Gjest Eurodice Skrevet 19. oktober 2009 #1 Del Skrevet 19. oktober 2009 På flere steder her har jeg sett at en del skriver mangen når de mener mange. Er det rett og slett en uttrykksmåte i visse deler av Norge, eller tror folk det er riktig å si det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 19. oktober 2009 #2 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg er selv fra østlandet og sier ikke mangen, men jeg synes det høres litt vestlandsk ut,rogaland/hordaland eller noe, men vet ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er brukt i flere vestlandsdialekter ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 20. oktober 2009 #4 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sier det i min dialekt, men kunne ikke falle meg inn å skrive det. (Sør-Vestlandet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 20. oktober 2009 #5 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er ikke "mangen", men "mang en". :D http://en.wiktionary.org/wiki/mang_en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2009 #6 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er ikke "mangen", men "mang en". :D http://en.wiktionary.org/wiki/mang_en Jeg vet at det riktige er "mang en", for eksempel "mang en gang", i betydningen "flere ganger". Fra sexforumet, med overskriften "Ris på stumpen" siterer jeg ordrett: Hei lurer på om det er mangen som liker å få ris på rompa? ... Er det mangen som bare liker det ... ------------------------------------------------------ Det heter forresten "rumpe", ikke "rompe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 20. oktober 2009 #7 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ååååh, skjønner. DA er jeg helt enig med deg, det ser ut som vedkommende blander litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mangopai Skrevet 20. oktober 2009 #8 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sier mangen, men skriver det ikke, er nok et dialektord som har lurt seg inn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #9 Del Skrevet 27. oktober 2009 Bergensere sier ofte "mangen" i stedet for mange. Aner ikke hvorfor, jeg prøver å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #10 Del Skrevet 3. november 2009 På flere steder her har jeg sett at en del skriver mangen når de mener mange. Er det rett og slett en uttrykksmåte i visse deler av Norge, eller tror folk det er riktig å si det? Det heter mang en, og følges som regel, men det behøves ikke, av et substantiv. Eksempel: Mang en forfatter har brukt dette temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #11 Del Skrevet 3. november 2009 Bergensere sier ofte "mangen" i stedet for mange. Aner ikke hvorfor, jeg prøver å la være. Men bergensere sier jo også halloen når vi andre sier hallo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå