Gå til innhold

Tenåringer og frokost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når tenåringen ikke har lyst på frokost fordi h*n ikke er sulten?

Lar h*n gå uten mat!

Sitter og påser at maten blir spist okke som, mat skal man ha!

Forsøker å lage noe som frister sånn at det blir noe i magen!

Hva gjør andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Lar han bestemme selv. Noen er frokostmennesker, andre ikke. Og hadde du likt at noen tvang i deg mat når du ikke var sulten?

Skrevet

Det kommer vel an på energinivået til tenåringen.

Hvis tenåringen klarer seg greit gjennom dagen, ikke trenger ekstra søvn og er slapp, driver med idrett, er normalvektig og spiser godt til de alle måltidene er det ikke noe problem, jeg hadde selv en slik fase da jeg var yngre.

Hvis tenåringen er slapp og energifattig, gjør det dårlig på skolen, orker ikke gjøre noe særlig, er undervektig og sover mye må det derimot gjøres noe. Tvang er vel uansett aldri løsningen, men f.eks en avtale om at hvis tenåringen spiser frokost hver dag i to uker og lover å se om energinivået bedrer seg. Da kommer han/hun antakeligvis til å selv forstå hvor viktig frokost er.

Skrevet
Lar han bestemme selv. Noen er frokostmennesker, andre ikke. Og hadde du likt at noen tvang i deg mat når du ikke var sulten?

Enig. Selv om jeg nok ville ha forsøkt å lage noe fristende, i vårt hus omelett eller eggerøre som regel, nystekt brød(bakemaskin), middagsrest... Hva det nå måtte være. -men tvang er ikke noe greit.

Jeg hadde latt ham gå uten å spise frokost, men med niste/formaninger om sørge for å ta en sen frokost før skolestart eller i friminuttet.

Skrevet

Jeg er ikke noe frokostmenneske, har vel knap spist frokost etter barneskolen, og i en periode maste mamma noe vannvittig med at jeg ikke spiste frokost. Tvang/mas fungerte ikke for meg, jeg ble jo ikke noe mer sulten av at mamma stod og gnålte om at jeg måtte spise minst en skive, så det ble bare krangling og utrivelig på morningen. Heldigvis innså hun etterhvert at jeg fungerte uten frokost og smurte heller på et par ekstra skiver i matpakken min så jeg spiste mer til lunsj.

Skrevet

jeg ville forlangt at h*n spiste i hvertfall en frukt eller yoghurt før skolen. Det er ofte frokst er det som frister minst, men blodsukkeret må litt opp for å følge greit med i de første timene.

Skrevet

Jeg var frokostmenneske før, men ikke så mye nå lenger. Dvs, jeg må ha frokost, men klarer ikke spise med en gang jeg står opp. Særlig hvis middagen blir veldig sen dagen i forveien, så vil jeg ha frokosten dagen etter senere enn om jeg hadde spist middag tidligere.

Jeg synes virkelig ikke noe om å tvinge i noen mat. Kan du ikke bare lage ekstra matpakke til tenåringen sån at han/hun spiser to gange rpå skolen?

Gjest Gjest TS
Skrevet

Takk for innspill!

Jeg forsøker av og til å lage noe som frister for at tenåringen skal få noe i magen. Stefar synes det er tull. Kan spise vanlig brødmat, er omkvedet, det er vi voksne som bestemmer.

Skrevet
Takk for innspill!

Jeg forsøker av og til å lage noe som frister for at tenåringen skal få noe i magen. Stefar synes det er tull. Kan spise vanlig brødmat, er omkvedet, det er vi voksne som bestemmer.

Voksne bestemmer, men vi kan vel bestemme oss for at det er ok å lage en omelett av og til i stedet for å tvinge på dem brødskiver ;-)

Ingen skal tvinges til å spise, synes jeg. Mat skal være noe man koser seg med. Godtar stefar at noen tvinger ham til å spise når han ikke er sulten/har lyst på mat? (forutsetter hele veien at tenåringen er sunn og frisk og ikke dør av å hoppe over et måltid).

Vi spiser gluten- og melkefritt her og er det noe jeg har lært etter å ha lagt om kosten, er det at brødmat er oppskrytt. Jodda, jeg baker brød og vi spiser stort sett brød som vanlig(gammel vane er vond å vende), men det finnes veldig mange gode, og bedre, alternativer til å få i seg næring og energi også på morgenkvisten.

