Gå til innhold

Angst eller bare sjenert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 30 som plages litt med sjenanse/sosial angst, såpass mye at det er et hinder for meg. Jeg er egentlig ikke sjenert, sammen med venner og bekjente er jeg utadvendt og prater mye. Problemene oppstår når jeg møter mange mennesker på samme tid som jeg ikke kjenner. Har vanskelig med å småprate og blir nervøs. Dette skjer også hvis jeg er på date. Da blir jeg så nervøs at hendene skjelver veldig. Dette er et stort problem ettersom man gjerne møtes for å ta en kaffe e.l. Skjelver så mye at jeg ikke klarer å holde en kopp en gang. Har litt dårlig selvtillit med det å møte nye mennesker, tenker alltid at andre er mye bedre (penere, smartere) enn meg, noe jeg jo egentlig vet ikke stemmer. Hva kan jeg gjøre for å stoppe denne skjelvingen? Kan jo ikke la være å treffe nye mennesker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Höres ut som at du er veldig sjenert bare.

Du får bare fortsette å komme deg ut... om du tillater sjenansen å få kontroll på hva du önsker og vil gjöre, så kan det utvikle seg til angst.

Skrevet

Takk for svar :) Er jo egentlig ikke sjenert. Har en jobb der jeg må holde foredrag og det går helt smertefritt. Er selvfølgelig litt nervøs da, men det er "normal" nervøsitet. Treffer ofte nye mennesker i forbindelse med jobb og da har jeg ingen problemer. Jeg vet jo at "øvelse gjør mester", men er ikke så lett likevel.

Skrevet

Når det skjer så ta kontakt med pusten og prøv å la den få gå fritt. Du kan også prøv å kjenne mere etter på undersiden av føttene og kontakten mellom føttene og gulvet.

Skrevet

Kan være sosial angst.

I situasjoner der rammene er utrygge, der du ikke vet hva som "kommer". I jobbsituasjon (der jobben er tema) er du tryggere og har mer selvtillit, i situasjoner der "du representerer deg selv" blir det straks utrygt.

Det er ofte lav selvtillit og dårlig selvbilde som gjør sosial angst eller sosial fobi.

Snakk med en psykolog hvis du ønsker å ta dette på alvor og bli bedre. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...