Gå til innhold

Influensa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært ute og reist og alle som reiste ble etter hvert syke i løpet av langhelgeturen. Vi har alle sterke influensasymptomer, men jeg tror på ingen måte det er snakk om svineinfluensa. Det jeg da lurer på er om man likevel automatisk skal sykemeldes i syv dager, slik man skal om man har svineinfluensa i og med at vi ikke kommer til å testes liksom?

To av oss som reiste jobber med mennesker og barn, har det noe å si i forhold til om vi bør sykemeldes?

Jeg vet jeg bør ringe til legen. Om jeg skal sykemedes må jeg jo uansett kontakte legen, jeg ønsker bare litt mer info først, slik at jeg ikke høres ut som en til av dem hysteriske som tror de har fått svineinfluensa. Jeg skal kontakte fastlegen i morgen, men ville ha litt mer info først.

Jeg tenker særlig på at jeg som jobbber inn under "helsepersonelloven" kanskje har et ansvar for å hindre smitte? Jeg finner ikke noe (i mitt korte søk på nett, jeg har vondt og er veldig trett så jeg orket ikke lese mye) om influensa og sykemelding, bare om svineinfluensa og sykemelsing liksom.

På forhånd takk for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden man ikke testes for svineinfluensa, må de vel behandle alle med influensasymptomer likt, og det vil si 7 dager sykemeldt fra utbrudd.

Skrevet
i syv dager, slik man skal om man har svineinfluensa i og med at vi ikke kommer til å testes liksom?

Hvis du ikke behandles med Tamiflu skal du være hjemme i 7 dager uansett ja.

Behandles du med Tamiflu, kan du gå på jobb etter å ha hatt en feberfri dag, fordi Tamiflu begrenser smittespredningen.

Skrevet

Du vil nok få beskjed av legen om å bli hjemme uansett ja. I min jobb har vi fått klar beskjed om at ved influensasykdom skal vi holde oss hjemme i 7 dager, selv om vi ikke tror vi har svineinfluensa.

Skrevet

Takk for svar. Da høres jeg nok ikke hysterisk ut når jeg ringer til legen i morgen likevel.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvorfor tror du ikke at du har svineinfluensa? De fleste som blir syke nå har fått svineinfluensa. Og ja, da må man holde seg hjemme i 7 dager for å unngå å smitte andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...