PiriPiri Skrevet 18. oktober 2009 #21 Skrevet 18. oktober 2009 Jesper Juul sa det bra i Dagbladets Magasinet i helgen: Barn krever mye oppmerksomhet, men de har heldigvis ikke behov for like mye som de krever.
Umuriel Skrevet 18. oktober 2009 #22 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg er så heldig å ha en sønn som er veldig flink til å sysselsette seg selv (se i bøker, leke med biler eller duplo), så jeg kan godt sette meg ned å se tv eller spise i fred om jeg ønsker det. Når det er sagt så legger han seg jo i 19-19.30-tida, og jeg kan bruke tida etter dette klokkeslettet til akkurat hva jeg ønsker.
Gjest jøss Skrevet 18. oktober 2009 #23 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg er nok av de som sjelden sitter helt i ro så lenge ungene er våkne, men jeg har da tid til KG og annen surfing av den grunn Nå begynner barna å blir store (småskolen), men slik har det vært de siste årene her i huset. Kl 5.00 har jeg min "alenetid". Tar en kaffekopp og deretter trener jeg i 45 minutter. Så vekker jeg barna før jeg selv går i dusjen. Kl 6.15 spiser vi frokost sammen og ser på barne-tv, men jeg også pakker dagens sekker. Kl. 7 går jeg ut av døra med den minste for å levere på sfo, eldstemann går alene. Kl. 7.30 er jeg på bussen til jobb og da ringer jeg også eldstemann. Kl. 8 - 15.30 er jeg på jobb. Kl. 16.15 henter jeg minste på sfo, eldste er da hjemme. Kl. 16.30spiser vi middag de fleste dager, to dager er det aktiviteter Kl. 17 setter vi oss med lekser alle tre. Jeg studerer 100 % ved siden av jobb. Vi gjør lekser ved samme bord, og hjelper hverandre Kl. 18 så er det barne-tv for den minste, mens den eldste gjerne sitter ved pcen Etter barne-tv sitter vi gjerne sammen og spiller eller gjør andre ting. Kl. 19.30 legger den yngste seg, og jeg tar dagens husarbeid som ikke er tatt mellom andre ting Kl. 20.30 legger den eldste seg Kl. 21 setter jeg meg og ser opptak av forelesninger eller fortsetter med lekser Kl. 24 er jeg i seng Hektiske dager ja, tidsklemme nei! Ungene min sier jeg alltid er tilstede for dem og at jeg alltid hører på dem. Jeg tar de gjerne med på oppdrag i forbindelse med studiene eller jeg gjør mitt mens vi er sammen på noe de vil. Men je ger alltid der. Som en sier lenger opp, er du alene er du alltid på "vakt". bare 5 timer med søvn? Blir ikke det i minste laget over tid? Jeg hadde klart en uke kanskje, men så tror jeg at jeg hadde vært skikkelig utmattet og sliten.
Jens Skrevet 19. oktober 2009 #24 Skrevet 19. oktober 2009 Eldstemann på 4,5 klarer seg selv hele dagen han. Han leker, spiller nintendo, ser på tv, spiller spill på pc etc..Men, yngstemann på 1,5 krever oppmerksomhet 100% av tiden. Er jeg sliten setter jeg meg foran tvèn med henne på fanget. Da får jeg slappet av.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #25 Skrevet 19. oktober 2009 Eldstemann på 4,5 klarer seg selv hele dagen han. Han leker, spiller nintendo, ser på tv, spiller spill på pc etc..Men, yngstemann på 1,5 krever oppmerksomhet 100% av tiden. Er jeg sliten setter jeg meg foran tvèn med henne på fanget. Da får jeg slappet av. Ja, min fireåring sitter også stille hvis han får sitte foran en skjerm hele dagen...! Men man vil da ikke at barn skal gjøre det? Ikke vi i hvert fall. Javisst kan man titte på tv innimellom, men ikke hele dagen. Og da krever det noe av foreldrene. Male sammen med, lage julepynt sammen med, legge puslespill sammen med etc. Vi har et barn og har aldri vært noe sånn "gå på rommet og lek"-foreldre. Men det betyr ikke at ikke ungen kan leke med lego selv. Men barnet vårt er et svært sosialt vesen - som sine foreldre - og synes det er hyggelig å gjøre ting sammen. Det synes vi også. Det betyr ikke at det aldri blir egentid eller sysler for mot og far av den grunn. Slappe av gjør man når barna sover. Og her i huset gjør han det 3-4 timer etter han er hentet i barnehagen og den tiden er til bading, middag, kos og lek og kveldsmat og lese bok på sengen. Hvis man tror at livet ikke endrer seg når man får barn, har man bomma grovt!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #26 Skrevet 19. oktober 2009 Barn er forskjellige og voksne er forskjellige. Noen er mer "gira" enn andre og trives med full rulle 24 timer i døgnet. De trenger kansje ikke så mye "nedetid" som oss andre som ikke jogger ut av senga og hopper stille lengde inn i dusjen kl. 5 for deretter å foreta et maraton av aktiviteter fram til de igjen hopper i seng kl. 23.30. Andre "må" ha en stille time i.l.a. dagen for å "klarne hode" sitt og ikke føle seg overveldet. Slik er det med barn også. Det er mye jobb med barn og man er, som det sies, "på vakt" 100% hele tiden. Men har man et "høyt og lavt" barn med mye tempo i seg, elle kansje et barn med krevende temperament, sier det seg selv at man har mindre tid enn om han har et sedat og rolig barn som trives med å "stulle rundt" og leke/lese/slappe av for seg selv. Jeg tror den store trenden vi så for noen år siden er i ferd med å snu, og syns også jeg hører mindre om tidsklemma nå. Da skulle alle ha god utdannelse, stort hus og få sine 1,8 barn, men alikevel fortsette karriere, gå på alle møter, engasjere seg sosialt, bestige Kilimanjaro, trimme og realisere seg selv uansett livssituasjon. Jeg tror trenden er i ferd med å snu dithen at man kan utrette mye, men at man innser at livet med barn er litt annerledes og vil være litt annerledes i noen år. I alle fall syns jeg at jeg hører mindre klaging nå. Selv har jeg jobb og 4 barn, men syns personlig tidsklemma er en noe oppkonstruert ting som man til dels kan velge om man vil være i selv eller ikke. Har aldri merka den. MEN... egentid før barna er i seng er nesten ikke eksisterende. Er jeg på KG eller svarer på e-poster er det når minstemann tar sin 30minutters lur på formiddag, og det går da utover klevask, husvask, rydding eller noe annet som må tas igjen. Men det er et valg jeg tar i blandt.
Gjest Vettel Skrevet 19. oktober 2009 #27 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg er nok av de som sjelden sitter helt i ro så lenge ungene er våkne, men jeg har da tid til KG og annen surfing av den grunn Nå begynner barna å blir store (småskolen), men slik har det vært de siste årene her i huset. Kl 5.00 har jeg min "alenetid". Tar en kaffekopp og deretter trener jeg i 45 minutter. Så vekker jeg barna før jeg selv går i dusjen. Kl 6.15 spiser vi frokost sammen og ser på barne-tv, men jeg også pakker dagens sekker. Kl. 7 går jeg ut av døra med den minste for å levere på sfo, eldstemann går alene. Kl. 7.30 er jeg på bussen til jobb og da ringer jeg også eldstemann. Kl. 8 - 15.30 er jeg på jobb. Kl. 16.15 henter jeg minste på sfo, eldste er da hjemme. Kl. 16.30spiser vi middag de fleste dager, to dager er det aktiviteter Kl. 17 setter vi oss med lekser alle tre. Jeg studerer 100 % ved siden av jobb. Vi gjør lekser ved samme bord, og hjelper hverandre Kl. 18 så er det barne-tv for den minste, mens den eldste gjerne sitter ved pcen Etter barne-tv sitter vi gjerne sammen og spiller eller gjør andre ting. Ser du på barne-tv sammen med de? Her kan du da fint sitte på kjøkkenet (som eksempel) og lese bok etc. Barna kan da fint leke sammen på egen hånd. Kl. 19.30 legger den yngste seg, og jeg tar dagens husarbeid som ikke er tatt mellom andre ting Kl. 20.30 legger den eldste seg Kl. 21 setter jeg meg og ser opptak av forelesninger eller fortsetter med lekser Kl. 24 er jeg i seng Hektiske dager ja, tidsklemme nei! Ungene min sier jeg alltid er tilstede for dem og at jeg alltid hører på dem. Jeg tar de gjerne med på oppdrag i forbindelse med studiene eller jeg gjør mitt mens vi er sammen på noe de vil. Men je ger alltid der. Som en sier lenger opp, er du alene er du alltid på "vakt". Lurer også på dette med bare fem timer søvn. Jeg er død om jeg får mindre enn 7 timer i snitt hver natt! Vet ikke hvor gammel den eldste er, men legge seg halv ni? Mitt barn må legge seg 20.00 senest på hverdager. Men er jo selvfølgelig forskjell! Hva om den eldste legger seg 20.00 men kan lese eller lingende på sengen hvis barnet ikke behøver så mye søvn? Men ja, svarene er jo utfra om du ØNSKER mer egentid! Noen får jo energi og setter mer pris på lek/samtale med barna, enn tid for seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå