Gå til innhold

Ex. Fac hjelp!


Skolelys

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber med en del oppgaver i Ex. Fac faget, og har kommet et stykke på vei. Det er i midlertidig noen ting som er litt uklart og som jeg fortsatt ikke får helt til.

1. Redgjør for den logiske positivisme (logiske empirisme) og for Karl Poppers kritikk av den. Hva er Poppers syn på vitenskap og vitenskaplig virksomhet.

- Hvilket av disse syn mener du gir et bedre (mer korrekt) bilde av vitenskap og vitenskapelig virksomhet? Begrunn svaret ditt ved å bruke et eller flere eksempler på vitenskaplig virksomhet.

Å forklare logisk positivisme og Karl Poppers syn på dette er forsåvidt greit. Men andre del av spørsmålet får jeg ikke til. Er det noen smarte hjerner der ute som kan gi meg litt hjelp?

Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du leser pensum skal du klare p gjøre leksene dine selv.

Har nok lest pensum, men selv om du kanskje forstår betyr ikke det at alle gjør det. Er noe som heter å hjelpe andre, har ikke bedt noen skrive svaret, men kanskje formulere ting på en annen måte som gjør det lettere å forstå eller kommer med tips som kan være til hjelp.. Men det forstod kanskje ikke du..

Endret av Skolelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har ikke den logiske positivismen som den av mitt ex.fac-pensum, men kan det tenkes at de mener noe om det at Popper mente at prøve-og-feile metoden også kunne brukes innenfor samfunnvitenskapen, ikke bare innenfor naturvitenskapen? Og at du skal gi eksempler på om det er rett eller ikke?

Og at de logiske positivistene mente dette var galt, fordi det ikke var empirisk vitenskap?

Beklager om jeg har forvirret deg, bladde bare fort gjennom boka for å prøve å finne ut av forskjellen...

Håper du finner ut av det da, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har ikke den logiske positivismen som den av mitt ex.fac-pensum, men kan det tenkes at de mener noe om det at Popper mente at prøve-og-feile metoden også kunne brukes innenfor samfunnvitenskapen, ikke bare innenfor naturvitenskapen? Og at du skal gi eksempler på om det er rett eller ikke?

Og at de logiske positivistene mente dette var galt, fordi det ikke var empirisk vitenskap?

Beklager om jeg har forvirret deg, bladde bare fort gjennom boka for å prøve å finne ut av forskjellen...

Håper du finner ut av det da, lykke til!

Tusen takk! Ja, det hjalp! Tror jeg har forstått og dekket det meste av oppgaven nå. Godt siden det kun er en dag igjen til eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...