AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #21 Skrevet 27. april 2011 Dessuten er det ikke alltid eksponeringsterapi er det beste der og da, noen er så syke at de ikke er mottagelige for behandling i det hele tatt, annet enn på "snakkestadiet". Det betyr ikke at ikke eksponeringsterapi er bra, for det er det virkelig-men alt til sin tid
sequin Skrevet 27. april 2011 #22 Skrevet 27. april 2011 Jeg skrev det fordi jeg lurte på det. Og hvordan skal du vite om det er gode eller dårlige bakterier du vasker bort? Faktisk så er et for sterilt miljø et større problem enn et bakteriefylt et, i vår del av verden. Vasker du for mye blir bakteriene resistente. Og da er du like langt. Dessuten handler det ikke om "fornuft", men rene fakta. Og eksponeringsterapi er visstnok den mest effektive. http://no.wikipedia.org/wiki/Eksponeringsterapi De fleste med den type tanker du beskriver har ikke engang peiling på hvor de fleste bakteriene befinner seg, og det er definitivt ikke der du tror! Syns fortsatt det er rart at du skriver dette, du vet jo egentlig ikke hva jeg vasker og hvor mye jeg kan om dette, eller hvordan omfanget er... Det har seg ikke slik at jeg vasker hele leiligheten min førtitusen ganger med klor i løpet av uken fordi jeg får for meg at alt er infisert av bakterier... Jeg går til terapi for dette også, og eksponeringsterapi har jeg prøvd. Disse tankene jeg har er ikke fordi jeg er direkte redd sykdommer -det handler mer om kontroll over tanker. Fakta og det som faktisk skjer er ikke det reelle for meg, men tilfredstillelsen over å føle kontroll over ting, skal jeg bli frisk for disse tankene og handlingene må jeg finne ut hva som skaper angsten.
Bodøjenta87 Skrevet 27. april 2011 #23 Skrevet 27. april 2011 Nope, ingen vits i! Folk tror liksom at "litt sunn fornuft, det skal til", hadde det vært så greit hadde jo ingen hatt slike problemer :gjeiper: Sunn fornuft funker ikke helt når hjernen lager overlevelsesteknikker. Nettopp. Det er derfor jeg ikke orker å snakke "psykisk sykdom" med folk som ikke vet hva det vil si å føle seg SÅ maktesløs. They just don't get it, og det er helt greit det..ironisk nok skjønner man ikke psykisk sykdom før man sitter midt oppi det og igrunn ikke skjønner noe som helst...
Bodøjenta87 Skrevet 27. april 2011 #24 Skrevet 27. april 2011 Jeg skrev det fordi jeg lurte på det. Og hvordan skal du vite om det er gode eller dårlige bakterier du vasker bort? Faktisk så er et for sterilt miljø et større problem enn et bakteriefylt et, i vår del av verden. Vasker du for mye blir bakteriene resistente. Og da er du like langt. Dessuten handler det ikke om "fornuft", men rene fakta. Og eksponeringsterapi er visstnok den mest effektive. http://no.wikipedia.org/wiki/Eksponeringsterapi De fleste med den type tanker du beskriver har ikke engang peiling på hvor de fleste bakteriene befinner seg, og det er definitivt ikke der du tror! Vel, det jeg skal frem til er at dette ikke har noe som helst med fornuft/fakta/whatever å gjøre, - det ligger mye dypere enn det, men det er det veldig mange ikke skjønner.
Bodøjenta87 Skrevet 27. april 2011 #25 Skrevet 27. april 2011 Jeg skrev det fordi jeg lurte på det. Og hvordan skal du vite om det er gode eller dårlige bakterier du vasker bort? Faktisk så er et for sterilt miljø et større problem enn et bakteriefylt et, i vår del av verden. Vasker du for mye blir bakteriene resistente. Og da er du like langt. Dessuten handler det ikke om "fornuft", men rene fakta. Og eksponeringsterapi er visstnok den mest effektive. http://no.wikipedia.org/wiki/Eksponeringsterapi De fleste med den type tanker du beskriver har ikke engang peiling på hvor de fleste bakteriene befinner seg, og det er definitivt ikke der du tror! Vel, det jeg skal frem til er at dette ikke har noe som helst med fornuft/fakta/whatever å gjøre, - det ligger mye dypere enn det, men det er det veldig mange ikke skjønner.
pantora Skrevet 27. april 2011 #26 Skrevet 27. april 2011 Har slitt ekstremt mye med dette, heldigvis i litt mindre grad nå. Skriver om det på bloggen min innimellom.. Har i stor grad klart å minske den ved hjelp av eksponeringsterapi, som jeg så noen nevnte her.. Men hadde jeg fått hjelp tidligere ville det kanskje ikke blitt så forjævlig som det på en tidspunkt var!
Bodøjenta87 Skrevet 28. april 2011 #27 Skrevet 28. april 2011 Har slitt ekstremt mye med dette, heldigvis i litt mindre grad nå. Skriver om det på bloggen min innimellom.. Har i stor grad klart å minske den ved hjelp av eksponeringsterapi, som jeg så noen nevnte her.. Men hadde jeg fått hjelp tidligere ville det kanskje ikke blitt så forjævlig som det på en tidspunkt var! Ikkesant! Viktig å få hjelp tidlig. Problemet er ofte at lange ventelister i det offentlige hindrer denne muligheten for mange. Til og med de som faktisk er tidlig ute med problemet sitt. Synd!
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2011 #28 Skrevet 28. april 2011 Syns fortsatt det er rart at du skriver dette, du vet jo egentlig ikke hva jeg vasker og hvor mye jeg kan om dette, eller hvordan omfanget er... Det har seg ikke slik at jeg vasker hele leiligheten min førtitusen ganger med klor i løpet av uken fordi jeg får for meg at alt er infisert av bakterier... Jeg går til terapi for dette også, og eksponeringsterapi har jeg prøvd. Disse tankene jeg har er ikke fordi jeg er direkte redd sykdommer -det handler mer om kontroll over tanker. Fakta og det som faktisk skjer er ikke det reelle for meg, men tilfredstillelsen over å føle kontroll over ting, skal jeg bli frisk for disse tankene og handlingene må jeg finne ut hva som skaper angsten. Ahh interessant. Ordet "kontroll" skaper mer mening for den som står utenfor og ser på. Det gir et ganske annerledes bilde. Jeg trodde heller ikke at du vasket leiligheten hele tida i klor. Tilfredsstillensen over å føle kontroll.. I see.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #29 Skrevet 28. juli 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Fobi Anonymous poster hash: 1e912...979
Nasse1 Skrevet 28. juli 2013 #30 Skrevet 28. juli 2013 Du vil finne mange som føler det som deg, ts, om det er til noen trøst. Jeg har selv ocd, og vet viktigheten av å angripe problemet så fort som mulig, gjorde det dessverre ikke selv. Nå kan ingen her diagnotisere, men om det dreier seg om ocd, bunner det i en irrasjonell tankegang, og hvor mer man forsøker rasjonalisere det, desto verre blir det. Man henger seg liksom i en loop, hvor tvilen lett tar overtaket, og tvangshandlingene bidrar (midlertidig) til å redusere angsten. For mange hjelper eksponeringsterapi, altså at man utsetter seg for det man er redd for. Gjerne sammen med samtaleterapi. Kontakt legen din og bli henvist til psykolog/dps. Jeg fikk plass veldig fort, så det er nødvendigvis ikke lang ventetid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå