Gå til innhold

Hva slags kattemat bruker dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har ikke råd til å kjøpe så dyr mat til våre 2 katter, så jeg gir dem bare billig kattemat fra matbutikken (Rema og Kiwi). De er glade og fornøyde likevel.

Når vi har fisk eller kjøtt til middag får de restene.

Jeg tror det ofte er tull å alltid kjøpe det dyreste! selvfølgelig sier dyrebutikken at deres produkt er best. De vil jo selge så mye som mulig....

Det er ikke tull at billigmat ikke er bra for kattene nei!

De får ikke opp næringen ordentlig, da maten er rester. De spiser også MYE mer enn de gjør med ordentlig kattemat, så det blir ca samme prisen i lengden uansett da katten må spise dobbelt så mye billigfòr enn med f.eks royal Canin for å få opp næringen og ta den til seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_minnie_*
Skrevet

Noen som vet om det er ok å bruke First Price tunfisk, eller bør man også velge dyrere merker her?

Skrevet
Noen som vet om det er ok å bruke First Price tunfisk, eller bør man også velge dyrere merker her?

Tunfisk er jo bare for kos, så det går fint :)

Skrevet
Jeg har ikke råd til å kjøpe så dyr mat til våre 2 katter, så jeg gir dem bare billig kattemat fra matbutikken (Rema og Kiwi). De er glade og fornøyde likevel.

Når vi har fisk eller kjøtt til middag får de restene.

Jeg tror det ofte er tull å alltid kjøpe det dyreste! selvfølgelig sier dyrebutikken at deres produkt er best. De vil jo selge så mye som mulig....

Vanlig billigmat, som den du får i vanlig dagligvare, inneholder også alt for mye salt. Katter får lett nyre og urinveisproblemer når de får feil for. Jeg regner med at du aldri har sett en katt dø av urinforgiftning, eller sprengt blære som følge av "grus" som tetter urinveiene... Det har jeg, og det er en GRUSOM død for katten, og jeg fatter ikke at folk tørr å fore med dårlig for. Du kan sammenlikne å gi katten din "rema-mat" med at du spiser "mc-donaldsmat" hver dag... hva tror du det gjør med kroppen din?

Og at man ikke har råd? Hva gjør du om katten må til vetrinæren da? Har man tatt på seg ansvaret for en katt, har man også påtatt seg et økonomisk ansvar, det koster å ha dyr. Det er heller ikke dyrere å fore på kvalitetsfor i lengden. Når katten får rett for, vil ikke behøve å spise så mye for å få i seg nok næring. JEg kjøper for MYE sjeldnere nå enn den gang jeg brukte butikkfor...

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Jeg har ikke sett noen dø av det, nei. Hadde det vært sååååå ille hadde man vel ikke solg vanlig kattemat i ALLE butikker i hele landet???

Jeg har heldigvis ikke måttet ha kattene mine hos dyrlegen enda (de var kastret og sterilisert da jeg fikk dem).

Skrevet
Jeg har ikke sett noen dø av det, nei. Hadde det vært sååååå ille hadde man vel ikke solg vanlig kattemat i ALLE butikker i hele landet???

Jeg har heldigvis ikke måttet ha kattene mine hos dyrlegen enda (de var kastret og sterilisert da jeg fikk dem).

Det er jo ikke sånn at kattene tipper over etter å ha spist en munnfull.

Jeg hadde aldri foret kattene mine med sånt tull hvertfall. Blir som å gi first price tørrfor til bikkja.

Hva gjør du om katten din blir påkjørt i morgen da?

Eller om den andre blir bitt av en hund og må sy?

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Dere får det til å virke som jeg er en forferdelig katteeier bare fordi jeg kjøper vanlig kattemat, jo.... jeg er veldig glad i kattene mine, og om det skjer noe med dem så vil jeg selvfølgelig gå med dem til dyrlegen. Jeg mener bare at kattematen i matbutikken ikke kan være så farlig når den selges OVERALT! Om det hadde vært så farlig ville det vel ikke vært lov å selge det. Og det er vel forskjell på First Price og Friskies/ Whiskas?

Skrevet

det er ikke så stor forskjell på first price og whiskas nei...

det er for "junkmat" å regne. De er laget av de billigste råvarene (altså restene som ikke duger til annet), de er veldig dårlig balanserte og inneholder alt for mye ugunstige kornprodukter, som bare går rett igjennom systemet til kattene. og ikke minst alt saltet som er i disse forene.

en av de vanligste sykdommene på voksne/eldre katter er faktisk nyresvikt... og dette er noe jeg ser mye av i jobben min...

Og du er nok kanskje ikke en dårlig katteeier, men du forer kattene dine dårlig. Og det er kattene dine det går utover.

Det blir ikke mye dyrere å fore med et kvalitetsfor. Ta f.eks Hills C/D, en 10 kg sekk koster omtrent 600 kroner. en slik sekk vil du nok ha i 4-6 måneder til 2 katter. Da er det snakk om omtrent 4 kroner dagen i for til kattene dine. Det vil jeg tro kattene dine er verdt...

Skrevet
Dere får det til å virke som jeg er en forferdelig katteeier bare fordi jeg kjøper vanlig kattemat, jo.... jeg er veldig glad i kattene mine, og om det skjer noe med dem så vil jeg selvfølgelig gå med dem til dyrlegen. Jeg mener bare at kattematen i matbutikken ikke kan være så farlig når den selges OVERALT! Om det hadde vært så farlig ville det vel ikke vært lov å selge det. Og det er vel forskjell på First Price og Friskies/ Whiskas?

Det finnes jo Mc Donalds og andre junkfoodsjapper overalt også, men sunt er det ikke ;)

Og ikke rimeligere heller.

Skrevet

Knallbra argument.. Det selges også sjokolade, chips, røyk og alkohol overalt. Så da kan det ikke være skadelig! Eller?

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

Ser at du får endel tyn i innleggene her. Og er det kritikk som skal til for å endre holdningen din til dagligvarematen, så kaster jeg meg på. For det er nok slik som alle her skriver til deg at maten fra Whiskas/First Price osv ikke er det sunneste og beste alternativet for kattene dine.

Du kan tenkte på at det er faktisk du som velger livsstilen for dine katter, de har dessverre ingenting de kan si. Og som ansvarlig eier så ville jeg lyttet når du får så mange råd om å bytte over til annet fôr.

Nå vet jeg ikke om du har barn. Men hva om du sammenligner det med at du kun kjøpte drittmat til barna dine...du merker det ikke med en gang kanskje, men langtidsvirkningene dukket opp etter noen år. Dårlig hud, hår, diabetes, overvekt, dårlig med energi osv. Da hadde du fått reaksjoner da! Og som noen her skriver, så er det ikke noe godt å ha på samvittigheten at maten du gir kattene kan være med på å gi de livsstilssykdommer senere.

Og hva økonomien angår, så er det alltid en løsning. Legg av litt penger hver uke og kjøp en 5kg sekk med skikkelig fôr. Og så ser du hvor lang tid det tar før du må kjøpe igjen...det er da du forstår at "dyrere" mat kanskje ikke er så dyr lenger.

Min katt er en av tre i ett kull. To av de får skikkelig mat kjøpt hos dyrlege eller på dyrebutikk, og den siste fikk Friskas(det er tre forskjellige eiere, men vi kjenner til hverandre og passer hverandre sine katter). Det var himmelvid forskjell på pelsen på kattene, og den som kun fikk Friskas så ikke bare mer pjuskete ut, men han hadde lagt på seg mye mer enn de to andre. Vi to kjøpte en sekk Hills på deling og gav den eieren som ikke hadde "forstått" det. Nå er det tre kattesøsken som ser sunne ut og har en god vekt.

Og til slutt: Jeg kjøper sjokolade og jeg drikker alkohol. MEN jeg har valget å utsette meg for det, og stopper når jeg vil. Det kan ikke kattene dine!

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

Og en ting til: Nei, du er ikke en forferdelig katteier. Men nå som du har fått informasjonene om hva du bør velge fra såpass mange andre katteiere så bør du kanskje endre matvanene til kattene dine. Om du IKKE gjør det til tross for alle innleggene her, ja, da er du nok ikke en god katteier.

Det er aldri for sent å endre mening!

Skrevet
Vanlig billigmat, som den du får i vanlig dagligvare, inneholder også alt for mye salt. Katter får lett nyre og urinveisproblemer når de får feil for. Jeg regner med at du aldri har sett en katt dø av urinforgiftning, eller sprengt blære som følge av "grus" som tetter urinveiene... Det har jeg, og det er en GRUSOM død for katten, og jeg fatter ikke at folk tørr å fore med dårlig for. Du kan sammenlikne å gi katten din "rema-mat" med at du spiser "mc-donaldsmat" hver dag... hva tror du det gjør med kroppen din?

Og at man ikke har råd? Hva gjør du om katten må til vetrinæren da? Har man tatt på seg ansvaret for en katt, har man også påtatt seg et økonomisk ansvar, det koster å ha dyr. Det er heller ikke dyrere å fore på kvalitetsfor i lengden. Når katten får rett for, vil ikke behøve å spise så mye for å få i seg nok næring. JEg kjøper for MYE sjeldnere nå enn den gang jeg brukte butikkfor...

Kjempe bra skrevet! Det ER altfor mye salt i de billig produktene og det er IKKE bra for kattene. Det kan se ut til at de storkoser seg med maten og det gjør de sikkert også men på sikt er ikke den maten bra for kattene. Syns du burde ta deg en tur til en dyrebutikk for å få litt råd eller tips til mat. Du kan også få kjøpt veldig bra mat hos veterinæren!

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Skjønner av alle innleggene her at jeg tydeligvis har gjort en feil i forhold til valg av kattemat. Og jeg skal prøve å kjøpe et "ordentlig" for neste gang. Men hva gjør jeg dersom ikke kattene liker det nye foret, da? Det blir vel kanskje som å gi grønnsaker til en unge som ellers bare har fått hamburgere og pølser?

Og om den vanlige kattematen i matbutikken er så farlig som dere sier, burde det jammen komme advarsler på disse pakningene også. De reklamerer jo med at det er det beste for katten...og det gjør man verken med røyk, sjokolade, chips eller hamburgere. Gjør man vel?

Skrevet
Skjønner av alle innleggene her at jeg tydeligvis har gjort en feil i forhold til valg av kattemat. Og jeg skal prøve å kjøpe et "ordentlig" for neste gang. Men hva gjør jeg dersom ikke kattene liker det nye foret, da? Det blir vel kanskje som å gi grønnsaker til en unge som ellers bare har fått hamburgere og pølser?

Og om den vanlige kattematen i matbutikken er så farlig som dere sier, burde det jammen komme advarsler på disse pakningene også. De reklamerer jo med at det er det beste for katten...og det gjør man verken med røyk, sjokolade, chips eller hamburgere. Gjør man vel?

Nå vet jeg ikke med alle merkene, men vet at i allefall Hill`s har smaksgarati på foret sitt, og hvis katten din ikke liker det, er det bare å levere det tilbake. Men regner med det går helt fint, det er mye bedre smakelighet på kvalitetsforene.

Den gang jeg begynte å fore med Hills, var det en gang jeg hadde glemt å kjøpe for på en fredag, og tydde til "rema-mat" siden vetrinærene har stengt i helgene. Katten min snudde ryggen til maten og sultestreika hele helga, til mor fikk kjøpt skikkelig mat igjen... :sjenert:

så den eneste bivirkningen av å fore bedre er at du kan få en litt mer kravstor katt... :gjeiper:

Forresten, syns det er kjempebra at du har tatt det til deg, og vil prøve kvalitetsmat neste gang:) Du vil ikke angre:)

Skrevet

Kattene spiser som regel det de får! Det kan ta noen dager for dem å venne seg til ny mat men bare la det stå fremme helt til de begynner å spise av det! :)

flott at du skal kjøpe ordentlig mat :)

Skrevet

Katter er vanedyr når det gjelder for, så isåfall kan du blande nytt og gammelt for en periode. Start med en større andel av det gamle, også trapper du ned etterhvert. Voksne, friske katter sulter ikke ihjel foran matfatet, men med å gjøre slik blir det litt enklere.

Skrevet

dyrebutikkene har også ofte vareprøver. Spør om du kan ta med deg et par typer hjem for å se hvilket dem liker best. :)

Gjest gjestidag
Skrevet

Katta vi hadde når jeg var liten, var en kastrert hannkatt, og han fikk kun billig mat ala Whiskas og Friskies (både tørr- og våtfór) og middagsrester (kylling eller fisk). Han hadde perfekt vekt, nydelig blank pels og fine tenner. Han levde et langt og aktivt liv uten helseproblemer.

Den første katten jeg hadde i voksen alder fikk samme maten og hadde også fin vekt, pels og tenner. Hun døde dessverre som ung pusefrøken av en påkjørsel...

Greit at billigfór er et dårligere alternativ, men å svartmale det som livsfarlig mat er å dra det litt langt. Hadde det vært så ille som det dere fremstiller det her, hadde det ikke vært godkjent for salg.

MEN, jeg er absolutt enig i at litt dyrere mat er bedre for katten. Det er lagt mer flid i å velge gode råvarer som gir en god balanse av næringsstoffer. Det har også blitt brukt større ressurser til å forske på hva som er best for ulike katter. Man kan jo også velge og vrake i spesialfór i de dyrere merkene, og det kan jo ofte være en fordel da katter er forskjellige.

Min nåværende katt får ikke whiskas o.l. fordi hun ikke tåler det (sensitiv mage med diare), så hun fikk RC fra hun var liten. Først Babycat og så senere spesialfór for kastrerte kattunger. Da fikk jeg kommentar fra dyrelegen om at hun hadde for mye bukfett (og var for tynn over ryggen)... Noe som jo var litt pussig siden jeg hadde gitt anbefalt mengde med mat, og det var mat som skulle motvirke overvekt på kastrerte katter... I tillegg var hun normalt aktiv og leken, så hun hadde ingen grunn til å bli overvektig.

Jeg gikk over til Perfect Fit (Sensitive og Active), som er i mellomsjiktet av kattemat (dyrere enn whiskas o.l.), og nå har katten nydelig pels og ikke noe ekstra bukfett lenger (og heller ikke snev av diare). Jeg kommer til å fortsette å gi henne dette, med innslag av våtfor, tunfisk og kylling. Tror ikke katten min lider noen nød for det :) Blant annet er saltnivået lavere, andelen animalske bestanddeler større og smaken visstnok bedre enn billige merker. I tillegg er PF tilsatt taurin, og det er ikke alle billigere merker som har.

Skrevet
MEN, jeg er absolutt enig i at litt dyrere mat er bedre for katten.

Men kvalitetsmaten er jo ikke dyrere enn Friskies og Whiskas?

Iallefall ikke de store sekkene, når man tenker over hvor mye kattene eter av billigforet jamført med kvalitetsforet.

Tenker man langsiktig og økonomisk, så er faktisk merker som Royal Canin og Hills rimeligst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...