Gå til innhold

Hva slags kattemat bruker dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg bruker Friskies, har 6 katter. og når jeg har hatt ''dyrlege'' mat så har dem nektet og spise! men da skal jeg huske neste gang jeg kjøper mat at jeg heller går til dyrlegen:-) og blande maten så dem venner seg til det! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pus_*
Skrevet

Noen som vet noe om "Perfect fit"/ "Active fit" (tror det er det det heter...)som man finner i noen dagligvarebutikker. Det er litt dyrere enn annet dagligvare-fór, men er det noe bedre? Hadde vært veldig kjekt i såfall. Her jeg bor er det langt til nærmeste dyrebutikk....

Gjest emmeline
Skrevet

Vi bruker ProPlan fra dyrebutikken. Jeg vet ikke, men har det for meg at kattematen i vanlig butikker er dårligere, "oppmalte ikea-møbler". De får Whiskas våtfòr til kos innimellom.

Gjest Gjest_Annika_*
Skrevet

Katten min får Hill's tørrfor som tillegg til diverse mus og fulg som han spiser ute.. :) Ved dårlig planlegging fra min side må jeg ty til det her Uglesette "butikkforet", og han lever i beste velgående på det også.. Eneste forskjellen er at han får mer avføring, og at den også lukter helt forj***ig.. :sukk:

Den forrige katten min fikk "butikkfor", og levde i beste velgående til hun var 13 år og hadde et uheldig møte med en bil. Det er riktignok 12 år siden, så kan hende "butikkforet" er blitt dårligere enn den gang...?

En annen ting: Ikke la hunden din spise kattemat.. den blir veldig fet... :tristbla: Også om den stjeler det.. :popcorn: hehe

Oppsummerer det hele med å si at Hill's, RC, Proplan, Eukanuba osv. er MYE billigere enn mange tror, siden katten trenger mindre mengde for for tilnærmet samme næringsinntak...

Skrevet
Noen som vet noe om "Perfect fit"/ "Active fit" (tror det er det det heter...)som man finner i noen dagligvarebutikker. Det er litt dyrere enn annet dagligvare-fór, men er det noe bedre? Hadde vært veldig kjekt i såfall. Her jeg bor er det langt til nærmeste dyrebutikk....

Perfect Fit -foret hadde en stor brukerundersøkelse for noen år siden, der de ga ut forprøver (nok til å fore en katt i en hel måned)til de fleste oppdretterne og ellers til de som var interessert i å prøve det. Disse skulle fylle ut skjemaer og gi tilbakemeldinger. PF brukte masse penger på denne kampanjen, og jeg hadde håpet på at de endelig skulle få et kvalitetsfor som de også kunne selge i dagligvarehandel (Tro det var ICA-kjeden som skulle selge det i første omgang) men det hele ble heller labert.

Tror ikke at resultatet ble slik som ventet, da jeg ikke har sett foret i butikkene eller hørt noe om det de to siste årene iallefall.

Skrevet

Her får de Eukanuba tørrfor :) Er faktisk ikke så overbegeistret for våtfor heller, gutta mine.

Gjest puseeier
Skrevet
Perfect Fit -foret hadde en stor brukerundersøkelse for noen år siden, der de ga ut forprøver (nok til å fore en katt i en hel måned)til de fleste oppdretterne og ellers til de som var interessert i å prøve det. Disse skulle fylle ut skjemaer og gi tilbakemeldinger. PF brukte masse penger på denne kampanjen, og jeg hadde håpet på at de endelig skulle få et kvalitetsfor som de også kunne selge i dagligvarehandel (Tro det var ICA-kjeden som skulle selge det i første omgang) men det hele ble heller labert.

Tror ikke at resultatet ble slik som ventet, da jeg ikke har sett foret i butikkene eller hørt noe om det de to siste årene iallefall.

Stort sett alle butikker rundt her (Ica, Rema 1000, Coop osv.) har Perfect fit kattemat, så det var jo litt pussig...

Gjest gjestidag
Skrevet
Men kvalitetsmaten er jo ikke dyrere enn Friskies og Whiskas?

Iallefall ikke de store sekkene, når man tenker over hvor mye kattene eter av billigforet jamført med kvalitetsforet.

Tenker man langsiktig og økonomisk, så er faktisk merker som Royal Canin og Hills rimeligst :)

Jeg synes kattene mine spiser like mye uansett hva de får slags mat. Det eneste jeg merker forskjell på er avføringsmengde og lukten av bajsen... Her er faktisk også Perfect Fit mye bedre enn Whiskas o.l.

Forøvrig varer Perfect Fit mat like lenge som RC (og koster dermed mindre), og siden katten min er frisk og rask og PF skal være et sunnere alternativ enn Whiskas o.l., fortsetter jeg med det. Eventuelt sper jeg på med litt RC i gode tider :)

Skrevet

Jeg har 2 små nydelige innekatter. En hannkatt på 1 år og ei lita rampejente på 5 mnd. Jeg skammer meg over å si at jeg har brukt for fra dagligvare butikken for inntil 2 mnd siden. Grunnen er vel at jeg hadde for lite peiling og trodde på reklamen. Men så begynte hannkatten å få stygge tenner, og da begynte jeg å søke på info om whiskas foret og ble rimelig sjokkert. Det var da jeg kom over dette forumet.

Så jeg bestemte meg for at mine søte små puser selvsagt fortjente noe bedre. Og av både dyrlegen og dyrebutikken ble jeg anbefalt Eukanuba forann Royal Canin. Ikke fordi RC var noe dårligere, men fordi Eukanuba var drøyere, og derfor billigere i bruk.

Og for en forskjell jeg merker! Det er akkurat som kattene er mer tilfreds. De maser mye mindre etter mat, og jeg og samboeren får også spise i fred uten at en av dem hopper opp på bordet. Det er også mye mindre bæsjing og fising. Og hannkattens tenner er nå skinnende og fine igjen :)

Så tusen takk for at dere her inne hjalp meg til å gjøre mine katters hverdag mye bedre!

Skrevet

Jeg gir kattene mine RC. :) Og litt tunfisk, middagsrester, og boksemat innimellom :)

Gjest Gjest_frida_*
Skrevet

Hva slags middagsrester er det ok at katten får? Er det bare kokt kylling og fisk som gjelder?

Jeg gir stort sett bare Royal Canin tørrfór og av og til litt kokt fisk....

Skrevet
Hva slags middagsrester er det ok at katten får? Er det bare kokt kylling og fisk som gjelder?

Jeg gir stort sett bare Royal Canin tørrfór og av og til litt kokt fisk....

Fisk, kylling, roastbeef, kalkun e.l.

Skrevet

Alt kjøtt som de liker. Er det kokt eller stekt skal de ikke ha beina. Jeg pleier å ta av stykker til hunden og kattene før vi lager maten, er det rått kan de få beina også.

Skrevet

Her gaar det i Hills Science Plan Adult. :) Litt kylling, tunfisk o.l og litt vaatfor faar pusen ogsaa i ny og ne, men det er hun egentlig ikke saa begeistret for. Hun maste i grunnen mer etter annen mat da vi ga henne billigfor ...

Skrevet

Dette er jammen en lærerik tråd! :)

I dag fikk jeg en brosjyre i posten fra dyrebutikken TAM. Der annonserer de for kattematen "Brit Care" (både tørr - og våtfór). Noen som har erfaringer med dette? Jeg har aldri hørt om det før...Er det verdt et forsøk??

Skrevet

så koselig tråd :)

jeg har to katter på 1, 5 år begge to og de er søsken. er så koselig med 2 katter, de har mye selskap i hverandre:) de får tørrfor fra dyrlege, husker ikke helt merke nå, men vi veksler litt. det går iallefall ned på høykant :) i tillegg får de våtfor 2 ganger om dagen- de deler en bløtforpose om morgningen og en om ettermiddagen. er det for mye å gi bløtfor? de elsker det iallefall :) og hun ene går rett til tørrforskåla etterpå, hun er umettelig. hehe ;)

Skrevet
så koselig tråd :)

jeg har to katter på 1, 5 år begge to og de er søsken. er så koselig med 2 katter, de har mye selskap i hverandre:) de får tørrfor fra dyrlege, husker ikke helt merke nå, men vi veksler litt. det går iallefall ned på høykant :) i tillegg får de våtfor 2 ganger om dagen- de deler en bløtforpose om morgningen og en om ettermiddagen. er det for mye å gi bløtfor? de elsker det iallefall :) og hun ene går rett til tørrforskåla etterpå, hun er umettelig. hehe ;)

Jeg vil si at det er mye med 2 ganger om dagen. Blir vel som om du skal spise en stor is 2 ganger om dagen. Og får ikke pus "nok" tørrfòr kan også tennene råtne bort pga tørrforet "fjerner" mye puss og urenheter på tennene til pus og rensker de. Det gjør ikke våtfòr :)

Skrevet

Katta mi får Eukanuba:) Hun har perfekt vekt og fin og blank pels!

Anbefaler :gjeiper:

Gjest Chiffon
Skrevet

Vi går kattene dyrlegefor, husker ikke i farten om det er Hills? I tillegg deler de en pakke våtfor til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...