Gå til innhold

Pleier dere å gi komplimenter for maten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes virkelig ikke det er nødvendig å "takke for maten". Man kan alltids takke for seg og besøket, men ikke "takk for maten" isolert sett...det er slutt på tiden i Norge da det fattige bondesamfunnet regjerte.

Hva har det fattige bondesamfunnet med det å si "takk for maten" å gjøre? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Samme her :) I de fleste land jeg har vært i, har vertskapet gjerne på en eller annen måte spurt om maten smakte når bordet ryddes, og da svarer jeg naturligvis "Tusen takk, det var nydelig!". Hva skal man ellers gjøre?

Ja, men da gir du et kompliment til maten ;) Det er ok å si at det smakte godt. Det er derimot det å takke direkte for maten som er uhøflig. Om man lirer av seg noe som "thank you for the food" så er det ufint.

Skrevet
Ikke alle er voldsomt opptatt av mat. At dere er matinteresserte og utbroderer i det lange og brede når dere får god mat, betyr ikke at dere kan forvente det samme av andre. Jeg er ikke matinteressert, og klassifiserer mat som "god" "ok" og "dårlig". Jeg legger ikke merke til om kjøttet er perfekt stekt, eller grønnsakene perfekt kokt, og om krydderet er originalt og spennende. Ergo kommenterer jeg det heller ikke.

Nei, akkurat det forstår jeg. Jeg forventer heller ikke grundige og gjennomtenkte kommentarer for hver lille rett. Men jeg syns det er rart å ikke si noe som helst, når man på forhånd har sjekket at det er mat gjestene vil like (han ene er nemlig litt kresen). Man vet også at man ikke har brukt noen spesielt sterke smaker, som mye hvitløk eller chili, samtidig som maten ikke er helt smakløs heller.

Dersom jeg hadde gått på uanmeldt besøk til noen, ville jeg blitt svært overrasket dersom det ble disket opp med både middag og dessert, og det ville jeg kommentert også!

Det skal sies at de inviterte seg selv dagen i forveien, så de kom ikke uanmeldt på døren. Men det var sånn at jeg måtte løpe ut og handle inn før butikken stengte lørdag kveld.

Jeg har lurt på om det har noe å gjøre med at gjestene er studenter? De er riktignok i midten av 20-årene, men de er kanskje ikke så vant til å invitere på middag? Jeg merker selv at jeg nok er enda mer oppmerksom på en del ting etter at jeg selv begynte å invitere folk på middag. De er kanskje vant til å bli disket opp for når de er hjemme hos mor og far, og tar slike ting litt for gitt, lurer jeg på.

Men det er hvertfall interessant å høre at de fleste mener det er normalt å gjøre det, så lenge maten ikke er direkte vond, selv om det ikke er påkrevd.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg synes det er normal folkeskikk å si at maten er god så lenge den er god. Og man skal alltid takke. Jeg har opplevd å servere mat til en venninne som det virket som hadde blitt bortskjemt av kjæresten sin, som er veldig flink til å lage mat. Ikke ett ord til takk eller at det var godt, selv om jeg kunne jo kjenne selv at maten var god og jeg satt og koste meg skikkelig med maten. Da føler jeg ikke for å servere folk mat mer, jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...