Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

har fått noen kløende flekker på kroppen, de er røde og hissige, kommer gul hinne på de når jeg greier å la de være i fred. Har prøvd noen kremer for å hindre kløe i håp om at dette skal få gro i fred. Vet ikke hva det kommer av om det er noe jeg ikke tåler eller alergi. Noen som har noe klødempende krem å anbefalle? er redd for arr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke kremer har du prøvd da? Det finnes jo helt generelle kremer, sånn som lidokain og sånt. Men jeg har mer trua på å finne ut nøyaktig hva/hvorfor du får disse flekkene, og behandle det deretter. Kanskje det er atopisk eksem, eller kanskje sopp, eller en allergi. Kløestillende krem lindrer jo bare symptomene, og gjør ingeting med selve årsaken.

Selv får jeg hissige røde flekker på høsten, og det er fordi huden er så påkledt hele tiden, og ikke får sol og luft. Jeg smører meg inn med babyolje når jeg akkurat har dusjet (før jeg tørker meg) og vips er det problemet borte :)

Skrevet
Hvilke kremer har du prøvd da? Det finnes jo helt generelle kremer, sånn som lidokain og sånt. Men jeg har mer trua på å finne ut nøyaktig hva/hvorfor du får disse flekkene, og behandle det deretter. Kanskje det er atopisk eksem, eller kanskje sopp, eller en allergi. Kløestillende krem lindrer jo bare symptomene, og gjør ingeting med selve årsaken.

Selv får jeg hissige røde flekker på høsten, og det er fordi huden er så påkledt hele tiden, og ikke får sol og luft. Jeg smører meg inn med babyolje når jeg akkurat har dusjet (før jeg tørker meg) og vips er det problemet borte :)

Det er Lidokain jeg har prøvd fra apoteket, men også andre body lotion og fete kremer da jeg først trodde at dette bare var tørr hud. Kom sammen med årets første vinterkulde så tenkte det hadde en sammenheng - kuldeeksem eller noe.

Tanken var at jeg skulle holde kløen i sjakk så jeg skulle få de til å gro. Kanskje en litt lettvint løsning? :)

Men er fristet til å prøve med babyolje. Det er deilig uansett :)

Skrevet

Klør er kanskje noe av det mest irriterende som finnes. Dra til hudspesialist for å få det sjekket! Om det er allergi eller eksem kan du få gode tips og råd til behandling.

Hydrokortison brukes ved allergiske reaksjoner og eksem. Det kan jo være verdt å prøve så lenge du ikke er allergisk for noen av stoffene.

Ellers er det flere ting som hjelper mot kløende hud:

Pass på å bruke en god fuktighetskrem, gjerne så fet som mulig. Om huden blir bare bittelitt tørr klør det MYE mer. Babyolje fungerer flott på fuktig hud, men jeg må smøre meg oftere enn det,

Når det klør som verst kan du prøve å legge på is eller ha på kaldt vann på utslettet. Om du klør om natten hjelper det også å sove i et kaldt rom, varme gjør det mye verre.

Om det er mulig: bind gasbind eller bandasje rundt "kløflekkene" om natten, gjerne med et tykt lag fuktighetskrem under. Da risikerer du ikke å klø det istykker på natten, og huden bevarer fuktigheten.

Om du kan: kutt ned på dusjing og annen vasking hvis du gjør dette veldig ofte. Vann tørker ut huden. Og husk å smøre deg etter kontakt med vann.

Bytt til produkter uten parfyme og andre sterke stoffer, alt fra sjampo/balsam til såpe, bodylotion og vaskemiddel. Neutral har gode produkter, og det finnes også mye annet fint på apotek og helsekost.

Håper det ordner seg! :)

Skrevet

Du kan få kjøpt et kløestillende middel på apoteket. Den heter Eurax, er sånn lilla aktig pakning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...