Amandah Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Med en BMI på ca 32, og med fettet sentrert i mageregionen, er jeg halveis innstilt på å hoppe på lavkarbo-diett på førstkommende mandag! Jeg kjenner flere som har hatt kjempesuksess med denne dietten, og jeg har selv prøvd den, men sprakk etter 5 dager! Jeg fikk hodepine og følte meg slapp og uvell, men skal denne gang prøve å ta noe vitamintilskudd i tillegg. Noen som har gode råd i forhold til dette? Jeg er utrolig glad i brødmat, så det vil nok være mitt største savn under denne dietten! Men har hørt det går an å bake et lavkarbo-brød.. Noen som har prøvd?
Marblecake Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Med en BMI på ca 32, og med fettet sentrert i mageregionen, er jeg halveis innstilt på å hoppe på lavkarbo-diett på førstkommende mandag! Jeg kjenner flere som har hatt kjempesuksess med denne dietten, og jeg har selv prøvd den, men sprakk etter 5 dager! Jeg fikk hodepine og følte meg slapp og uvell, men skal denne gang prøve å ta noe vitamintilskudd i tillegg. Noen som har gode råd i forhold til dette? Jeg er utrolig glad i brødmat, så det vil nok være mitt største savn under denne dietten! Men har hørt det går an å bake et lavkarbo-brød.. Noen som har prøvd? Grunnen til at du blir "rar i hodet" er pga. hjernen bruker karbohydrat som energi, og alt under en ca 120g pr dag med karbo så har den ikke nok å jobbe med. Tok ca 2 uker før kroppen min lærte seg å brenne fett for å få energi til hjernen siden den ikke fikk noe karbohydrat. Gikk ned ca 30kg på 6mnd, men det inkluderte 2 timer med kardio 6 ganger i uka.
Gjest Purple Haze Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 For det første: du kan ikke være halvveis innstilt på denne dietten. Her er det alt eller ingenting, og motivasjon er veldig viktig. For å unngå hodepine er det viktig å spise variert, få i seg mye vann og ta vitamin/mineraltilskudd. Jeg hadde selv ingen slike plager. Jeg gikk ned 30 kilo på ca 10 måneder, og holder fortsatt vekta 3 år etter.
Gjest Purple Haze Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Misset det siste spørsmålet... Jeg bakte lavkarbobrød. Fant oppskrift på lavkarbo.no
Amandah Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2009 Grunnen til at du blir "rar i hodet" er pga. hjernen bruker karbohydrat som energi, og alt under en ca 120g pr dag med karbo så har den ikke nok å jobbe med. Tok ca 2 uker før kroppen min lærte seg å brenne fett for å få energi til hjernen siden den ikke fikk noe karbohydrat. Gikk ned ca 30kg på 6mnd, men det inkluderte 2 timer med kardio 6 ganger i uka. Takk for svar:) Dette gir meg bare enda mer lyst til å begynne!! Er imponert over at du holdt ut i 6 mnd! Men regner med man etterhvert kan "venne seg til" å leve sånn... 2 timer kardio, sier du.. Mener du intensiv trening? Det høres mye ut.. Jeg spinner jo et par ganger i uken, så....
Amandah Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2009 For det første: du kan ikke være halvveis innstilt på denne dietten. Her er det alt eller ingenting, og motivasjon er veldig viktig. For å unngå hodepine er det viktig å spise variert, få i seg mye vann og ta vitamin/mineraltilskudd. Jeg hadde selv ingen slike plager. Jeg gikk ned 30 kilo på ca 10 måneder, og holder fortsatt vekta 3 år etter. Ja.. grunnen til at jeg ikke er 100% innstilt er frykten for hodepine og slapphet igjen.. Men kanskje jeg unngår det med tlskudd av vitaminer. 30 kg på under 1 år er jo fantastisk!!!
Amandah Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2009 Misset det siste spørsmålet... Jeg bakte lavkarbobrød. Fant oppskrift på lavkarbo.no Tusen takk! Hvordan synes du brødet smakte da...?
Gjest Purple Haze Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg likte det brødet godt. Det var nesten som vanlig brød, bare en del grovere. Men man kan ikke spise ubegrenset av det. Mener å huske at det er 1-2 g karber pr skive. Egentlig er jeg ingen brødelsker, men for variasjon og pga det er lettvint med brød, er jeg glad jeg bakte det i blant Du trenger slett ikke få hodepine og bli slapp, hvis du passer på å få i deg nok mat/drikke, og tar vitaminer. Jeg tror også at det er viktig å ikke trene for hardt de første ukene. Moderat mosjon er anbefalt på lavkarbo. Hvert fall i oppstarten, til kroppen venner seg til mindre karber.
Amandah Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg likte det brødet godt. Det var nesten som vanlig brød, bare en del grovere. Men man kan ikke spise ubegrenset av det. Mener å huske at det er 1-2 g karber pr skive. Egentlig er jeg ingen brødelsker, men for variasjon og pga det er lettvint med brød, er jeg glad jeg bakte det i blant Du trenger slett ikke få hodepine og bli slapp, hvis du passer på å få i deg nok mat/drikke, og tar vitaminer. Jeg tror også at det er viktig å ikke trene for hardt de første ukene. Moderat mosjon er anbefalt på lavkarbo. Hvert fall i oppstarten, til kroppen venner seg til mindre karber. Takk! Høres bra ut! Det gir meg mer motivasjon når jeg vet jeg kan spise en brødskive innimellom!
Wiggins Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Grunnen til at du blir "rar i hodet" er pga. hjernen bruker karbohydrat som energi, og alt under en ca 120g pr dag med karbo så har den ikke nok å jobbe med. Tok ca 2 uker før kroppen min lærte seg å brenne fett for å få energi til hjernen siden den ikke fikk noe karbohydrat. Gikk ned ca 30kg på 6mnd, men det inkluderte 2 timer med kardio 6 ganger i uka. Hjernen kan kun nyttiggjøre seg karbohydrater for å få energi, den kan ikke "lære seg" til å bruke fett. Kroppen kan bryte ned proteiner, dvs hovedsakelige muskelmasse, og få noe karbohydrater ut av det, men det vil ikke være tilstrekkelig hvis man går på en diett med svært lite karbohydrater. Man vil kjenne seg litt tåkete i hodet. Du gikk ned 30 kg på et halvt år med denne dietten sier du, men det inkluderte jo også mye trening. Jeg vil tippe at med såpass mye trening så ville du gått ned mye så lenge du spiste rimelig sunn mat, selv om den inneholdt normale mengder karbohydrater, dvs at 40-50% av energien kommer fra karbohydrater. Trådstarter: Det fins ingen snarveier. Med så betydelig overvekt som du har bør du få et skikkelig opplegg fra ernæringsfysiolog og tilrettelagt trening. Jeg vil anbefale deg å begynne med svømming og ergometersykling. Denne uka leste jeg om Torgeir Stensrud som ble dømt i Finance Credit-saken for 2-3 år siden. Hvis du husker tilbake så var han svært overvektig da, men nå har han gått ned 75 kg, hovedsakelig på grunn av at han har brukt 5750 lufterunder i fengselet godt. http://www.side2.no/helse/article2729803.ece Jeg har også lest om undersøkelser på rotter og mus som viser at lavkarbodietter øker åreforkalkningen dramatisk og dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer. Mitt råd til trådstarter er: Glem lavkarbodiett. Du har prøvd men sprakk, fordi det er så fundamentalt annerledes enn det du er vant med. Sats på noe du kan klare å opprettholde over tid. Du må opprettholde et nytt regime resten av livet, det holder ikke å gå ned 30-40 kg og så gå tilbake til gamle synder, da vil du gå opp igjen. Spis vanlig sunn mat, gjerne brød, men prøv å bytte ut snop og snacks med frukt på hverdagene. I tillegg må du trene, trene, trene og trene. Trening skal heldigvis ikke være et blodslit, du skal ikke ha blodsmak i munnen, men du skal få opp pulsen litt. Svømming forbrenner mest energi per tid av alle vanlige treningsformer, så det er å anbefale. I vannet blir du også omtrent vektløs, slik at det ikke blir så stor belastning på leddene dine.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 Hjernen kan kun nyttiggjøre seg karbohydrater for å få energi, den kan ikke "lære seg" til å bruke fett. Kroppen kan bryte ned proteiner, dvs hovedsakelige muskelmasse, og få noe karbohydrater ut av det, men det vil ikke være tilstrekkelig hvis man går på en diett med svært lite karbohydrater. Man vil kjenne seg litt tåkete i hodet. Du gikk ned 30 kg på et halvt år med denne dietten sier du, men det inkluderte jo også mye trening. Jeg vil tippe at med såpass mye trening så ville du gått ned mye så lenge du spiste rimelig sunn mat, selv om den inneholdt normale mengder karbohydrater, dvs at 40-50% av energien kommer fra karbohydrater. Trådstarter: Det fins ingen snarveier. Med så betydelig overvekt som du har bør du få et skikkelig opplegg fra ernæringsfysiolog og tilrettelagt trening. Jeg vil anbefale deg å begynne med svømming og ergometersykling. Denne uka leste jeg om Torgeir Stensrud som ble dømt i Finance Credit-saken for 2-3 år siden. Hvis du husker tilbake så var han svært overvektig da, men nå har han gått ned 75 kg, hovedsakelig på grunn av at han har brukt 5750 lufterunder i fengselet godt. http://www.side2.no/helse/article2729803.ece Jeg har også lest om undersøkelser på rotter og mus som viser at lavkarbodietter øker åreforkalkningen dramatisk og dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer. Mitt råd til trådstarter er: Glem lavkarbodiett. Du har prøvd men sprakk, fordi det er så fundamentalt annerledes enn det du er vant med. Sats på noe du kan klare å opprettholde over tid. Du må opprettholde et nytt regime resten av livet, det holder ikke å gå ned 30-40 kg og så gå tilbake til gamle synder, da vil du gå opp igjen. Spis vanlig sunn mat, gjerne brød, men prøv å bytte ut snop og snacks med frukt på hverdagene. I tillegg må du trene, trene, trene og trene. Trening skal heldigvis ikke være et blodslit, du skal ikke ha blodsmak i munnen, men du skal få opp pulsen litt. Svømming forbrenner mest energi per tid av alle vanlige treningsformer, så det er å anbefale. I vannet blir du også omtrent vektløs, slik at det ikke blir så stor belastning på leddene dine. Jeg er ny lavkarber og stortrives! Savner ikke brød og poteter et sekund, lager masse deilig mat med masse smak i. Men forklar meg: Hvorfor har jeg mer energi som lavkarber enn høykarber? Hvorfor er jeg mindre trøtt? Hvorfor kan jeg sitte på lesesalen og føle at hjernen fungerer time etter time? Hvorfor har jeg ikke lenger skjelvinger 2-3 timer etter siste måltid? Alt ovenfor hadde jeg som høykarber. Spiste lunsj kl 11, kl 13 var jeg trøtt, uopplagt, skalv og hadde hodepine? Hvorfor? Fordi jeg hadde lavt blodsukker. Og jeg spiste "sunt". Lunsjen bestod gjerne av grovt brød, magert pålegg, frukt og vann. Jeg spiste magre meieriprodukter, rent, magert kjøtt og fisk og masse grønnsaker. Målet mitt var å gå ned 20 kg i vekt. Etter et år hadde jeg gått ned 5 kg. Mennesker trenger fett. De trenger protein. Og de trenger lite karbohydrater. Potet er "nymoderne" (ble introdusert i Norge på 1700-tallet tror jeg) og før i tiden spiste vi ikke 5-6 måltider om dagen. Det hadde vi ikke tid til. Lavkarbotankegangen ER fundamentalt annerledes enn det vi er vant med. Myndighetene sier grovt og magert. Spis frukt. Spis grønnsaker, helst poteter til middag. Når en spiser lavkarbo er gjerne dette helt snudd på hodet. Og det er rart. Men gi deg selv en måneds tid. Da har du glemt brødet og poteten og ser på alternativene som veldig mye bedre. Dette er ingen kur. Ketolyse kan kanskje ses på en kur, men det hjelper ikke om du vender tilbake til gamle synder når du er slanket ferdig. Da kan du like godt hoppe på en pulverkur. Lavkarbo er en livsstil. Er man ikke hundre prosent innstilt er det ingen vits. Er du ikke insntilt på å komme deg over noen dager med kvalme og hodepine er det ingen vits. Setter man seg ikke inn i det man velger er det ingen vits. Da kan du spise sjokolade til lunsj. Og jeg ser ikke poenget med å sammenligne mennesket med mus og rotter. Mennesket er ikke mus/rotter og omvendt. Det som er bevist på mus og rotter er bevist på mus og rotter. Ikke på mennesket. Men en ting er sikkert. Det finnes ingen snarveier.
Gjest Purple Haze Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 Godt innlegg av lilla her Jeg vil også poengtere at alt passer ikke for alle. Min kropp er ikke glad i for mye karbohydrater. Gikk på Grete Roede-kurs, og spiste mer brød enn jeg noen gang har gjort. Fulgte opplegget til punkt og prikke, og la på meg 2 kilo i løpet av kursperioden...Veldig motiverende Hadde prøvd alle metoder som finnes, uten hell. Hadde avfunnet meg med at jeg sikkert skulle være feit. Helt til jeg leste om Ketolyse, og tenkte at det skulle være et siste forsøk. Resultatet var minus 30 kilo, og de er fortsatt borte fra min kropp. Det er jo det viktigste for meg. Jeg fikk også mye mer energi av lavkarbo. Har ikke følt meg mer opplagt noen gang. Og det handler om at det passer for min kropp.
Wiggins Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg er ny lavkarber og stortrives! Savner ikke brød og poteter et sekund, lager masse deilig mat med masse smak i. Men forklar meg: Hvorfor har jeg mer energi som lavkarber enn høykarber? Hvorfor er jeg mindre trøtt? Hvorfor kan jeg sitte på lesesalen og føle at hjernen fungerer time etter time? Hvorfor har jeg ikke lenger skjelvinger 2-3 timer etter siste måltid? Sannsynligvis fordi du har et mer stabilt blodsukker nå. Det er fullt mulig å ha det også med et kosthold som inneholder 40-50% karbohydrater, men det forutsetter at man er i en del aktivitet. Noen mennesker får imidlertid lett ustabilt blodsukker av mye karbohydrater, selv om det er såkalt langsomme karbohydrater. Dermed kan dette opplegget være riktig for DEG, men jeg blir litt irritert over lavkarboevangelistene som hevder at det er det rette for alle. Hvis for eksempel jeg skulle prøve det ville jeg måtte slutte med sykling, siden syklister på høy amatørnivå trenger mye karbohydrater. Alt ovenfor hadde jeg som høykarber. Spiste lunsj kl 11, kl 13 var jeg trøtt, uopplagt, skalv og hadde hodepine? Hvorfor? Fordi jeg hadde lavt blodsukker. Og jeg spiste "sunt". Lunsjen bestod gjerne av grovt brød, magert pålegg, frukt og vann. Jeg spiste magre meieriprodukter, rent, magert kjøtt og fisk og masse grønnsaker. Målet mitt var å gå ned 20 kg i vekt. Etter et år hadde jeg gått ned 5 kg. Hva bedrev du av fysisk aktivitet? Jeg viser igjen til eksempelet Torgeir Stensrud. Hvis man forbrenner 1000 kJ på en liten treningstur så har man forbrent 1000 kJ, og hvis man over tid forbrenner mer enn man spiser så vil man gå ned i vekt, noe annet er fysisk umulig. Har du gått ned noen flere kilo nå som du går på lavkarbodiett da? Mennesker trenger fett. De trenger protein. Og de trenger lite karbohydrater. Potet er "nymoderne" (ble introdusert i Norge på 1700-tallet tror jeg) og før i tiden spiste vi ikke 5-6 måltider om dagen. Det hadde vi ikke tid til. Her er det lavkarboevangelistene tråkker i salaten. De snakker om "mennesker", som om alle mennesker er å betrakte som genetisk like når det kommer til fordøyelse og ernæring. Det snakkes også mye om at "steinaldermennesket spiste mest fett og proteiner". Hva steinaldermennesket spiste var høyst variabelt. Det varierte ettersom hva som fantes av naturlige næringskilder på det stedet de bodde, og siden det fins noe som heter evolusjon, så har mennsker i forskjellige deler av verden forskjellig energiomsetning. Eskimoer har hatt behov for å lagre fett som kuldeisolering, og det gjør da også kroppene deres. Deres kropper er innstilt på å lagre fett og bruke karbohydrater som hovedenergikilde. Det er omtrent bare skandinaver som beholder produksjonen av ensymet laktase i voksen alder, slik at vi kan spalte melkesukkeret, og dermed nyttiggjøre oss melk og melkeprodukter som næringskilde. Før moderne tid i Norge var antakelig melk spesielt viktig om vinteren, siden det er temmelig konsentrert næring. De som hadde en genetisk variant i DNA'et som gjorde at de beholdt laktaseproduksjonen i voksen alder overlevde i større grad en de andre. En viktig faktor her er også "Den lille istiden", fra slutten av 1300-tallet til ca. 1850, som gjorde at det var mye kjøligere somre og kaldere vintre. Noen år ble ikke kornet ordentlig modent før det måtte høstes. Dermed var konsentrert næring om vinteren ekstra viktig for overlevelsen. Lavkarbomat er kanskje riktig for noen, men det blir feil å si at "det var slik mat steinaldermennesket spiste, derfor er det riktig for alle i hele verden i dag". Og jeg ser ikke poenget med å sammenligne mennesket med mus og rotter. Mennesket er ikke mus/rotter og omvendt. Det som er bevist på mus og rotter er bevist på mus og rotter. Ikke på mennesket. Så du tror at alle medisinske eksperimenter der man først tester ut ting på mus og rotter er bortkastet? Hvorfor gjør forskere over hele verden det da? Vi har store likheter med mus og rotter. For eksempel er vi alle pattedyr, og har noenlunde samme behov for næringsstoffer. Denne undersøkelsen er et indisium på at lavbarbo-livsstil ikke er så sunt og riktig som lavkarboevangelistene vil ha det til. For å få mer sikkert bevis må folk som lever på lavkarbodiett følges over mange titalls år og sammenlignes med en kontrollgruppe som spiser vanlige mengder karbohydrater, dvs. 40-50%. I tillegg bør en slik undersøkelse også prøve å finne genetiske faktorer som avgjør om noen mennesker bør ha en annerledes fordeling av fett, proteiner og karbohydrater enn de anbefalte henholdsvis 30, 20 og 50 prosentene fra norske ernæringsmyndigheter. Så vidt jeg vet har ingen påbegynt en slik undersøkelse, så i mellomtiden vil det bli mye ordkrig mellom lavkarboevangelistene og ernæringsmyndighetene. Dette blir bare en gjetning fra min side, men: Siden begynnelsen av "Den lille istid" har karbohydrater vært viktig i norsk kosthold, særlig melk og melkeprodukter. Det er først de siste 50-60 år vi har kunnet innta så mye vi vil av det, før det var tilgangen begrenset. Da var også det generelle aktivitetsnivået i befolkningen høyere. Kanskje et kosthold der 40-50% av energien kommer fra karbohydrater fungerer dårlig for en mer stillesittende befolkning, fordi vi trenger å røre på oss for å holde blodsukkeret jevnt? Da mener jeg at løsningen ikke er å gå bort fra karbohydrater, men å røre på seg mer, fordi det å være i aktivitet er viktig for så veldig mye mer enn bare blodsukkeret. Mennesket er skapt for å være i bevegelse, det gjelder i hvertfall for alle mennesker over hele verden. Aktivitet minsker sjansene for belastningsskader, minsker risikoen for en rekke sykdommer osv. Jeg mener ikke at folk skal slutte å ha stillesittende jobb, jeg har selv en rimelig stillesittende jobb innenfor IT, men jeg sykler til og fra jobben, og sykler treningsturer 3-4 ganger i uken.