Går ut fra at tenåringen ellers har fått alle foredrag om at frokost ikke bare er for magen, men gir energi til hjernen og gjør den klar for en ny dag med læring :)

Gjest Purple Haze
Skrevet
Takk for innspill!

Å kjære vene.....spør stefar om han hadde likt at andre skulle bestemme hva og når han skulle spise. Og hang over han til skiva var oppspist.

Noen ganger blir jeg i overkant oppgitt av voksne mennesker som tror barn/unge ikke får egenverdi før de er myndige.

Skrevet
Takk for innspill!

Stefar forstår altså ikke at det faktisk kan være fysisk vanskelig/umulig for enkelte personer å få ned en brødskive om morgenen. Jeg husker følelsen av å tygge og tygge og tygge og aldri få svelgt maten (og vi hadde ferskt brød). I dag virker dette rart for meg siden jeg kan hive nedpå fire brødskiver med en gang jeg våkner uten problemer, men jeg husker at frokosten da jeg var yngre var grusom.

Hvis de voksne bestemmer kan jo du som voksen bestemme at tenåringen ikke skal spise brødmat like greit som at stefar kan bestemme at tenåringen skal spise brødmat?

Skrevet

Min tenåring ville heller ikke ha frokost. Løsningen var sjokomelk (både proteiner og karbohydrater) eller en proteinrik energidrikk. Juice er okay, men blodsukkeret går raskt opp og ned igjen, men det er bedre enn ingenting hvis han får med ekstra stor matpakke. Du kan også lage en smootie han kan drikke. Jeg får ikke i meg frokost selv, men sørger for å få i meg noen kalorier i form av drikke.

Skrevet (endret)

Min på 16 vil ikke ha frokost. Han drikker et stort glass sjokolademelk, av og til en yougurt. Men han har matpakke med, som blir spist, eller han kjøper noe i kantinen på skolen.

Endret av ToveM
Skrevet

Det går an å spise selv om man ikke er sulten. Forkost er dagens viktigste måltid. Det er påvist at skoleelever som ikke spiser frokost gjør det dårligere enn dem som spiser frokost. Å ikke spise frokost er også knyttet til vektproblemer.

Gjest Nattvette
Skrevet

Spiste sjeldent frokost etter eg blei 13. Foretrakk sove de ekstra minuttene enn å stå opp for å spise. Men spiste ett eple eller ei gulrot på vei til skolen noen ganger. Og hadde med matpakke (som ikkje alltid blei spist heller).

Skrevet
Det går an å spise selv om man ikke er sulten. Forkost er dagens viktigste måltid. Det er påvist at skoleelever som ikke spiser frokost gjør det dårligere enn dem som spiser frokost. Å ikke spise frokost er også knyttet til vektproblemer.

Vektproblemer får man hvis det daglige kaloriinntaket er høyere enn forbruket, ikke fordi man hopper over frokosten eller spiser "til feil tid".

At man må ha mat for å fungere i læresituasjonen er jeg enig i, men jeg synes ikke løsningen er å tvinge ungdommen til å spise.

Skrevet

La tenåringen få med seg et par pakker Wasa Sandwich i sekken. Kjapt og godt å hive i seg i friminuttet når han blir sulten. Koster åtte kroner.

Skrevet
Vektproblemer får man hvis det daglige kaloriinntaket er høyere enn forbruket, ikke fordi man hopper over frokosten eller spiser "til feil tid".

At man må ha mat for å fungere i læresituasjonen er jeg enig i, men jeg synes ikke løsningen er å tvinge ungdommen til å spise.

Det er feil. Det er vitenskapelig påvist at det er en sammenheng mellom overvekt og manglende frokost.

Gjest Meebling
Skrevet

Her følte jeg meg truffet. Det stemmer ikke alltid alt som står. Overhodet ikke. Ville du likt å få tvunget inn en skive i kjeften før skolen! Jeg spiser ikke frokost, men får kun 5'ere og 6'ere på skolen. Uten frokost. Med frokost blir jeg kvalm og klarer ikke å tenke. Og det er ikke alltid at det å ikke spise frokost er knyttet til vektproblemer. Noen ganger kanskje, men ikke alltid.

Skrevet
Det er feil. Det er vitenskapelig påvist at det er en sammenheng mellom overvekt og manglende frokost.

Har du link til den/de undersøkelsene?

Jeg er overvektig. Jeg har alltid spist frokost.

Overvekten kommer som en følge av for stort kaloriinntak, ikke av hvorvidt jeg har spist frokost eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...