Gå til innhold

Konstant fjern/forvirra


Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå vet jeg snart ikke hvor lenge jeg holder ut. har følt meg konstant fjern/forvirra de siste 1-2 månedene. Det føles ut som sånn man er når man nettopp har stått opp, når man ikke klarer helt å fokusere. Er dårlig på å forklare, men... det varierer fra dag til dag hvor ille det er, men det er ALLTID der. En dag på jobben ble det så ille at jeg fikk pannikkanfall og hyperventilerte, og ambulansen ble tilkalt.

Føler meg så fortvila, for jeg orker ikke dette mer, og det er ingen som skjønner hva jeg mener! Kan i tillegg si at jeg i det siste har sterkere humørsvigninger, er ofte kvalm, og har ofte kortidshukommelsestap. Vet om det har noe å si, ville bare ha det med for sikkerhetsskyld.

Har også nylig vært hos legen for å sjekke vitamin/mineral-mangler, men prøvene var helt fine.

Så; er det noen her inne som kan ha en indikasjon på hva dette kan være/eller som har hatt det sånn selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå vet jeg snart ikke hvor lenge jeg holder ut. har følt meg konstant fjern/forvirra de siste 1-2 månedene. Det føles ut som sånn man er når man nettopp har stått opp, når man ikke klarer helt å fokusere. Er dårlig på å forklare, men... det varierer fra dag til dag hvor ille det er, men det er ALLTID der. En dag på jobben ble det så ille at jeg fikk pannikkanfall og hyperventilerte, og ambulansen ble tilkalt.

Føler meg så fortvila, for jeg orker ikke dette mer, og det er ingen som skjønner hva jeg mener! Kan i tillegg si at jeg i det siste har sterkere humørsvigninger, er ofte kvalm, og har ofte kortidshukommelsestap. Vet om det har noe å si, ville bare ha det med for sikkerhetsskyld.

Har også nylig vært hos legen for å sjekke vitamin/mineral-mangler, men prøvene var helt fine.

Så; er det noen her inne som kan ha en indikasjon på hva dette kan være/eller som har hatt det sånn selv?

Må ha med at jeg også mye trøtt og trenger over 12 timers søvn.

Skrevet

Slike symptomer kan opptre i sammenheng med stress/depresjon/angst, føler du at det kan stemme? Du kan lese om flere av symptomene på f eks pasienthandboka.no.

Skrevet

Høres ut som stress og traumer.

Helt ufarlig i hvert fall.

Jeg må også ha 12 timers søvn og føler meg ofte fjern :popcorn:

Du bør tenke på om noe er forandret i livet ditt også.

Mye tid foran pc kan gi svimmelhet for enkelte.

Har hørt om noe som heter "spaced out syndrome".

Prøv å slappe godt av og plei deg selv.

Skrevet
Slike symptomer kan opptre i sammenheng med stress/depresjon/angst, føler du at det kan stemme? Du kan lese om flere av symptomene på f eks pasienthandboka.no.

Jo, sliter forsåvidt med angst og depresjon som følge av angsten. Men dette har jeg jo slitt med i flere år, fjernheten/forvirringen har kommet de siste månedene. Er ikke noe nytt som har skjedd i livet mitt. Men nå er jeg redd jeg holder på å miste grepet helt..:(

Skrevet (endret)
Jo, sliter forsåvidt med angst og depresjon som følge av angsten. Men dette har jeg jo slitt med i flere år, fjernheten/forvirringen har kommet de siste månedene. Er ikke noe nytt som har skjedd i livet mitt. Men nå er jeg redd jeg holder på å miste grepet helt..:(

I flere år? Kanskje hjernen din ikke vet hva den skal gjøre og kobler ut midlertidig. Er ikke sunt for hjernen å gå med slikt i årevis. Hvordan er døgnrytmen? Hvis du snur døgnet og legger deg 2-5 om natta blir du helt space i hodet. Du er sikkert klar over det da...

Det som kan hjelpe - gjør mye kreativt i hverdagen. Ellers vet jeg om at Bach Rescue Remedy spray (helsekost) hjelper der og da på å fjerne følelser av at man "blir gal" eller frykt for å bli gal.

Endret av Linda29
Gjest Ella Mae
Skrevet
Jo, sliter forsåvidt med angst og depresjon som følge av angsten. Men dette har jeg jo slitt med i flere år, fjernheten/forvirringen har kommet de siste månedene. Er ikke noe nytt som har skjedd i livet mitt. Men nå er jeg redd jeg holder på å miste grepet helt..:(

Jeg tenkte også angst når jeg leste det første innlegget ditt, og så lenge du går og er så redd for dette så blir det definitivt ikke bedre. Går du på noen form for angsdempende medisiner?

Skrevet
Jeg tenkte også angst når jeg leste det første innlegget ditt, og så lenge du går og er så redd for dette så blir det definitivt ikke bedre. Går du på noen form for angsdempende medisiner?

Hei,

Angst-for-angst er vanlig når man begynner å streve med panikk/forvirring/hyperventilering slik du beskriver, noen ganger kan dette oppstå plutselig (hvor gammel er du?). Synes det er bra at du har tatt kontakt med legen din. Har du fått henvisning til

psykolog? En angstproblematikk slik du beskriver kan man ofte få

svært god hjelp med på 2-3 konsultasjoner hos psykolog. Vent litt

med angstdempende medisiner, i tidlig fase slik det høres ut som for deg, har de en tendens til å kunne gjøre problemet mer langvarig.

Men altså, kontakt fastlegen din og be om henvisning/utredning,

evt. ta kontakt med privatpraktiserende psykolog om du kan betale der.

Skrevet

Er du kvalm noen spesiell tid på dagen? Har legen kun målt vitaminer, ikke hormoner?

Det kan jo ha en fysisk årsak også, er det gjort noen andre undersøkelser noen gang?

Skrevet

Jeg synes dette enten høre ut som en forverring av angstsymptomer eller at du begynner å bli utbrent og opplever en slags kognitiv svikt.

Denne tråden har veldig mye bra om å bli kvitt angst:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...negative+tanker

Denne boken har flere her på kvinneguiden hatt stort utbytte av i forhold til å bli kvitt angst:

http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...8785&sr=8-4

Det er mulig det kan hjelpe deg å fokusere på undersiden av føttene dine når du er desorientert. Jeg tror også tai chi og chi gong spesielt, men også yoga kan være veldig bra for deg. Alle disse tre tingene vil restituere deg og hjele betraktelig i forhold til angst, men tai chi og chi gong vil også gi deg en følelse av å ha beina dønn støtt plantet på baken, med andre ord det motsatte av desorienteringen du nå opplever. Meditasjon vil også bidra sterkt til å fjerne angsten din, gi kroppen hvile om du er utbrent og gi deg en klarhet som motvirker desoirentering du nå opplever.

Skrevet
Hei,

Angst-for-angst er vanlig når man begynner å streve med panikk/forvirring/hyperventilering slik du beskriver, noen ganger kan dette oppstå plutselig (hvor gammel er du?). Synes det er bra at du har tatt kontakt med legen din. Har du fått henvisning til

psykolog? En angstproblematikk slik du beskriver kan man ofte få

svært god hjelp med på 2-3 konsultasjoner hos psykolog. Vent litt

med angstdempende medisiner, i tidlig fase slik det høres ut som for deg, har de en tendens til å kunne gjøre problemet mer langvarig.

Men altså, kontakt fastlegen din og be om henvisning/utredning,

evt. ta kontakt med privatpraktiserende psykolog om du kan betale der.

Jeg er 18, og går allerede til psykolog (har gjort et i litt over to år). Går også på Cipralex, 10 mg, som jeg har gått på i 1 1/2 år. Synes pillene i det siste har sluttet å fungere, så vurderer å trappe ned og evt. begynne på et annet merke. Kan det hjelpe mon tro? Visste ikke at alt dette jeg opplever nå kan ha med angst å gjøre. Men det er kanskje logisk, for føler sterkere angst nå enn tidligere. Tør ofte ikke gå ut døra engang.

Tusen takk for alle som tar seg tid til å svare, setter utrolig stor pris på det! :)

Skrevet
Jeg synes dette enten høre ut som en forverring av angstsymptomer eller at du begynner å bli utbrent og opplever en slags kognitiv svikt.

Denne tråden har veldig mye bra om å bli kvitt angst:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...negative+tanker

Denne boken har flere her på kvinneguiden hatt stort utbytte av i forhold til å bli kvitt angst:

http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...8785&sr=8-4

Det er mulig det kan hjelpe deg å fokusere på undersiden av føttene dine når du er desorientert. Jeg tror også tai chi og chi gong spesielt, men også yoga kan være veldig bra for deg. Alle disse tre tingene vil restituere deg og hjele betraktelig i forhold til angst, men tai chi og chi gong vil også gi deg en følelse av å ha beina dønn støtt plantet på baken, med andre ord det motsatte av desorienteringen du nå opplever. Meditasjon vil også bidra sterkt til å fjerne angsten din, gi kroppen hvile om du er utbrent og gi deg en klarhet som motvirker desoirentering du nå opplever.

Ja, mulig det skyldes forverring av angst, for den har blitt betraktelig verre det siste.

Har lest tråden du linket til et par ganger. Står veldig mye bra der, men føler ikke at jeg får det helt til. Klarer ikke stoppe å tenke negative tanker/bekymre meg. Vurderer kanskje å gå til healer, hvis det kan hjelpe :S

Skal kanksje til et rehabiliteringssted som heter Godthaab om en ca mnd (om jeg kommer inn), og der skulle vi visst drive litt med chi gong. Så da får jeg jo prøv det, og sett om det fungerer.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Har du tatt opp forverringen i symptomer med psykologen din? Hvis ikke, gjør det! Det kan være dere må endre medisinering eller terapien. For meg høres det ut som du er i ferd med å bli utbrent, men jeg er absolutt ingen ekspert på dette. Er du i gang med tung behandling, kan dette være en reaksjon. Jeg syns det egentlig er litt bekymringsfullt at du ER i terapi og ikke kjenner til disse helt klassiske tegnene på angst, har fått forklart hvorfor de oppstår og hva som skjer i kropp og hjerne. Trodde det var hovedtema på første time jeg, så man ikke får mer angst av angsten.

Alle symptomene du forteller om i hovedinnlegget er typiske symptomer på angst, og det at du nå ikke tør gå ut er også vanlig for personer med mye angst - tror det heter agorafobi. Angst for angsten ute blant folk på en måte.

Tror ikke du skal begynne med nye aktiviteter eller presse deg nå. Sov så mye du klarer, da slapper hjernen av, ta det med ro og ikke utfordre angsten. Ikke endre i medisinering uten at legen din er enig. Og snakk med psykologen din om dette nå.

Skrevet
Er du kvalm noen spesiell tid på dagen? Har legen kun målt vitaminer, ikke hormoner?

Det kan jo ha en fysisk årsak også, er det gjort noen andre undersøkelser noen gang?

Nei, er ingen spesiell tid på dagen jeg er kvalm, det kan være når som helst. Trodde i starten at jeg kanskje var gravid, men det har jeg fått avklart at jeg ikke er (heldigvis).

Legen målte vitaminer og blodprosent og sånn, tror ikke han sjekket hormoner. Kan det ha noe å si?

Skrevet

Kan det være noe så banalt som bivirkning av hormonprevensjon?

Skrevet
Har du tatt opp forverringen i symptomer med psykologen din? Hvis ikke, gjør det! Det kan være dere må endre medisinering eller terapien. For meg høres det ut som du er i ferd med å bli utbrent, men jeg er absolutt ingen ekspert på dette. Er du i gang med tung behandling, kan dette være en reaksjon. Jeg syns det egentlig er litt bekymringsfullt at du ER i terapi og ikke kjenner til disse helt klassiske tegnene på angst, har fått forklart hvorfor de oppstår og hva som skjer i kropp og hjerne. Trodde det var hovedtema på første time jeg, så man ikke får mer angst av angsten.

Alle symptomene du forteller om i hovedinnlegget er typiske symptomer på angst, og det at du nå ikke tør gå ut er også vanlig for personer med mye angst - tror det heter agorafobi. Angst for angsten ute blant folk på en måte.

Tror ikke du skal begynne med nye aktiviteter eller presse deg nå. Sov så mye du klarer, da slapper hjernen av, ta det med ro og ikke utfordre angsten. Ikke endre i medisinering uten at legen din er enig. Og snakk med psykologen din om dette nå.

Ja, jeg har nevnt det for psykologen flere ganger, men hun sier ikke stort til det :S Nevnte det også for psykologen/psykiateren på Legevakten når jeg var der, og det virket ikke som om han hang seg så opp i det.

Visste ikke plagene mine er symptomer på angst, men veldig greit å få vite det, så slipper jeg å føle at det er noe unormalt galt med meg.

Takk for svar

Skrevet
Kan det være noe så banalt som bivirkning av hormonprevensjon?

Nei, bruker ikke hormonprevensjon altså... :S

Skrevet
Ja, mulig det skyldes forverring av angst, for den har blitt betraktelig verre det siste.

Har lest tråden du linket til et par ganger. Står veldig mye bra der, men føler ikke at jeg får det helt til. Klarer ikke stoppe å tenke negative tanker/bekymre meg. Vurderer kanskje å gå til healer, hvis det kan hjelpe :S

Skal kanksje til et rehabiliteringssted som heter Godthaab om en ca mnd (om jeg kommer inn), og der skulle vi visst drive litt med chi gong. Så da får jeg jo prøv det, og sett om det fungerer.

Tusen takk for svar :)

Nei det er ikke nødvendigvis så lett å få til i praksis. Det eneste rådet jeg kan gi i forhold til det er at det blir mye, mye, mye, mye lettere å gi slipp på tanker etter soal metoden og lignende om man har jobbet litt med å frigjøre pusten. Det er pusten som er nøkkelen, spesielt i forhold til angst, men også generelt i forhold til det å gi slipp på noe og prosessere følelser og tanker på en god måte. Så det beste du kan gjøre tror jeg er å sette av litt tid til å jobbe med pusten hver dag. Det trenger ikke være så veldig mye, men det er viktig at innsatsen er ganske gjevn for at man skal komme noen vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...