Amandah Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 18. oktober 2009 Hjernen kan kun nyttiggjøre seg karbohydrater for å få energi, den kan ikke "lære seg" til å bruke fett. Kroppen kan bryte ned proteiner, dvs hovedsakelige muskelmasse, og få noe karbohydrater ut av det, men det vil ikke være tilstrekkelig hvis man går på en diett med svært lite karbohydrater. Man vil kjenne seg litt tåkete i hodet. Du gikk ned 30 kg på et halvt år med denne dietten sier du, men det inkluderte jo også mye trening. Jeg vil tippe at med såpass mye trening så ville du gått ned mye så lenge du spiste rimelig sunn mat, selv om den inneholdt normale mengder karbohydrater, dvs at 40-50% av energien kommer fra karbohydrater. Trådstarter: Det fins ingen snarveier. Med så betydelig overvekt som du har bør du få et skikkelig opplegg fra ernæringsfysiolog og tilrettelagt trening. Jeg vil anbefale deg å begynne med svømming og ergometersykling. Denne uka leste jeg om Torgeir Stensrud som ble dømt i Finance Credit-saken for 2-3 år siden. Hvis du husker tilbake så var han svært overvektig da, men nå har han gått ned 75 kg, hovedsakelig på grunn av at han har brukt 5750 lufterunder i fengselet godt. http://www.side2.no/helse/article2729803.ece Jeg har også lest om undersøkelser på rotter og mus som viser at lavkarbodietter øker åreforkalkningen dramatisk og dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer. Mitt råd til trådstarter er: Glem lavkarbodiett. Du har prøvd men sprakk, fordi det er så fundamentalt annerledes enn det du er vant med. Sats på noe du kan klare å opprettholde over tid. Du må opprettholde et nytt regime resten av livet, det holder ikke å gå ned 30-40 kg og så gå tilbake til gamle synder, da vil du gå opp igjen. Spis vanlig sunn mat, gjerne brød, men prøv å bytte ut snop og snacks med frukt på hverdagene. I tillegg må du trene, trene, trene og trene. Trening skal heldigvis ikke være et blodslit, du skal ikke ha blodsmak i munnen, men du skal få opp pulsen litt. Svømming forbrenner mest energi per tid av alle vanlige treningsformer, så det er å anbefale. I vannet blir du også omtrent vektløs, slik at det ikke blir så stor belastning på leddene dine. Takk for mange nyttige tips! Jeg spinner på sats ca 2 ganger pr uke... og liker det kjempegodt.Har holdt på med det siden januar. Føler meg i bedre form, men får ikke vekk fettet på magen! Beina og rumpen er helt normal, men likevel veier jeg over 90 kg fordelt på 1.71 cm... Og da spesielt konsentrert på magen! Det gjør meg deprimert at jeg ikke får bort dette fettet, etter flere spørmål om jeg er gravid.. Lite hyggelig. Har født 3 barn, så jeg regner ikke med at magen skal bli som den var for 15 år siden, men jeg vil ikke se gravid ut ihvertfall... 70 kg er målet!
punkyB Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 Hvis du er veldig glad i brødmat så er jo kanskje ikke lavkarbo noe for deg ? Som Purple Haze skriver så er det viktig å holde seg til dietten - dvs. svært lite karbo (feks. brød) i løpet av en dag. Dette er jo noe du skal leve med over ganske lang tid - og helst noe du skal leve med resten av livet. De som går på lavkarbo spiser vel mer karber etterhvert - men du kan jo hvertfall ikke gå tilbake til den maten du har levd på til nå. Litt usikker på hva som vil skje hvis du går på lavkarbo og så plutselig går tilbake til en diett bestående av masse brødmat - det kan kanskje PH svare på ? For det er jo kjedelig hvis du går masse ned for så å gå opp igjen. Hva med å prøve et kurs ala Grete Roede hvor du teller kalorier - kan spise ganske mye mat, også brød - du spiser et kosthold du kan bruke resten av livet. En viktig del av dietten er å trene. Det er noe du bør begynne med uansett - bra både for vekta og helsa.
punkyB Skrevet 18. oktober 2009 #16 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg spinner på sats ca 2 ganger pr uke... og liker det kjempegodt. Det er jo en bra start - men du bør kanskje trene litt mer enn det også. Styrketrening gjør at du får mer muskler som igjen fører til økt forbrenning. Du vil jo få en strammere kropp med mer muskler også. Så kanskje begynne å gå litt turer ?
Amandah Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 18. oktober 2009 Hvis du er veldig glad i brødmat så er jo kanskje ikke lavkarbo noe for deg ? Som Purple Haze skriver så er det viktig å holde seg til dietten - dvs. svært lite karbo (feks. brød) i løpet av en dag. Dette er jo noe du skal leve med over ganske lang tid - og helst noe du skal leve med resten av livet. De som går på lavkarbo spiser vel mer karber etterhvert - men du kan jo hvertfall ikke gå tilbake til den maten du har levd på til nå. Litt usikker på hva som vil skje hvis du går på lavkarbo og så plutselig går tilbake til en diett bestående av masse brødmat - det kan kanskje PH svare på ? For det er jo kjedelig hvis du går masse ned for så å gå opp igjen. Hva med å prøve et kurs ala Grete Roede hvor du teller kalorier - kan spise ganske mye mat, også brød - du spiser et kosthold du kan bruke resten av livet. En viktig del av dietten er å trene. Det er noe du bør begynne med uansett - bra både for vekta og helsa. Jada.. er med på den! Grunnen til at jeg tenker i retning lavkarbo, er at jeg har flere i min omgangskrets som har gått på den, og noen som akkurat har begynt! Og det er en kur som jeg tydelig kan se gir resultater, og vurderer dette som en "pang-start"-kur, for så evt å gå over til en annen type diett, eller rettere sagt en ny livsstil, etter å ha kvittet med med en del kilo...
Amandah Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #18 Skrevet 18. oktober 2009 Det er jo en bra start - men du bør kanskje trene litt mer enn det også. Styrketrening gjør at du får mer muskler som igjen fører til økt forbrenning. Du vil jo få en strammere kropp med mer muskler også. Så kanskje begynne å gå litt turer ? Ja, som sagt føler jeg meg i bedre form.. Jeg har godt med muskler i beina og armene, men det er faktisk kun magen som er problemet her...! Ingen store lår eller rumpe... Går turer innimellom, men det er begrenset med tid til overs for en alenemor med tre barn i full jobb...
Gjest Purple Haze Skrevet 18. oktober 2009 #19 Skrevet 18. oktober 2009 Jada.. er med på den! Grunnen til at jeg tenker i retning lavkarbo, er at jeg har flere i min omgangskrets som har gått på den, og noen som akkurat har begynt! Og det er en kur som jeg tydelig kan se gir resultater, og vurderer dette som en "pang-start"-kur, for så evt å gå over til en annen type diett, eller rettere sagt en ny livsstil, etter å ha kvittet med med en del kilo... Jeg for min del, lever ganske normalt når det gjelder kost etter endt diett. Men jeg spiser ikke sukker eller raske karbohydrater. Og det er jeg sikker på er en av faktorene som gjør at jeg holder vekta. Dessuten spiser jeg veldig lite brød, det har jeg alltid gjort. Spiser mye knekkebrød, av det grove slaget. Nå vet jeg ikke hvilken lavkarbodiett du ønsker å følge, det finnes jo flere av dem. Men etter endt diett kan jeg anbefale Fedon Lindbergs prinsipper.
punkyB Skrevet 18. oktober 2009 #20 Skrevet 18. oktober 2009 Ja, som sagt føler jeg meg i bedre form.. Jeg har godt med muskler i beina og armene, men det er faktisk kun magen som er problemet her...! Ingen store lår eller rumpe... Går turer innimellom, men det er begrenset med tid til overs for en alenemor med tre barn i full jobb... Hva med pilates/yoga ? Det kan du jo trene hjemme. Eller du kan skaffe deg en fitnessball. Finnes en del sider på nett med tips om øvelser man kan gjøre hjemme uten div.utstyr. Men du er jo godt i gang ! Stå på videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå