Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Har gått ca 2 år med minimalt matinntak ( anorektiske perioder) har jeg det siste året blitt relativt bra. Den siste tiden har jeg merket mye plager med magen som har økt ettersom jeg har økt matinntaket. (Nå spiser jeg noenlunde normalt og har hatt en jevn vekt) Jeg har gått opp flere kilo og det legger seg på nederste del av mage/hofte regionen, ser nesten gravid ut. Mye plaget med oppblåsthet og magesmerter. Jeg er nå redd for at perioden med lite mat/anoreksi har gjort noe med stoffskiftet mitt? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Utrolig frustrerende at nå som ting er noenlunde okei begynner jeg å slite med vekta..
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse av typen anorexi etc, men jeg mistet sultfølelsen i 2 år og mistet evnen til å nyttigjøre meg den maten jeg spiste i like stor grad som før, slik at jeg måtte spise 30% mere for å ikke føle meg helt tappet for energi. Jeg prøvde mye forskjellig men det var en kombinasjon av ting som gjorde meg bra. Det viktigste var yoga. Yoga gjennoppretter på mange måter kroppens ideele funksjon enten det er struktur, organer kjertler, pust etc. Stillingene gjør at organer blir skvist og massert på måter som gjør at de blir renset og det tilføres nytt blod, strukturen på kroppen blir ryddet opp i slik at ikke nerver og kjertler ligger i klem, man får en dyp avspenning som bidrar til at kroppen restituerer seg etc. Det finnes en rekke yogastillinger som gjør ting spesielt for milten og pancreas, magen, thyroid kjertelen og andre ting som spiller sterkt inn for fordøyelse, stoffskifte etc. Trikonasana er bra for milten, skulderstående, broen og bow pose er bra for thyroid kjertelen etc. Det andre som hjalp meg var magemassasje for å løse opp psykiske spenninger og gi sirkulasjon. Magemassasje tilbys noen få steder for eksempel på Daikai i Oslo. Det beste er imildertid å gjøre det selv. Boekn unwinding the beely (amazon) er veldig bra for å lære deg å gjøre det selv. Denne boken lærer deg også å puste rikitg (dypt nede i magen og med hele kroppen samtidig, fritt, langt og sakte, gjevnt). Riktig pust er avgjørende for mageproblemer fordi hvis du puster ordenltig med magen blir organer og tarmer kontinuerlig massert gjennom hele dagen, men s hvis du bare puster såvidt opp i brystet får du ikke dette. Den tredje tingen som hjalp var akkupunktur. Jeg merket umideelbar forskjell etter en time, jeg var mere sulten, trengte ikke spise så mye og jeg kjente at milten og pancreas føltes mye bedre. Det tok imidlertid maaaange timer før dette ble permanent. Det som hjalp enda mer var urtemedisinen jeg fikk av akkupunktøren. Han var kineser og også utdannet i urtemedisin så han laget noe spesielt for meg, men jeg vet det finnes kinesiske stadardformularer for mageproblemer så hvis du researcher på nettet finner du nok noe du kan prøve. Han jeg gikk hos jobbet hos Tao i Sandvika. Jeg kjente at medisinen gjorde noe godt for mage med en gang jeg begynte å ta den, men det tok ca. 1-2 måneder før jeg følte at det virkelig hjalp. Slikt tidsperspektiv er vanlig ved bruk av nesten alle urtemedisiner. Etter en spiseforstyrrelse kan det svært godt tenkes at du kan trekke litt kroppslig terapi. Jeg annbefaller sterkt cranio sacral terapi og annen kroppsterapi etter anatamoy trains prinnsippene. Det gjør at strukturen i hele kroppen blir riktig (du får næremst perfekt holdning), noe som igjen medfører at det meste i kroppen fungerer nærmere enn normalt. I tillegg manipulerer de ting i ryggraden som gjør at du blir mye mere avspent og energisk ikke bare etter timen, men såvidt jeg merker på meg selv, permanent, eller i hvert fall til jeg eventuelt herper kroppen igjen på en eller annen måte. Andre ting du kan vurdere er psykosomatisk trening, rosenterapi eller lignende som hjelper deg å løse opp i vonde følelser som har satt seg i kroppen. Å få det ut og helbredet har dyp effekt på ikke bare psyken men også den fysiske helsen.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 orket ikke lese det lange svaret over der det sikkert står masse klokt. Jeg har også hatt anorexi. Og slet med irritabel tarm og laktoseintolleranse i noen år etterpå. Men det ble bra igjen! Merket ikke så mye på forbrenningen, men det er klart kroppen grabber til seg det den kan få når du har sultet deg en stund. Det vil imidlertid gå over hvis du fortsetter å spise normalt. Råd: Bli et rutinemenneske! Spis regelmessig. 4 måtlider om dagen. Slapp av i hverdagen. Ikke stresse. Dette er det viktigste du kan gjøre for magen din! Spis fiber, drikk mye. (tror det finnes teer som har urter osv mot luft i magen) Tenk på magen som et digert tankskip. dersom man skal svinge til høyre må man forberede den svingen lang tid i forkant. Man blir ikke bra i magen på en dag. Lykke til. Dette ordner seg om du bare ikke gir opp. Det er veldig vanlig, særlig for jenter, å ha mageproblemer en eller annen gang i livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå