Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Mannen min har hatt to episoder de siste to dagene, med sterk smerte i hjerte/bryst/rygg regionen. Han ble undersøkt på legevakten etter det første smerteanfallet, hvor det ble tatt ekg som var uten anmerkning. Legen hadde ingen ide om hva smertene kunne være/komme fra. Idag fikk han smerter på ny, men mer stikkende og lokalisert til hjerteområdet. Han har fått time til fastlege i morgen, så da vil det bli tatt utvidet blodprøve og undersøkelse. Er det noen her som vet om man kan få et hjerteinfarkt uten at det vises på ekg?? Vi blir jo litt stresset og bekymret for hva dette kan være.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg tror ikke det, etter som jeg leste vil det vises på EKG dersom en har hatt et hjerteinfarkt. Angina derimot vil visst ikke vises uten at en tar belastningstest under målingen av EKG, ev. kan det ses på EKG hvis en tar testen under et anfall.
Gjest fiskfiskefisk Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Hvis det tas en blodprøve med troponin, og Troponin-T eller I er lav, så kan du glemme hjerteinfarkt. Stikkende smerter i regionen du nevner, kan være kramper i musklene mellom ribbeina, det kan være syre oppi spiserøret (reflux), det kan være magesår, det kan være så mye forskjellig og det kan være ikkenoe. Kroppen er rar. Det kan seff også være kransarteriene, ustabil angina.
Gjest Sykepleier Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Du kan ha hjerteinfarkt uten at det viser på ekg, men brystsmerter vil sjelden være eneste sympom på infarkt hos menn. De vil gjerne bli tungpustet, kvalm, kaldsvett og/eller bleik i tillegg. Hos kvinner kan symptomene være mer difuse. Selv om et akutt infarkt ikke viser på ekg, kan det vise etter en tid, pga skade på hjertemuskelen som påviker elektisk aktivitet og ledningsgang i hjertet. Fastlegen tar sannsynligvis nytt ekg i morgen, og blodprøver som er senitive for stoffer i kroppen som dannes ved hjerteinfarkt, samt kolesterol. Som regel er smerter i brystet uten andre symptomer hos hjertefriske personer uten andre ledsagende symptomer ikke hjerteinfarkt. Dersom han får vondt igjen i løpet av kvelden vil jeg anbefale ny tur på legevakten.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Tusen takk for svar. Han våknet opp midt på natta med brennende,støtvise smerter som spredde seg ut til hele brystet, og øverste del av ryggen. Var ikke kvalm. "Anfallet" varte anslagsvis en time. Dagen etter hadde han lettere smerter fra brystet og ryggen. "Anfallet" i dag var annerledes, og var mer en stikkende smerte som var lokalisert litt til venstre for brystbeinet. Han er noe blek, og litt sliten. Han har hatt halsbrann før, og dette var ikke det samme. For sikkerhets skyld fikk han en dose syrenøytraliserende, uten at dette hjalp. Han har en stressende jobb, så det kan jo selvfølgelig være noe stressrelatert, men rart at det debuterer når han sover. Ellers normalvektig og ikkerøker. Skal be legen sjekke for magesår, og Troponin, så vi kan utelukke disse tilstandene.
Becka Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Stress symtomer kan absolutt forekomme midt på natta, bare så det er sagt. Man får et slagt angst anfall, pga mye stress. Og da kan man bråvåkne midt på natta, det skjedde meg, og jeg vet om en annen som fikk dette etter en svært stressende periode. Nøyaktig hva symtomene er kan jo være litt forskjellig. Skjønner godt dette er litt skummelt! Smerter i brystet er skummelt! Men det trenger ikke alltid være det verste. Somregel er det ikke det. Men godt at dere sjekker opp i det ordentlig. Det må jo finnes ut av. Håper det blir bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå