrke som gjør at jeg er opptatt av interiør - derfor er mitt hjem en blanding av dyr design, lopper og arvet. Jeg jobber 100%, holder det rent og ryddig OG ALIKEVEL har jeg masse tid til barna mine! Penget mitt er at det jeg ikke skjønner at folk ikke klarer å se at det er fult mulig å jobbe 100% og samtidig ha et rent og ryddig hjem og tid til familien - det handler bare om at man legger ting på plass og ikke sitter i timesvis foran tv, pc eller på cafe med venninner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. oktober 2009 #100 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hæ? De driver et forlag - tror de er ganske så oppdaterte når det gjelder internett og space kanppen - håper jeg har missforstått deg totalt her? Ja, det har du. Det tar lenger tid å finne klær på loppemarked enn i butikker... så å handle på loppemarked er bra for miljøet og man sparer penger - men at man sparer tid er jeg ikke enig i. Det spørs hvordan du definerer det. I dette tilfellet ble helt klart tid spart. Hun brukte noen timer en helg og skaffet seg 30 klesplagg til omtrent 10,- kr stykket. Hun var fornøyd med alt. Hun - eller foreldrene - har selvfølgelig jobbet mye kortere tid for å tjene pengene hun brukte på disse klærne enn de ville gjort hvis hun skulle fornyet garderoben sin på f.eks. Bik Bok. Jeg ville nok hatt større problemer med å finne klær på loppemarked. Men ikke da jeg var i tenårene. Da gikk jeg i jakker jeg hadde betalt 10 kr for osv. De var kule, og passet helt til min stil dengang. Men jeg kan gjerne handle møbler på loppemarked i dag eller brukt på finn.no. Penget mitt er at det jeg ikke skjønner at folk ikke klarer å se at det er fult mulig å jobbe 100% og samtidig ha et rent og ryddig hjem og tid til familien - det handler bare om at man legger ting på plass og ikke sitter i timesvis foran tv, pc eller på cafe med venninner. Nei, jeg vet ikke? Jeg visste ikke det var noen som mente det ikke var mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå