Gå til innhold

HVA skal jeg bli?


Lille Lea

Anbefalte innlegg

Jeg ANER ikke hva jeg vil bli! Bruker enormt mye tid og energi på dette.. jeg er 23 år og skal søke til våren tenkte jeg!

Det høres veldig dumt ut, men jeg elsker å høre på at folk kommer med problemer til meg og jeg elsker å gi råd og føle jeg hjelper til. Men samtidig, er det endel av meg som er kjempe jålete, og har kommet inn på ideen og kanskje studere hudpleien.

Sosionom eller hudpleier? Noen som har erfaring fra disse yrkene? skulle ønske noen bare kunne fortelle meg hva jeg hadde passet best til å hva jeg hadde trivdes med!

Mangler informasjon..!! Hjelp :tristbla:

Hadde vært evig takknemlig for erfaringer og råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener. Det er ikke lett å finne ut hva man skal bli, det er altfor mye å velge i idag. Hadde det bare vært så lett at noen kunne fortelle oss det.

Jeg selv går barnevernspedagog, men jeg er ikke sikker på om det er noe for meg enda, jeg får prøve meg på 1år nå i første omgang. Hva liker du å gjøre da? Liker du å hjelpe mennesker som kanskje ikke har det så bra?

Jeg har iallefall hørt at man helst bør ha f.eks fotpleie ved siden av hudpleie. Jeg vet ikke om det er for folk som tenker på å starte opp sitt eget eller ikke.

Selvom 1år virker mye, så kan det være lurt å prøve seg fram :) Det blir jo ikke bortkastet selvom du finner ut at det ikke var noe for deg, du lærer jo mye nyttig du kan ta med deg videre i livet. Kan være lurt å lese seg litt fram, spørre de som jobber i disse yrkene om hvordan ting er, og bare hoppe i det. Velg det du selv vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sosionom og hudpleier er to veldig forskjellige yrker da. Så her er det viktig å tenke over hva som er viktig for deg med tanke på jobb :) Dette er selvfølgelig mye lettere sagt enn gjort, men enten du velger det ene eller det andre, skal du vite at som nevnt ovenfor, et år er virkelig ikke så mye i studesammenheng. Selv har jeg nettopp startet opp med en bachelorgrad i sosialantropologi, og jeg tror jeg kommer til å føle meg veldig mettet på faget når sommeren står på dør. Jeg har heldigvis muligheten til å velge meg to fordypninger på bachelorgradnivå, slik at jeg blir kvilifisert til å søke på minst to mastergrader. Så slik sett kommer dette året uansett ikke til å være bortkastet i den sammenhengen. Det jeg studerer vil nødvendigvis ikke bli relevant i forhold til min framtidige jobb, men jeg ser på det som en erfaring; å bo på hybel, strukterere hverdagen og studieteknikk :)

Hvis du skal tenke økonomisk, så er det vel kun privatskoler som tilbyr hudpleie utdanning? Med mindre du vil begyne på videregående igjen da.. Så hudpleie utdanningen vil jo bli dyrere, men du er itillegg ferdig før enn om du velger sosionom :)

Lykke til med valget, og husk at et år faktisk bare er et år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesmessig ville jeg definitivt gått for sosionom eller noe annet innenfor sosiale/pedagogiske studier. Hudpleie er et usikkert og slitsomt yrke å ha i lengre tid, og jeg tror du lett kan bli lei. Du kan gjøre en betydelig større forskjell i enkeltmenneskers liv innenfor sosialt arbeid. Så kan du alltids jåle litt på fritiden.

Selv om man liker hudpleie og slikt på seg selv er det ikke alle som forstår at hudpleie faktisk går ut på å vokse andres underliv og drive dyprens hver eneste uke.

Det er også utrolig mange flere ulike karrieremuligheter som sosionom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du utdanne deg til sosionom?

hva vil det si å arbeide som sosionom, vet du hva du vil?

har du empati, evne til refleksjon og kan takle menneskelige reaksjoner på ett høyt nivå?- mulig noe som kan virke beintøft på en uten livserfaring.

hvis du forteller meg mer om hvordan du er som menneske kan jeg råde deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Mae

Følg hjertet ditt så ender du på rett hylle. Jeg fulgte fornuften første gang og hjertet seks år seinere. Har ikke angret en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor vil du utdanne deg til sosionom?

hva vil det si å arbeide som sosionom, vet du hva du vil?

har du empati, evne til refleksjon og kan takle menneskelige reaksjoner på ett høyt nivå?- mulig noe som kan virke beintøft på en uten livserfaring.

hvis du forteller meg mer om hvordan du er som menneske kan jeg råde deg

jeg har hatt lyst til å jobbe på kontor veldig lenge. Men har slått fra meg tanken fordi det er sykt vansklig å få seg jobb og jeg virkelig spyr av tanken på matte.

Venninner bruker å ringe meg når dem trenger råd, og jeg liker tanken på at det jeg råder, hjelper dem til å ta en bra avgjørelse selv.. jeg har vært innepå flere yrker, men jeg mangler informasjonen om dem. Det er vansklig å bestemme seg for hva man skal bli av å bare lese om dem på nettet liksom.

Jeg er lite tålmodig, veldig effektiv og liker at ting går raskt.

Liker å jobbe,gjerne for meg selv med mine saker, da jeg har kontroll;) En liten perfeksjonist.

Jeg liker å gjøre ting til det bedre, se selv at jeg bygger noe bra fra noe elendig. (som feks har jeg engang vært inne på fliselegger og konditor..hehe*)

Elsker å høre på problemer, føle at jeg kommer til nytte.

Glad og serviceytende. Ganske slapp, hater å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...