Gå til innhold

Bakteriefobi!


pastellfisk

Anbefalte innlegg

Jeg er en normal 20 år gammel jente.

Har i det siste utviklet bakteriefobien min ganske mye. Prøvde å google det, men fant ingen likesinnede der. Det eneste jeg fant var noen bloggere som hadde skrevet en liste med rare fobier...

Men dette er jo altså ikke noe å spøke med. Over alt hvor jeg går så fokuserer jeg ubevisst på det som er møkkete. Selv om ting ser rent ut så tenker jeg på alle de usynlige bakteriene som er der og alle mennesker med møkkete hender som har tatt der.

Romkameraten min er ikke likedan, så hun gidder ikke å støvsuge og tørke støv hele tiden. Så jeg vasker litt hver dag, fordi jeg syns rett og slett det er så ekkelt med litt støv, at sånn kan man ikke ha det. Til og med veggene føles møkkete. Og jeg HATER å måtte gå på do :( ÆSJ!!!

Det er ikke det at jeg er en snobbete jente, for det er jeg virkelig ikke.

Er det noen med samme problemer der ute???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne med samme problemet. Hun må dusje etter hun har vært på do, og kan kun gå på do hjemme. Selvsagt uten å ha fysisk kontakt med toalettet. Hun har ødelagt huden sin helt med overdreven vasking og såper og antibakterielle saker. Hun har store problemer med å fungere i hverdagen på grunn av fobien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en normal 20 år gammel jente.

Har i det siste utviklet bakteriefobien min ganske mye. Prøvde å google det, men fant ingen likesinnede der. Det eneste jeg fant var noen bloggere som hadde skrevet en liste med rare fobier...

Men dette er jo altså ikke noe å spøke med. Over alt hvor jeg går så fokuserer jeg ubevisst på det som er møkkete. Selv om ting ser rent ut så tenker jeg på alle de usynlige bakteriene som er der og alle mennesker med møkkete hender som har tatt der.

Romkameraten min er ikke likedan, så hun gidder ikke å støvsuge og tørke støv hele tiden. Så jeg vasker litt hver dag, fordi jeg syns rett og slett det er så ekkelt med litt støv, at sånn kan man ikke ha det. Til og med veggene føles møkkete. Og jeg HATER å måtte gå på do :( ÆSJ!!!

Det er ikke det at jeg er en snobbete jente, for det er jeg virkelig ikke.

Er det noen med samme problemer der ute???

Hei!

Jeg sliter med akkruat det samme som deg. Jeg er spesielt ille når det kommer til mat, og må vaske hendene mellom hver gang jeg har tatt i noe som ikke er mat før jeg kan ta i maten igjen, f.eks emballasje, skapdører osv. Butikkpersonalet som har satt varen på plass har dødsmye bakterier på hendene, og andre kunder kan også ha tatt i varen, f.eks etter å ha vært på do og ikke vasket hendene.

Ja, jeg vet jeg har et problem. Men det er vanskelig å snu når man først har begynt å tenke i disse baner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde dere som har det slik å oppsøke psykolog før fobien blir for ille. Det er lettere å behandle den i et tidlig stadie enn når den har blitt en "vane". Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen psykolog, men ut fra det jeg har hørt syns jeg dette likner litt på tvang/tvangstanker, og ikke bare fobi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mew_*
Jeg er en normal 20 år gammel jente.

Har i det siste utviklet bakteriefobien min ganske mye. Prøvde å google det, men fant ingen likesinnede der. Det eneste jeg fant var noen bloggere som hadde skrevet en liste med rare fobier...

Men dette er jo altså ikke noe å spøke med. Over alt hvor jeg går så fokuserer jeg ubevisst på det som er møkkete. Selv om ting ser rent ut så tenker jeg på alle de usynlige bakteriene som er der og alle mennesker med møkkete hender som har tatt der.

Romkameraten min er ikke likedan, så hun gidder ikke å støvsuge og tørke støv hele tiden. Så jeg vasker litt hver dag, fordi jeg syns rett og slett det er så ekkelt med litt støv, at sånn kan man ikke ha det. Til og med veggene føles møkkete. Og jeg HATER å måtte gå på do :( ÆSJ!!!

Det er ikke det at jeg er en snobbete jente, for det er jeg virkelig ikke.

Er det noen med samme problemer der ute???

Dette kalles ikke fobi, det kalles begynnende tvangstanker. Snakk med legen din, kom deg til psykolog. Dette er ikke sunt for deg, og du må komme deg ut av det før det blir verre. Lykke til. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google OCD (obsessive compulsive dissorder) eller som noen sa, tvangstanker.

Det der bør du gripe fatt i og skaffe hjelp for. Det er en sykdom som gjør mennesker fullstendig lammet og handikappet og ødelegger liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjæreste som var likedan og han gikk på medikamenter fra legen.

Jeg overlistet min med kun sterk vilje men det er det veldig få som klarer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker hjelper med å holde angst og uro unna. De fleste har en grad av det, må sjekke at platene er slått av, at man ikke har glemt nøklene osv

Men når det går utover hverdagen, hjelper det å være bevisst på det. Jeg var selv hemmet ang bakteriefobi. Da jobbet jeg i hjemmesykepleien og det gikk bra på jobb, men jeg ville ikke dra med meg alle bakteriene hjem, så alle klærne gikk rett i vaskemaskinen og jeg dusjet og brukte engangshansker når jeg håndterte vaskemaskinen.

Jeg kunne heller ikke vaske bad og huset, særlig badet. Da måtte jeg dusje etterpå. Jeg fortalte det til søsteren min, og hun sa at nå overdriver jeg noe helt jævlig. Jeg lyttet til henne og etterhvert fant jeg ut at jeg overdriver.

Jeg ble bedre, angsten ble ikke bedre med en gang, men nå vasker jeg hendene og er bevisst på at det er nyttige og unyttige bakterier overalt. Blir vi for hysteriske, og for renslige kan vi bli syke fordi kroppen ikke får dannet et immunforsvar.

Jeg ble ikke frisk med hensyn til tvangsnevrosen med det samme, men jeg ble bedre og er 99 % frisk i dag. Det eneste jeg gjør er å vaske hendene etter å ha vært borti penger, noe jeg regner for normalt?

Jeg gikk ikke i terapi for det, men snakket åpent om det til folk jeg stolte på. Da klarte jeg å se de absurde i det jeg holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette høres ut som tvangstanker der vasking er blitt tvangshandling.

Snakk med fastlege og be om henvisning til poliklinikk/psykolog.

Evt kontakt privat psykolog mens du venter på å komme inn til poli/psyk, hvis det skulle haste.

Sjekk Ananke. www.ananke.no :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så sykt irriterende å bo med noen som ikke tenker på bakterier i det heletatt :bond: hehe man man får jo ikke gjort noe md det...

Jeg har det som deg, men har OCD altså tvangstanker og tvangshandlinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så sykt irriterende å bo med noen som ikke tenker på bakterier i det heletatt :bond: hehe man man får jo ikke gjort noe md det...

Jeg har det som deg, men har OCD altså tvangstanker og tvangshandlinger :P

Uten bakterier så hadde det ikke eksistert liv på denne planeten. Uten alle de bakteriene du har i magen/tarmsystemet ditt, som passer på deg, så dør du. Enkelt og greit. Er det et alternativ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan nok finne en likesinnet i Emma i Glee :skravle:

Jeg anbefaler dere å skaffe hjelp så fort som mulig. Hvis man lever med dette for lenge, kan man bli helt ødelagt både fysisk og psykisk. Å unngå alle bakterier er omtrent like farlig som å komme i kontakt med for mye.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten bakterier så hadde det ikke eksistert liv på denne planeten. Uten alle de bakteriene du har i magen/tarmsystemet ditt, som passer på deg, så dør du. Enkelt og greit. Er det et alternativ?

Det er jeg veldig klar over, hadde naturfag på skolen jeg og. Og jeg syns da ikke bakteriene inni meg er så jævla farlig, det siste der bør jeg kanskje ikke svare på i fare for at hele KG kommer og lynsjer meg.

Hvorfor i all verden skrev du det der egentlig?

Finnes gode og dårlig bakterier, er jo ikke de gode jeg er redd for, og kan jeg vaske bort de dårlig så gjør jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, fornuft har ingenting med saken å gjøre her, hvis det er tvangstanker det er snakk om.

Så de som prøver å fortelle TS at det bare er tull og at bakterier er en del av livet og ditt&datt, - ingen vits i.

Det ligger dypere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, fornuft har ingenting med saken å gjøre her, hvis det er tvangstanker det er snakk om.

Så de som prøver å fortelle TS at det bare er tull og at bakterier er en del av livet og ditt&datt, - ingen vits i.

Det ligger dypere enn det.

Nope, ingen vits i!

Folk tror liksom at "litt sunn fornuft, det skal til", hadde det vært så greit hadde jo ingen hatt slike problemer :gjeiper:

Sunn fornuft funker ikke helt når hjernen lager overlevelsesteknikker. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er litt på "bakteriofob"-stadiet, men det som er litt rart, er at jeg er selektiv med det. Jeg vasker ikke huset hver dag, men har "skitne" soner. Blir litt sånn som at baderomsgulvet er ok, så lenge jeg kan stå på et håndkle og ikke være borti det. Eller et teppe er skittent, men bare jeg har sokker på meg og ikke kommer borti undersiden på sokkene er det ok. Videre er det nærmest uaktuelt å låne bøker på bibliotek, for jeg aner ikke hvem som har tatt i dem før.

Det som holder meg i sjakk er forloveden min, som senest nå i påsken sa "du overdriver sånn med det der!" i en skikkelig klagende tone... Og jeg på min side syns ikke han tar det på alvor, men jeg vet at jeg overdriver, så... jeg har det i bakhodet.

Så nei, du er ikke alene om slike tanker, men det er store variasjoner av hvordan man opplever og agerer på disse tankene. Jeg syns det aller viktigste er det at du selv vet om det. Så kan du ta det videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangstanker/handlinger skal man ta på alvor.

Jeg ville helt klart bedt om hjelp når det har kommet så langt som mange i denne tråden. OCD kan ødelegge forhold og det vanlige livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg veldig klar over, hadde naturfag på skolen jeg og. Og jeg syns da ikke bakteriene inni meg er så jævla farlig, det siste der bør jeg kanskje ikke svare på i fare for at hele KG kommer og lynsjer meg.

Hvorfor i all verden skrev du det der egentlig?

Finnes gode og dårlig bakterier, er jo ikke de gode jeg er redd for, og kan jeg vaske bort de dårlig så gjør jeg det. :)

Jeg skrev det fordi jeg lurte på det. Og hvordan skal du vite om det er gode eller dårlige bakterier du vasker bort? Faktisk så er et for sterilt miljø et større problem enn et bakteriefylt et, i vår del av verden. Vasker du for mye blir bakteriene resistente. Og da er du like langt.

Dessuten handler det ikke om "fornuft", men rene fakta. Og eksponeringsterapi er visstnok den mest effektive. http://no.wikipedia.org/wiki/Eksponeringsterapi

De fleste med den type tanker du beskriver har ikke engang peiling på hvor de fleste bakteriene befinner seg, og det er definitivt ikke der du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Å prøve å realitetsorientere en ocd`er på den måten funker dårlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...