Gjest Eurodice Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 På flere steder her har jeg sett at en del skriver mangen når de mener mange. Er det rett og slett en uttrykksmåte i visse deler av Norge, eller tror folk det er riktig å si det?
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg er selv fra østlandet og sier ikke mangen, men jeg synes det høres litt vestlandsk ut,rogaland/hordaland eller noe, men vet ikke
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Det er brukt i flere vestlandsdialekter ihvertfall.
hjertesukka Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sier det i min dialekt, men kunne ikke falle meg inn å skrive det. (Sør-Vestlandet)
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Det er ikke "mangen", men "mang en". :D http://en.wiktionary.org/wiki/mang_en
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Det er ikke "mangen", men "mang en". :D http://en.wiktionary.org/wiki/mang_en Jeg vet at det riktige er "mang en", for eksempel "mang en gang", i betydningen "flere ganger". Fra sexforumet, med overskriften "Ris på stumpen" siterer jeg ordrett: Hei lurer på om det er mangen som liker å få ris på rompa? ... Er det mangen som bare liker det ... ------------------------------------------------------ Det heter forresten "rumpe", ikke "rompe".
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Ååååh, skjønner. DA er jeg helt enig med deg, det ser ut som vedkommende blander litt.
Mangopai Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sier mangen, men skriver det ikke, er nok et dialektord som har lurt seg inn
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 Bergensere sier ofte "mangen" i stedet for mange. Aner ikke hvorfor, jeg prøver å la være.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 På flere steder her har jeg sett at en del skriver mangen når de mener mange. Er det rett og slett en uttrykksmåte i visse deler av Norge, eller tror folk det er riktig å si det? Det heter mang en, og følges som regel, men det behøves ikke, av et substantiv. Eksempel: Mang en forfatter har brukt dette temaet.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Bergensere sier ofte "mangen" i stedet for mange. Aner ikke hvorfor, jeg prøver å la være. Men bergensere sier jo også halloen når vi andre sier hallo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå