Cæmis Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Vi gifter oss i August og ønsker å sende ut invitasjoner litt tidlig da dette er midt i sommerferien for de fleste med barn i skolen. Mange av mine søsken har barn, og skal sikkert planlegge ferie i god tid, og vi ønsker også at de skal ha mulighet til å komme på dagen vår. Derfor skal vi sende ut invitasjoner i mars måned. Grunnet økonomiske grunner (vi kjøper inn alkohol og annet pynt som duker og kopper etc) ønsker vi å vite i god tid hvor mange som kommer. Vi vurderer derfor å sette svardato midten av Mai, 3 mnd før bryllupet. Da har vi fordelen med at vi ikke overkjøper drikke og annet stæsh. Dette er jo ikke noe vi informerer om til våre gjester, så vi lurer på om noen kommer til å synes dette er alt for tidlig. Vet jo at mange setter 1-2 mnd før, me dette er likom midt i ferien OG vi ønsker å treffe budsjett. Hva tror dere? Er vi helt på jordet?
Gjest megvel Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Nei det synes jeg ikke! Innbiller meg at det er normalt å ha svarfrist 10 uker før bryllupet.
leirbål Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Ha den svardatoen som passer dere, ikke alle de andre her inne. Vi hadde svarfrist lenge før, og er glad for det. For mange svarte ikke, det var mye som skulle planlegges og ordnes, så jeg er glad vi slapp å ring rundt rett før. Og bordkart er ofte vanskelige i praksiss, så der brukte vi mye tid. Greit å ikke måtte stresse.
hegejenta30 Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Etter å ha lest dette innlegget vurderer jeg virkelig å endre svardatoen litt tidligere på våre invitasjoner også. Vi gifter oss i begynnelsen av juli og tenkte at slutten av mai var fin tid for å få inn svarene. Men etter å ha lest dette så tror jeg jammen jeg skal sette 1.mai som svarfrist. Da blir det 9 uker før bryllupet. Og vi får som deg GOD tid til å finne de beste tilbudene på mat/drikke og pynt til festen!
Rosalie Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg reagerer ikke på svardatoen deres, jeg reagerer mer på at dere ikke sender ut innbydelsene før veldig sent siden bryllupet er midt i ferien. Vi bestemmer, og bestiller, årets ferie senest i januar. Og vi endrer ikke ferieplanene for et bryllup.
leirbål Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg reagerer ikke på svardatoen deres, jeg reagerer mer på at dere ikke sender ut innbydelsene før veldig sent siden bryllupet er midt i ferien. Vi bestemmer, og bestiller, årets ferie senest i januar. Og vi endrer ikke ferieplanene for et bryllup. Ja, det tenkte jeg ikke over. Jeg hadde sendt ut inbydelsene nå. For det er mange som planlegger ferien ett år i forveien. Eventuelt ringt rundt og bedt de holde av datoen.
-Englefjes- Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Ja, det tenkte jeg ikke over. Jeg hadde sendt ut inbydelsene nå. For det er mange som planlegger ferien ett år i forveien. Eventuelt ringt rundt og bedt de holde av datoen. Vi løste akkurat dét ved å sende ut en mail til alle gjestene i god tid. Det var mye som ikke var klarlagt ifm bryllupet så lang tid i forveien som burde komme med på en invitasjon (ulike tidspunkt f.eks), så vi valgte å gjøre det på den måten. Invitasjonene kom noen måneder senere.
ToveM Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Til nærmeste familie ville jeg i alle fall ymtet frempå mye tidliger. Vi bestemmer oss alltid tidlig for ferie. Har allerede bestilt og betalt flybilletter til Spania neste sommer. Skal en få tak i billige billetter må en næmlig være tidlig ute. Så skulle jeg hatt bryllupp i skoleferien spesielt, ville jeg gitt tidlig beskjed. Endret 18. oktober 2009 av ToveM
Christal Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Vi skal gifte oss 10 juli, sender ut invitasjonene like over nyttår med svarfrist 30 apr/1 mai .. så jeg reagerte også på at dere sender invitasjonene ut litt sent?
Cæmis Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2009 Takk for alle tilbakemeldinger! Ja, når dere sier det så er kanksje mars litt sent...? Hmmm, har faktisk ikke tenkt på det slik. Om vi sender ut i begynnelsen av januar så er det kanskje bedre? Med svardato Mai? Hmmm...ja, da er det kanskje på tide med å se på invitasjoner da...
Gjest Heidie Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Hehe, vi skal gifte oss i desember, og har enda ikke sent ut invitasjoner, så kan nesten ikke forvente at folk svarer 3 mnd før Men det er jo noe annet når man gifter seg på sommeren
Cæmis Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2009 Huff, ja , det er dette med sommerferie som folk ofte planlegger i veeeeldig god tid. Nå fikk jeg nesten litt angst på at jeg var sent ute....må jo begynne å finne invitasjonen...så mye å velge i mellom a gitt! :dåne:
Christal Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 Huff, ja , det er dette med sommerferie som folk ofte planlegger i veeeeldig god tid. Nå fikk jeg nesten litt angst på at jeg var sent ute....må jo begynne å finne invitasjonen...så mye å velge i mellom a gitt! :dåne: ja, nesten altfor mye å velge i .. har vært inne på tanken å lage selv, finner lissom ikke så veldig mange som jeg ønsker i en normal prisklasse hehehe vil ikke ut med 6000 kun for invitasjonene.. vi stresser veldig for å finne de rette for så å få sendt de ut i begynnelsen av jan.. tiden flyr! :dåne:
Sunshine Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Men får dere ikke spredd datoen til de fleste gjestene da? Vi fortalte venner og familie om datoen så fort den var satt. Til jul sender vi ut julekort med info om at de blir invitert, og kort informasjon om overnattingsmuligheter og transport. Så sender vi ut innbydelser med konkret info om selve bryllupet en gang til våren, med frist i god tid før leverandørene venter svar (gjerne på maksimum en 3-4 uker fra innbydelsene sendes ut). Endret 18. oktober 2009 av Sunshine
Gjest megvel Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har spredd datoen til de som det er viktig for meg at kommer i bryllupet mitt. Skal også ha det i ferien, men sender ikke ut invitasjoner før mars. De som eventuelt ikke vet om det før da og ikke kan komme, vil jeg nok ikke sørge over heller! Blir nok noen pliktgjester jeg inviterer for mamma eller pappa sin del.
Cæmis Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har noen familiemedlemmer som vi dessverre ikke snakker med så ofte. Disse har også barn, og selv om vi ikke har verdens tetteste bånd er det likevel viktig for meg å ha de der. Jeg har ikke snakket med noen av de på kanskje 1-2 år. Man kan kanskje da spørre seg selv om hvorfor man skal be de, men de er såpass nære familie at jeg ville følt det rart å ha det annerledes. jeg vet heller ikke hvorfor man har sklidd fra hverandre, men man hadde mye til felles i årne som har gått med unntak av de siste årene hvor man har hatt meget lite kontakt. Om de ikke kommer så får det være så, men det faller heller ikke naturlig å rine de å si "hei..v gifter oss i august, hold av datoen". Eventuelt kan jeg kanskje sende "save the date kort" til de som dette gjelder? Øvrige familie vet jo at vi gifter oss, det blir eventuelt venner som ikke vet om de er bedt eller ikke (vi kan ikke be alle så har valgt de nærmeste).
-Englefjes- Skrevet 19. oktober 2009 #17 Skrevet 19. oktober 2009 Angående å bestille invitasjoner: Vi bestilte på optimalprint.no. Designet dem selv, og pyntet på dem med et silkebånd før vi sendte dem ut. De ble faktisk utrolig fine; stilrene og elegante, og jeg tror vi betalte ca 1400 for trykk og frakt av 50 invitasjoner. Det ble billigere enn de jeg opprinnelig hadde tenkt å lage selv.
lilleGrethe Skrevet 19. oktober 2009 #18 Skrevet 19. oktober 2009 Vi sender ut invitasjonene snart (har litt jobb igjen på dem, men regner med å ha de sendt ut tidlig november). Vi har også bryllupet midt i ferien, så greit at folk vet om det før jul. I tillegg kommer mange fra utlandet og ellers langveisfra i Norge, så greit for folk å vite det tidlig, så de kan ordne overnatting, evt planlegge ferie i kombinasjon med bryllupet. Du kan enten sende ut invitasjonene tidlig, eller kanskje inkluder en PS i julekortene som "save the date"? Hvis dere sender julekort uansett, er jo det greit.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #19 Skrevet 19. oktober 2009 Ja, det tenkte jeg ikke over. Jeg hadde sendt ut inbydelsene nå. For det er mange som planlegger ferien ett år i forveien. Eventuelt ringt rundt og bedt de holde av datoen. I statene er det vanlig å sende en hilsen til de man ønske å invitere - en "Save the date" som går ut i god tid. Det synes jeg er en knall-ide!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #20 Skrevet 19. oktober 2009 legger ved en link til sånne "save the date" kort - http://www.invitesgalore.com/save-the-date-invitation.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå