Gå til innhold

Krydder i thaimat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke type krydder er vanlig å bruke og å kombinere i såkalt "thaimat"? Jeg vet at det varierer mye i forhold til ulike tradisjoner i ulike steder av landet, men håper på at noen kan komme med noen generelle tips likevel. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvilke type krydder er vanlig å bruke og å kombinere i såkalt "thaimat"? Jeg vet at det varierer mye i forhold til ulike tradisjoner i ulike steder av landet, men håper på at noen kan komme med noen generelle tips likevel. :)

I thaimat er det ofte følgende:

-chili

-koriander

-ingefær

-hvitløk

-sitrongress

I tillegg bruker man ofte fiskesaus i stede for salt.

:)

Skrevet
I thaimat er det ofte følgende:

-chili

-koriander

-ingefær

-hvitløk

-sitrongress

I tillegg bruker man ofte fiskesaus i stede for salt.

:)

What she said :)

Også er det vanlig å bruke ulike typer chillipasta (som i chilliguffe altså, ikke spaghetti) - veldig godt f.eks. i retter med kokosmelk. Man får både grønn og rød pasta. Nam! :spise: Jeg vet det også er andre kryddertyper man får kjøpt på glass på samme måten, men de har jeg ikke prøvd ut ennå.

I tillegg er det noe som heter galangal, som jeg mener å huske er veldig likt ingefær.

Åh - nå fikk jeg lyst på thaimat i kveld!

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Ja, du har egentlig fått bra svar allerede.... Vil bare legge til at trioen "chili, ingefær, hvitløk" er basisen i thaimat, nesten uansett hvilken region av landet det er snakk om. De er rett og slett elementære.

Fiskesausen er også et godt råd, og selv standard butikker som Ica skal ha det i sitt sortiment.

Skrevet

De bruker også nøtter og karripasta til å smaksette retter. Karripasta finnes i rød og grøn og blir ofte "mildnet" med kokosmelk. Den grønne karripastaen synes jeg er litt søtere enn den røde som regel, men det kommer ann på merke. Pleier å holde meg til Pataks currypaste den er veldig god. Hvis ikke har Ica sin egen billigvariant.

mmmm thaimat er så godt :)

Hercule's Kitchen :)

Skrevet
De bruker også nøtter og karripasta til å smaksette retter. Karripasta finnes i rød og grøn og blir ofte "mildnet" med kokosmelk. Den grønne karripastaen synes jeg er litt søtere enn den røde som regel, men det kommer ann på merke. Pleier å holde meg til Pataks currypaste den er veldig god. Hvis ikke har Ica sin egen billigvariant.

mmmm thaimat er så godt :)

Hercule's Kitchen :)

Nå er vel strengt tatt Patak's indisk, og ikke thailandsk. Selv om indisk og thailandsk curry ofte inneholder en del liknende ingredienser er det ganske stor forskjell, så jeg ville absolutt ikke brukt Patak's i en thailandsk rett.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle mann! :)

Da skal jeg begynne å eksperimentere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...