Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bekymrer det dere at de dere er glad i ikke vil komme til himmelen? Kan man virkelig være lykkelig i himmelen vel vitende om at de man var glad i på jorden lider en mye verre skjebne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bekymrer det dere at de dere er glad i ikke vil komme til himmelen? Kan man virkelig være lykkelig i himmelen vel vitende om at de man var glad i på jorden lider en mye verre skjebne?

Et veldig godt poeng Firewater! Derfor beskytter de virkelig troende - slike som Jehovas Vitner - seg mot dette ved å følge Bibelens påbud om å "ikke være venner med verden". "Levende døde" kaller Bibelen de vantro.

En annen sak er at Gud vil sørge for at "minnet om dem skal være glemt". Altså vil ingen engang huske at du har eksistert om du ikke vender om Firewater. Og de som faller fra har heller ikke vitnene noe med å gjøre. Det ville være veldig hardt å se disse dag ut og dag inn vel vitende om at de var levende lik.

Skrevet
Åja, men det er jo ikke helt uhørt for Jehovas vitner å ha venner utenfor menigheten, og sågar være gift med mennesker som ikke er med. Iallfall iflg tråden om JV som har versert her på forumet.

Frem til Jehova griper inn vil det selvsagt alltid være noen på vei ut og andre på vei inn. Derfor sier Bibelen: "Den rettferdige blir vanskelig frelst, hva da med den ugudelige?" Vi skjønner at det ikke nytter bare å kalle seg et vitne. Status rundt dette blir avklart når tiden kommer for å "sette merke i pannen" på de som skal overleve.

Så til saken. "Omgang med verden er fiendskap med Gud", sier Skriften. Så om noen har utstrakt omgang med menneskene rundt organisasjonen utover arbeid, greit forhold til naboer etc. er dette i strid med Bibelen fordi den sier at "Dårlig omgang forderver gode vaner". Kong David ville ikke engang sitte sammen med de fremmede.

Et vesentlig unntak er felttjenesten, der vitnene selvsagt MÅ snakke med hedningene, MEN i den hensikt å forkynne Bibelen for dem.

Å gifte seg "utenfor" er det sterkt advart mot i Bibelen. men noen er jo gift når de kommer med, og da oppfordres det til å behandle sin vantro ektefelle med skånsomhet og kjærlighet slik at vedkommende - om mulig - kan begynne å tro på Gud. At enkelte ikke klarer dette er ikke til forkleinelse for Bibelens råd.

Skrevet

tror aknskje ikke-kristne(religiøse) har en oppfatning om at alle troende er like - og har samme grunnlag for sin tro.

slik er det altså ikke.

så for å svare deg: nei.

jeg tror ikke på himmel og helvete slik det tradisjonelle synet legger grunnlag for.

årsaken til at så mange har problemer med å forklare hva en himmelen og helvetet er er jo nettopp fordi man ikke finner grunnlag godt nok for å gi en entydig forklaring.

jeg tror berettelser om helvete og himmel både skriftlig og muntlig oppigjennom historien har handlet om menneskene behov for å sette seg selv over andre.

jeg er ikke alene og å være troende kristen og ikke tro på den tradisjonelle berettelsen av helvete/himmel.

dersom det skal finnes et helvete tror jeg det finnes her på jorden i form av trafficking, krig, sult og andre totalt uutholdelige hendelser.

dessuten er tro nettopp dette: tro. ikke vitenskap. derfor blir det egentlig håpløst å diskutere rett eller feil.

Skrevet
tror aknskje ikke-kristne(religiøse) har en oppfatning om at alle troende er like - og har samme grunnlag for sin tro.

slik er det altså ikke.

så for å svare deg: nei.

jeg tror ikke på himmel og helvete slik det tradisjonelle synet legger grunnlag for.

årsaken til at så mange har problemer med å forklare hva en himmelen og helvetet er er jo nettopp fordi man ikke finner grunnlag godt nok for å gi en entydig forklaring.

jeg tror berettelser om helvete og himmel både skriftlig og muntlig oppigjennom historien har handlet om menneskene behov for å sette seg selv over andre.

jeg er ikke alene og å være troende kristen og ikke tro på den tradisjonelle berettelsen av helvete/himmel.

dersom det skal finnes et helvete tror jeg det finnes her på jorden i form av trafficking, krig, sult og andre totalt uutholdelige hendelser.

Dessuten er tro nettopp dette: tro. ikke vitenskap. derfor blir det egentlig håpløst å diskutere rett eller feil.

Helvete er et begrep hentet fra Tor og Odins åsatro, som var utbredt i Norge. Finnes ikke et slikt ord i Bibelen. Der heter det gehenna, som er den evige død uten smerter . Kun ikke-eksistens. Det var dødsgudinne Hel i den norrøne mytologi som hadde Hel-viti (viti betyr straff).Lag heller en egen tråd om Tor og Odin.

At dette tankegodset kom inn i religionen skyldes at Platon oppfant en såkalt udødelig sjel, noe som ikke omtales i Bibelen. Sjel betyr "en puster" - nephesh - og dør som bare det. Men når Platon oppfant tanken om at ingen dør, ja så måtte man jo ha en oppbevaringsplass for de "onde" også.De døde jo ikke de heller. Og da fant de ulike nasjonene opp hell,hølle, helvete o.l.. Den grusomme tanken om at Gud skulle pine noen i all evighet ser ut til å passe kristenheten godt. Slik er de. Men når Jehovas vitner sier at - nei menneskene bare dør - da er det liksom DET som er fælt. Snakk om å sette tingene på hodet!

Skrevet
Helvete er et begrep hentet fra Tor og Odins åsatro, som var utbredt i Norge. Finnes ikke et slikt ord i Bibelen. Der heter det gehenna, som er den evige død uten smerter.

Åja. Men det er jo sånn vi vil ha det. Ateisme ser mer og mer ut som et vinn-vinn-scenario når du utlegger det sånn. En evig død uten eksistens er akkurat hva jeg ønsker meg. Jeg kan ærlig talt ikke tenke meg et evig liv. Vil ikke ha det. Særlig ikke et evig liv under en allmektig gud. Vil absolutt ikke ha det. Jeg ville vært ateist bare av den grunn, til og med om jeg TRODDE på gud.

Skrevet
Åja. Men det er jo sånn vi vil ha det. Ateisme ser mer og mer ut som et vinn-vinn-scenario når du utlegger det sånn. En evig død uten eksistens er akkurat hva jeg ønsker meg. Jeg kan ærlig talt ikke tenke meg et evig liv. Vil ikke ha det. Særlig ikke et evig liv under en allmektig gud. Vil absolutt ikke ha det. Jeg ville vært ateist bare av den grunn, til og med om jeg TRODDE på gud.

Ettersom jeg er kalt til å iverksette Jehovas dommer og lytte nøye til menneskenes ønsker har jeg notert meg din bønn. Si fra om du ombestemmer deg!

Gjest The Robot
Skrevet

Du tar det for gitt at du er så glad i venner. Hva om du heller bare er glad i den omgangen du har med venner, før de kommer oppi gryta?

Skrevet
Ettersom jeg er kalt til å iverksette Jehovas dommer og lytte nøye til menneskenes ønsker har jeg notert meg din bønn. Si fra om du ombestemmer deg!

Nei, det kommer ikke til å bli aktuelt. Det var forøvrig ikke en bønn. Jeg konstaterte bare at ettersom du prediker at de som ikke tror på bronsealderguden, og som fornekter både ham og den hellige ånd (hvilket jeg gjør), ganske enkelt dør, så vil slutten være i tråd med mine preferanser enten det finnes en gud eller ikke. Altså er ateisme et vinn/vinn scenario for oss som ikke har intensjoner om å leve evig.

Skrevet
Du tar det for gitt at du er så glad i venner. Hva om du heller bare er glad i den omgangen du har med venner, før de kommer oppi gryta?

Kan jeg tolke det dithen at heller ikke du ønsker å få overleve Harmageddon-slaget?

Skrevet

Jeg er ikke bekymra for venner og familie som ikke tror. De har alle lang tid igjen å leve, og det er ikke slik at de som har vært kristne lengst får de beste plassene i Guds rike. Ofte er det mange som blir frelst på dødsleiet. Forøvrig har jeg aldri lært at de som ikke vil følge Jesus havner et forferdelig sted. De mister bare sjansen til å følge Jesus og evig liv. Kanskje de heller vil dø, og aldri være mer, og det er jo en redelig grunn det.

Skrevet
Frem til Jehova griper inn vil det selvsagt alltid være noen på vei ut og andre på vei inn. Derfor sier Bibelen: "Den rettferdige blir vanskelig frelst, hva da med den ugudelige?" Vi skjønner at det ikke nytter bare å kalle seg et vitne. Status rundt dette blir avklart når tiden kommer for å "sette merke i pannen" på de som skal overleve.

Så til saken. "Omgang med verden er fiendskap med Gud", sier Skriften. Så om noen har utstrakt omgang med menneskene rundt organisasjonen utover arbeid, greit forhold til naboer etc. er dette i strid med Bibelen fordi den sier at "Dårlig omgang forderver gode vaner". Kong David ville ikke engang sitte sammen med de fremmede.

Et vesentlig unntak er felttjenesten, der vitnene selvsagt MÅ snakke med hedningene, MEN i den hensikt å forkynne Bibelen for dem.

Å gifte seg "utenfor" er det sterkt advart mot i Bibelen. men noen er jo gift når de kommer med, og da oppfordres det til å behandle sin vantro ektefelle med skånsomhet og kjærlighet slik at vedkommende - om mulig - kan begynne å tro på Gud. At enkelte ikke klarer dette er ikke til forkleinelse for Bibelens råd.

Jeg kjenner en jente og moren hennes er Jehovas vitne men ingen ellers i familien er Jehovas vitne bare moren. Så da mener hun at barnet og kjæresten hennes er fortapt da?? tenk på det!! Mene at sitt eget barn er fortapt

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Nå er det ingen garanti at hvis man går ned på kne, folder sine hender og slipper inn treenigheten så ser man med ett himmelriket. Helvete er alle de som ikke ser? Som gnostiker ser jeg en slik handling er intet annet enn å dømme seg selv til en evig seperasjon paradoksalt nok.

Hvor kompassnåla peker er bare en rettesnor, hvor man velger selv å gå i henhold til magnetfelten så må man allikevel forholde seg til topografien.

Selv om jeg går i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for noe vondt.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet. Iht. KG`s regler. Og utenomsnakk er fjernet.

Strix, mod

Endret av Strix
Skrevet
Jeg kjenner en jente og moren hennes er Jehovas vitne men ingen ellers i familien er Jehovas vitne bare moren. Så da mener hun at barnet og kjæresten hennes er fortapt da?? tenk på det!! Mene at sitt eget barn er fortapt

Det er Gud som avskjærer de gudløse og vranglærerne. Moren bare ser hva som er på ferde og får sorg. Men slik er det jo også om ens barn må i fengsel. Mor får sorg, men det er ikke henne som setter ungene i fengsel. Det er et oppgjør ungene har med myndighetene og må ta følgene av.

Skrevet
Jeg er ikke bekymra for venner og familie som ikke tror. De har alle lang tid igjen å leve, og det er ikke slik at de som har vært kristne lengst får de beste plassene i Guds rike. Ofte er det mange som blir frelst på dødsleiet. Forøvrig har jeg aldri lært at de som ikke vil følge Jesus havner et forferdelig sted. De mister bare sjansen til å følge Jesus og evig liv. Kanskje de heller vil dø, og aldri være mer, og det er jo en redelig grunn det.

Jeg burde kanskje tatt med i førsteinnlegget at jeg ikke bare tenkte på at de kom til helvete, men også at de ikke fikk være med til himmelen. Det ser ikke ut til å bekymre deg så mye at de ikke-troende du er glad i vil bare forsvinne (slik jeg har planer om å gjøre), mens du tilbringer evigheten med Jesus uten dem.

Til den som mente at jeg tok for gitt at jeg er glad i vennene mine - det er mulig. Men det er ingenting som peker på noe annet.

Skrevet

Folk og dyr forsvinner jo hele tiden, om jeg er glad i dem eller ikke. Jeg får ikke angst av at de ikke kommer til himmelen. Det må jo sies at den viktigste for meg, mannen min, også er kristen. Men utover det, ser jeg ikke for meg at livet etter døden vil fortsette som nå. Sannsynligvis vil jeg ikke en gang kjenne mine nåværande bekjente på den måten jeg gjør i dag.

Dessuten har jeg alltid tenkt at man til syvende og sist alltid er alene. Du lever kun for deg; det er du som opprettholder livet ditt; livet ditt er deg. Andre kommer og går, og ved dommedag står du også alene.

Gjest kristen
Skrevet
Jeg burde kanskje tatt med i førsteinnlegget at jeg ikke bare tenkte på at de kom til helvete, men også at de ikke fikk være med til himmelen. Det ser ikke ut til å bekymre deg så mye at de ikke-troende du er glad i vil bare forsvinne (slik jeg har planer om å gjøre), mens du tilbringer evigheten med Jesus uten dem.

Hei Firewater

Som kristen tror jeg det beste er å tilbringe evigheten med Gud, og følgelig vil jeg at mennesker rundt meg skal bli frelst... For noen kan det kanskje være ubegripelig at en god og barmhjertig Gud kan la mennesker gå fortapt. Kanskje forstår ikke noen at de kan ha gjort noe som gjør dem fortjent til evig adskillelse fra Gud.

Vel, vi kan jo se på noen av budene. Har du noen gang sagt en løgn? Har du noen gang stjelt? Har du noen gang drept noen? Har du noen gang forsømt å gjøre noe du visste var rett? Ifølge Bibelen er dette synd. (1 joh 3,4)

Bibelen sier at alle mennesker har syndet, alle har brutt Guds lov, og alle står uten ære for Gud (rom 3,23). Alle mennesker har altså forbrutt seg mot Guds lov og er av naturen ”vredens barn”. Som Paulus sier i romerne ” For jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjøtt og blod, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å fullføre det gode makter jeg ikke. Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.”

Syndens lønn er evig atskillelse fra Gud. Det kan kanskje likevel være uforståelig at Gud kan la noen gå fortapt for eksempel på grunn av en løgn, men det er Gud som setter standarden. Du kan jo tenke deg en lovbryter i en rettsal, hadde dommeren vært en god dommer dersom han hadde latt lovbryteren gå uten videre?

Gud er en god dommer, men som nevnt, Gud er også barmhjertig. Han vil ikke at en eneste skal gå fortapt , men Han kaller alle til å vende om og tro på evangeliet. (markus 1,14). Gud vil ha et fellesskap med hver enkelt, vi er alle høyt elsket, og i nåde og kjærlighet valgte Gud å sende sin egen Sønn, Jesus Kristus, ned på jorda for å gi menneskene liv. Jesus sier selv: ”Jeg har kommet for at de skal ha liv, og det i overflod. (Johannes 10,10).

Det er det vi mennesker ble skapt til, skapt til et fellesskap med Gud og hverandre. Liv er i denne sammenhengen å kjenne Gud personlig, som Jesus sier i Johannes 17,3: ”Og dette er det evige livet, at de kjenner Deg, Den eneste sanne Gud, og Jesus Kristus, Ham som Du har utsendt”

Jesus valgte å gi livet sitt for oss mennesker. På korset betalte uskyldige Jesus for våre synder. ”Selv for et rettskaffent menneske vil vel neppe noen gå i døden. Eller kanskje ville noen gjøre det for en som er god. Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.” (rom kap 5)

Gud tilbyr alle å bli forsont med Ham gjennom å tro på Jesus Kristus.

” For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. (Joh 3,16)

Tar du imot Jesus ved tro blir du dekt av Jesus sin rettferdighet, og følgelig er du ikke under vreden lenger.

Hvorfor er ikke alle da frelst? Gud respekterer menneskenes frie vilje. Gud vil ikke at noen skal gå fortapt! Men spørsmålet er om menneskene vil ta imot. Som sagt, Gud respekterer menneskenes valg. Hadde det vært kjærlighet dersom det hadde vært tvang?

Det å være kristen handler ikke om å skulle ta seg sammen, handler ikke om å plutselig skulle være perfekt, jeg har mine bjelker i øyet, men som kristen får jeg være dekt av Jesus sin rettferdighet, jeg får ha et fellesskap med Gud, og det er som Guds barn jeg har funnet livsmening :-)

Men dette fellesskapet er noe Gud tilbyr til alle! Våg å tro. Kanskje er det sant? Våg å søke Gud.

”Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp ”for. (matteus kap 7)

Guds fred

Skrevet

Kristne er gale. Les det over igjen og igjen. For en umoralsk og ekkel tro.

Skrevet

Nå er det slik, gamle ørn, at jeg eller du ikke skal dømme dem som står oss hverken nært eller fjernt. Den saken overlater jeg suverent til Gud, The Supreme Creator, og da skulle de være i de beste hender. Hvis det var slik at man måtte gå rundt og bekymre seg om disse tingene fikk man ikke gjort annet! (enn å bekymre seg) Dersom det ble slik at jeg fant nåde for Gud, fordi jeg trodde på Hans sønn, Jesus, ville jeg funnet det naturlig at du som Hans barn, fikk lov å trekke med deg en bøling av dem som sto deg nært, basert på nåde og ydmykhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...