Snop Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Jeg har hatt bihulebetennelse i snart 2 uker, håpet at det var virus ettersom jeg ikke kan/bør ha antibiotika (har hatt 8 kurer siden i vår) men nå begynner jeg å bli litt fortvilet. Kan ikke bruke nesespray lenger siden man kun skal ha det i 10 dager, og nå er snørret supergrønt Har ikke voldsomt vondt i forhold til hva jeg pleier å ha ved bihulebetennelse, trenger ikke å bruke smertestillende foreløpig. Er det da vits i å dra til legen? MÅ man ta antibiotika dersom det er bakteriell infeksjon? Sukk! Edit: Jeg har forresten handlet neseskyller-saltvann-ting i dag. Endret 19. oktober 2009 av Tutta Løvensvans
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Åh den grusomme bihulebetennelsen. Hadde det for to år siden og jeg trodde jeg skulle dø. Var så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, og så jobbet jeg i barnehage bare for å gjøre det bedre. Gikk i nesten to uker før jeg dro til legen og forklarte saken, og da var det rett på antibiotika siden det ikke ville gå over av seg selv. Jeg prøvde paracet og ibux, men det hadde selvfølgelig ingen virkning. Fikk noe greier hos legen som funket, men det ble jeg rastløs av og fikk ikke sove på natten Ble heldigvis bra igjen etter antibiotikaen . Hvis du ikke har så vondt at du kreperer, så går det vel muligens an å vente litt til så du slipper mer antibiotika. Du kan jo alltids høre med legen, men jeg unngår medisiner så godt det går.
LadyStarlight Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Man må ikke ta antibiotika, som oftest pleier det å gå over av seg selv etter 1-2 uker, kanskje litt lengre også. Men hvis du føler deg veldig plaget kan det jo være lurt å ta seg en tur til legen. Hvis du skal bruke vanlig nesespray bør du nok vente noen dager, men saltvann går bra Du kan gjerne lage saltvann også, så får du skylt mye bedre. Hentet dette fra lommelegen: Symptombehandling: Ligg med hodet høyt om natten. Det fører til mindre hevelse i kanalene til bihulene. Nesedråper (Iliadin, Rhinox, Naso, Nazaren, Otrivin, Xolin, Zymelin) kan også åpne kanalene til bihulene. Det lønner seg å ligge på ryggen med hodet godt bakoverbøyd når du drypper deg. Bli liggende slik i 2-3 minutter før du står opp igjen. Gravide bør være tilbakeholdende med slike nesedråper. Det finnes også slimhinneavsvellende tabletter (Rinexin). Disse kan ikke brukes hvis du er gravid eller har høyt blodtrykk, og ved visse andre sykdommer. Rinexin er på resept. Smertestillende tabletter, for eksempel paracetamol. Antibiotika: Antibiotisk behandling kan være aktuelt hvis det kommer tykt, gul-grønt snørr fra nesen, ved høy feber, kraftige smerter, langvarig sykdom eller redusert allmenntilstand. I praksis er det stort sett slik at antibiotika først er aktuelt hvis du ikke er blitt bedre etter en uke med symptombehandling.
Gjest Vettel Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Nesehorn!! Altså sånn skyllekopp til å skylle med saltvann. Google på nett så finner du det, fåes på apotek. Kan gjøres så mye du vil og løser skikkelig opp i bihulene. Forøvrig har antibiotike begrenset virkning på bihulebetennelse. Rinhexin er bedre, men kan gjøre deg litt...merkelig! (kløe, blir veldig våken, etc)
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Nesehorn!! Altså sånn skyllekopp til å skylle med saltvann. Google på nett så finner du det, fåes på apotek. Kan gjøres så mye du vil og løser skikkelig opp i bihulene. Forøvrig har antibiotike begrenset virkning på bihulebetennelse. Rinhexin er bedre, men kan gjøre deg litt...merkelig! (kløe, blir veldig våken, etc) Ahh, Rinexin var det jeg fikk hos legen og det var jo "morsomt" Her skulle jeg legge meg å sove, men det gikk jo ikke. Kroppen var i hundre for å si det mildt hehe... Fikk en liten anelse om hvordan det må være å være høy på speed.
Snop Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2009 Nesehorn!! Altså sånn skyllekopp til å skylle med saltvann. Google på nett så finner du det, fåes på apotek. Kan gjøres så mye du vil og løser skikkelig opp i bihulene. Forøvrig har antibiotike begrenset virkning på bihulebetennelse. Rinhexin er bedre, men kan gjøre deg litt...merkelig! (kløe, blir veldig våken, etc) Ja det var nesehorn jeg kjøpte i dag, det var blant det mer interessante jeg har gjort på en stund! Rinhexin, hmm! Det står på felleskatalogen: Kontraindikasjoner: Hypertyreoidisme Betyr det at jeg ikke bør ta det når jeg har lavt stoffskifte?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har bihulebetennelse mange ganger i året. Enkelte perioder går det nærmest i ett. Har tatt røntgen av nesen for å se om det er noe rart inni der - legen min er nesten mer oppgitt enn meg. De finner ingenting og sier at noen rett og slett er veldig plaget av bihulebetennelse. Jeg går alltid på jobb, orker ikke å legge meg ned uansett hvor vondt jeg har. Jeg får vondt i hodet, bak øynene og i tennene. De første gangene trodde jeg det var ordentlig tannverk, men er altså bihulene. Men - jeg har aldri brukt antibiotika, har alltid gått over av seg selv. Bruker en del ibux og paracet når hodet dundrer som verst. Nå har jeg vært "frisk" i over 3 måneder, ny rekord på så lenge jeg kan huske. Mine råd: Nesespray er ett must - jeg hadde ikke overlevd uten. Må være ordentlig spray for voksne, jeg bruker otrivin. Innrømmer gjerne at jeg bruker mer enn 10 dager i strekk dersom nødvendig. Har nesespray liggende i alle vesker, skuffer, bilen osv. Sånn i tilfelle. Enda ikke blitt avhengig, bortsett fra i periodene da jeg er helt tett. Hadde aldri, aldri klart meg uten da. Skyller og skyller og skyller med saltvann. Dette gjør jeg også i perioder der jeg er frisk. Innbiller meg at det forebygger og at dette er mye av grunnen til at det er lenge siden sist utbrudd.. Legen min skriver ut Rhinexin til meg. Dette hjelper ganske mange, men ikke alle. Jeg synes det har en viss effekt og at betennelsen forsvinner fortere ved bruk av slike tabletter. Kan anbefales å prøve, men må altså ha resept. Jeg drikker mye vann - hjelper sikkert bare psykisk, men føler jeg skyller vekk en del bakterier
Snop Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. oktober 2009 Takk for gode råd, Gjesten (og dere andre så klart) Vet du om det er bakterielle eller virusinfeksjoner du pleier å ha? Jeg har det heldigvis ikke så vondt, merkelig nok. Det er mest ubehagelig, kjenner det presser på. Er det greit å bruke nesespray rett og slett pga bakteriene? Innbiller meg at de sitter mer "fast" oppi der når jeg ikke bruker nesespray. Det grønne snørret kom når jeg sluttet på nesesprayen, og jeg merker at jeg begynner å få mer vondt :/
Øs pøs Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sliter mye med bihulebetennelse, og har vært opperert pga tette bihuler/polypper i bihulene. Det som hjelper meg mye er nesehornet, bruk det flere ganger om dagen og skyll godt i nesa:) du koker bare vann og salt (uten jod).Det er kjempedyrt å kjøpe saltvann på apoteket, og de flaskene holder bare til et par skyllinger. Nesespray, jeg reagerte alergisk mot de vanlige reseptfrie, så jeg har en som hjelper på resept fra legen (men det er vel mest for polyppene?) Slutt å røyk, hvis du gjør det! Hvitløk er bra mot betennelser Og sov med hodet høyt, samme hvor ubehagelig det er
Snop Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg sliter mye med bihulebetennelse, og har vært opperert pga tette bihuler/polypper i bihulene. Det som hjelper meg mye er nesehornet, bruk det flere ganger om dagen og skyll godt i nesa:) du koker bare vann og salt (uten jod).Det er kjempedyrt å kjøpe saltvann på apoteket, og de flaskene holder bare til et par skyllinger. Nesespray, jeg reagerte alergisk mot de vanlige reseptfrie, så jeg har en som hjelper på resept fra legen (men det er vel mest for polyppene?) Slutt å røyk, hvis du gjør det! Hvitløk er bra mot betennelser Og sov med hodet høyt, samme hvor ubehagelig det er Koker vannet? Jeg tok bare lunka vann fra springen, jeg. Stod ikke noe om å koke det, må jeg det? Nå begynner det å gjøre vondt på alvor her
Øs pøs Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Koker vannet? Jeg tok bare lunka vann fra springen, jeg. Stod ikke noe om å koke det, må jeg det? Nå begynner det å gjøre vondt på alvor her vel, orket ikke koke tilslutt jeg heller :gjeiper: men nå er det vel slik at lunket vann ikke nødvendigvis er så rent...gode tempraturer for bakterier å vokse i, men det er vel sjeldent det er så mye bakterier i vannet her i norge...
Gjest Gjest_Nefer_* Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har også vært plaget mye av bihulebetennelse. Fikk det gjerne 3-4 ganger i løpet av vinteren. I høst begynte jeg med akupuntur, og det vil jeg virkelig anbefale. Merket stor forskjell på kort tid! Har bare 3 behandlinger igjen, og forhåpentligvis vil jeg ikke få det i vinter. Kjenner flere som har blit kvitt bihulebetennelsen helt etter å ha blitt behandlet med akupuktur.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Har også slitt med kronisk bihulebetennelse i flere år nå. Operert 2 ganger for det, siste gang var kun fordi jeg hadde hadde hatt betennelse ubehandlet i over 2 år så de måtte gå inn og skrape slimhinnene i de dypeste bihulene.. x antall antibiotika tar heller ikke knekken på faenskapet.. Avsluttet en kur for 3-4 uker siden men det sitter fortsatt oppi der.. Så nå har jeg også resignert og prøver heller ut alternative metoder, akupunktur! Hadde min 2. behandling i dag, så jeg er spent på om det etterhvert vil hjelpe.. Har jo hørt mange som har blitt helt bra etterpå så jeg krysser fingrene for at det vil hjelpe meg og.. Kanskje du "Gjest_Nefer_*" kan oppdatere etterhvert hvordan det går med din akupunkturbehandling, om det hjelper?? Skal oppdatere jeg og, om jeg har noen effekt av det.. Litt tidlig å si enda syns jeg..
Virreliten Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Kontraindikasjoner: Hypertyreoidisme Betyr det at jeg ikke bør ta det når jeg har lavt stoffskifte? Hyper er høyt stoffskifte, hypo er lavt. Enkelte med lavt stoffskifte kan reagere med høy puls o.l., men det kjenner du best selv. Forøvrig er det ikke farlig. Er det efedrin i Rinexin? I så fall forklarer det kontraindikasjonen for hypertyreoidisme, siden man da gjerne har forhøyet puls/hjerterytme (hvis ubehandlet/ikke godt regulert), og efedrin kan speede opp enda litt til og gjøre det til en særs ubehagelig opplevelse.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2011 #15 Skrevet 31. mai 2011 Herregud! Kronisk bihulebetennelse eller bihulebetennelse går aldri av seg selv! Og særlig hvis det er så smertefull! Røntgen!!! Om man finner væskespeil på røntgen av bihulen, kan man punktere bihulen og skylle den ut. Slik jeg gjorde!
Gjest også opperert, Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 Har også slitt med kronisk bihulebetennelse i flere år nå. Operert 2 ganger for det, siste gang var kun fordi jeg hadde hadde hatt betennelse ubehandlet i over 2 år så de måtte gå inn og skrape slimhinnene i de dypeste bihulene.. x antall antibiotika tar heller ikke knekken på faenskapet.. Avsluttet en kur for 3-4 uker siden men det sitter fortsatt oppi der.. Så nå har jeg også resignert og prøver heller ut alternative metoder, akupunktur! Hadde min 2. behandling i dag, så jeg er spent på om det etterhvert vil hjelpe.. Har jo hørt mange som har blitt helt bra etterpå så jeg krysser fingrene for at det vil hjelpe meg og.. Kanskje du "Gjest_Nefer_*" kan oppdatere etterhvert hvordan det går med din akupunkturbehandling, om det hjelper?? Skal oppdatere jeg og, om jeg har noen effekt av det.. Litt tidlig å si enda syns jeg.. Hei Gjest. Lurer på hvilken klinikk som oppererte deg? Hilsen også opperert, men har fortsatt bihulebetennelse..
Zinnia Skrevet 2. juli 2012 #17 Skrevet 2. juli 2012 Jeg har også bihuletendenser, men heldigvis ikke så ille at det er noe kronisk. Har stor tro på neseskylling og om man trenger noe kraftigere enn saltløsningene så synes jeg denne blandingen er bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå