Gå til innhold

kjøpe sykkelhjelm


Søtpotita

Anbefalte innlegg

Etter å ha vorte påkøyrt av ein idiot på skateboard, så har det endeleg gått opp for meg at sykkelhjelm er viktig! Er det nokon som har tips til gode sykkelhjelmar? Vert det veldig klamt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke stort om kvaliteter. Kjøpte min hjelm på Biltema siden jeg nå fant at de hadde noen i hylla. Hjelmen er lett, med god lufting, og føles behagelig på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne og er veldig fornøyd! Den er lett og behagelig, og har god lufting (og jeg liker utseendet på den). Men det er viktig at du finner en som sitter godt på akkurat ditt hode, det er utrolig stor forskjell i passformen. Dra til en butikk der de har et godt utvalg i merker og modeller og prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vorte påkøyrt av ein idiot på skateboard, så har det endeleg gått opp for meg at sykkelhjelm er viktig! Er det nokon som har tips til gode sykkelhjelmar? Vert det veldig klamt?

Hei!

Sykkelhjelmer finnes i mange ulike prisklasser i sportsbutikkene... Det som skiller billige hjelmer fra de skikkelig dyre hjelmene er ofte ikke annet enn luftemuligheter og vekt. De skal alle være sikre hvis uhellet er ute!

Det du bør gjøre er å ta en tur i en eller flere sportsbutikker for å se på ulike hjelmer. Prøv dem på hodet og se hvordan de passer sånn sett (noen er smale, andre er brede, noen er dype/høye, andre er lave, for eksempel). Hjelmen skal være innstilt sånn at den sitter godt og fast også uten halsreimen. Altså skal du kunne snu hodet opp ned og hjelmen skal fortsatt sitte på hodet! Det er store variasjoner i hodeformen hos folk, så ikke alle hjelmer kommer til å sitte perfekt på akkurat ditt hode. Det betyr at det lønner seg å prøve ulike hjelmer og finne den som sitter best! :-)

Kjører man moped/scooter, så bruker man en svær helhjelm. Disse har jo en toppfart som skal være 50 km/t. På sykkel kommer man lett opp i samme hastighet, og da er det jo galskap å ikke bruke hjelm... selv tør jeg nesten ikke å sykle uten lenger :fnise:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle 3 :)

Hei!

Sykkelhjelmer finnes i mange ulike prisklasser i sportsbutikkene... Det som skiller billige hjelmer fra de skikkelig dyre hjelmene er ofte ikke annet enn luftemuligheter og vekt. De skal alle være sikre hvis uhellet er ute!

Det du bør gjøre er å ta en tur i en eller flere sportsbutikker for å se på ulike hjelmer. Prøv dem på hodet og se hvordan de passer sånn sett (noen er smale, andre er brede, noen er dype/høye, andre er lave, for eksempel). Hjelmen skal være innstilt sånn at den sitter godt og fast også uten halsreimen. Altså skal du kunne snu hodet opp ned og hjelmen skal fortsatt sitte på hodet! Det er store variasjoner i hodeformen hos folk, så ikke alle hjelmer kommer til å sitte perfekt på akkurat ditt hode. Det betyr at det lønner seg å prøve ulike hjelmer og finne den som sitter best! :-)

Kjører man moped/scooter, så bruker man en svær helhjelm. Disse har jo en toppfart som skal være 50 km/t. På sykkel kommer man lett opp i samme hastighet, og da er det jo galskap å ikke bruke hjelm... selv tør jeg nesten ikke å sykle uten lenger :fnise:

Lykke til!

Eg lurte litt på det der med prisklassar og kva som var skilnaden på ein billeg og ein dyr hjelm. Eg trur mykje av grunnen til at eg ikkje har hatt hjelm til no (ja, det er galskap! Eg føler meg rett og slett dum når eg syklar i Oslo utan...) er at eg er redd den vert eit hinder, altså at den er tung på hovudet og at ein vert varm og klam. Det verste eg veit er når noko kjennest ubehageleg ut! Men etter episoden der eg krasja og flaug av sykkelen utan noko slags beskyttelse så fekk eg eit støkk i meg. Hadde aldri tilgitt meg sjølv dersom eg hadde fått hovudskade utan å bruke hjelm! Så no skal eg kjøpe det :) Eg trur kanskje eg er villig til å betale litt for at det skal kjennast ut som om eg ikkje har hjelm på. Er det nokre butikkar i Oslo som har godt utval og god hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vorte påkøyrt av ein idiot på skateboard, så har det endeleg gått opp for meg at sykkelhjelm er viktig! Er det nokon som har tips til gode sykkelhjelmar? Vert det veldig klamt?

Jeg syne de som ikke bruker sykkelhjelm er idioter, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nokre butikkar i Oslo som har godt utval og god hjelp?

Butikker i Oslo... hmmm. Jeg har ikke helt oversikt over hvor de har kompetent personale, men for eksempel Oslo Sportslager tipper jeg har både godt utvalg og god hjelp. Ellers har du jo kjedebutikker som Intersport, G-sport, XXL osv., hvor sistnevnte i alle fall har veldig gode priser. Jeg har fått god hjelp der også, men har aldri spurt om kjøp av sykkelhjelm, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...