Gå til innhold

Rimelig 2 eller 3-retters middag

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Unni_*
Skrevet

Jeg har snart bursdag. Har lyst til å invitere vennegjengen. Nå er det sånn at jeg overhode ikke har økonomi til dette så da må maten være rimeligst mulig. Vi er alle over 30 år og drikke må de medbringe selv. Gjør ingenting om jeg må tilbringe mange timer på kjøkkenet. Prisen er her det viktigste.

Forslag, ideer og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Veldig rimelig forrett er f.eks. grønn ertesuppe av frossne erter. Kok ertene kjapt i så lite vann eller kyllingkraft som mulig sammen med litt hakket sjalottløk og hvitløk. Puré med en stavmikser/blender (suppen får en fløyelskonsistens hvis du presser denne massen gjennom en finmasket sil, men da bør du beregne ekstra erter). Juster konsistensen til suppen med mer kyllingkraft eller fløte, smak til med salt og pepper. Server i varme tallerkner, og om du føler deg flott så dryppe f.eks. trøffelolje over suppeporsjonene rett før servering. Suppen kan lages ferdig tidligere på dagen og varmes opp.

Purésupper som denne ertesuppen kan du også lage av andre grønnsaker, f.eks frisk brokkolig, blomkål, gresskar etc.

Hovedrett må jeg tenke på. Jeg liker denne kyllingretten i linken under veldig godt. Du kan droppe å flambere og steke hele kylling i ovnen, ev. kalkun er sikkert også nydelig.

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1345/poulet-valle-dauge

Endret av onyx
Skrevet

Mine forslag.

Forrett: Dampede blåskjell/blåskjellsuppe. Blåskjell er gode nå, og er en billig råvare! Smaksett med feks hvitløk, løk, persille, evt en fennikel i små terninger og damp i hvitvin + crème fraîche, eller enda billigere: appelsin og litt sitron istedet for vinen, med litt revet sitrusskall i også. Vanlig karripulver passer også bra her.

Hovedrett: Hel laks eller ørret som du fileterer selv (ofte på tilbud) og panerer med hakkede mandler og evt litt hakket persille blandet med litt smeltet smør (pensle fiskestykkene med litt eggehvite først som "lim"). Blomkålpuré som tilbehør (blomkål koster en tier for stykket nå. Og bruk resten av boksen med crème fraîche i). Og kanskje sitronbåter?

Eller om du vil ha kjøtt: En kraftig gryte av fårikålkjøtt (i sesong og billig nå!), rotgrønnsaker (også i sesong, bra og billig nå), hermetiske tomater og litt tørkede urtekrydder. Hjemmelaget potetmos til.

Dessert: Hjemmelaget karamellpudding med litt frossen bærblanding som er tint og rørt lett med litt melis.

Skrevet
Veldig rimelig forrett er f.eks. grønn ertesuppe av frossne erter. Kok ertene kjapt i så lite vann eller kyllingkraft som mulig sammen med litt hakket sjalottløk og hvitløk. Puré med en stavmikser/blender (suppen får en fløyelskonsistens hvis du presser denne massen gjennom en finmasket sil, men da bør du beregne ekstra erter). Juster konsistensen til suppen med mer kyllingkraft eller fløte, smak til med salt og pepper. Server i varme tallerkner, og om du føler deg flott så dryppe f.eks. trøffelolje over suppeporsjonene rett før servering. Suppen kan lages ferdig tidligere på dagen og varmes opp.

Purésupper som denne ertesuppen kan du også lage av andre grønnsaker, f.eks frisk brokkolig, blomkål, gresskar etc.

For å heve suppa opp til neste nivå, server med litt bacon på toppen. Du trenger ikke steke mer en en pakke bacon i skiver. Klipp baconet opp i små biter etterpå og gi hver enkelt litt bacon oppå suppa.

Et annet tips er å dryppe over litt god extra virgin olivenolje. Evt. sammen med noen flak parmesan.

Skrevet

Hvor mange har du tenkt til å invitere? Noe mat blir jo billigere dersom du skal lage til flere. Selv er jeg student og baserer meg mye på pris når jeg lager mat. På bloggen min har jeg en del oppskrifter på middagsmat der pris står i fokus. Jeg skriver på engelsk (håper det ikke er noe problem) En tre retters meny kunne f.eks hvert:

Forrett:

Salat med focaccia

Middag:

Hjemmelaget lasagne eller kremet pasta

Dessert:

Iskrem med en coulis

Hercule's Kitchen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...